عمارت پیرآباد یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است

منبع: همگردی

33

1401/7/10

12:01


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، عمارت پیرآباد یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است.

عمارت پیرآباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان اسکو، بخش ایلخچی، شهر ایلخچی و منطقه پیرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ 28 اسفند 1385 با شماره ثبت 18922 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این عمارت حدودا 150 سال قبل و شاید کمی قبل تر در زمان حکمرانی قاجار بر ایران و بدست ابوالفتح آقا در بخش میانی باغ پیرآباد احداث شده است.

عمارت پیرآباد یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است

بعد از وی پسرش نجف قلی آقا به این عمارت رسیدگی کرد. البته آن باغ که قابل استفاده برای همه اهالی ایلخچی بود، بعد از نجف قلی آقا در تملک خانواده اش به سرپرستی دامادشان جناب دکتر رضا طهماسب ویرانی (پیرنیا) ملقب به شمس الاطبا (پزشک مخصوص محمد حسن میرزا ولیعهد احمد سلطان قاجار که مدتی رئیس بیمارستان ژاندارمری و رئیس بخش بیمارستان هلال احمر و لشگریه تبریز بودند) بود که پس از کوچ اجباری دکتر پیرنیا به تبریز بدلایل متعدد و درگذشت ایشان، بخشی از زمین آن باغ در قسمت شمال غربی توسط فرزندشان نجف قلی پیرنیا برای احداث دبیرستان علامه طباطبائی ایلخچی اهدا گردید. مابقی بین وراث تقسیم شده که ایشان نیز بفروش رسانیده اند.

عمارت پیرآباد از دیرباز مکانی برای تجمع و گردهمایی مردم بوده که اهالی ایلخچی و روستاهای اطراف در اعیاد و مراسم و آئین های محلی در آن گرد هم می آیند. این بنا یکی از قدیمی ترین و زیباترین خانه های خشتی تاریخی شهر ایلخچی است که از زمان گذشته، زندگی در عمارت پیرآباد جریان داشته است. این خانه پس از مدتی به الله قلی خان که یکی از معتمدین شهر بشمار می آمد، بخشیده شد.

چهار درخت قدیمی موجود در این خانه حدود 125 سال پیش از روسیه به عمارت پیرآباد آورده شده و اتاقی کنار مطبخ بعدها توسط الله قلی خان به مجموعه عمارت افزوده شد. این بنا از دو قسمت حوضخانه و بخش مسکونی تشکیل شده که حوضخانه آن علاوه بر حوض، سه فضای نشیمن در اطراف آن را نیز شامل می شود. بخش مسکونی بنا نیز شامل یک انباری، آشپزخانه و دالان ورودی در طبقه همکف و یک اتاق نشیمن و پیش ورودی آن نیز در طبقه اول می شود. حوض سنگی هشت ضلعی این عمارت بسیار زیبا و دارای آب همیشه روانی است که از قنات باغ منشعب میگردد.

عمارت پیرآباد یکی از جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو