طرز تهیه نان محلی

طرز تهیه نان محلی مازندران در خانه طرز تهیه نان محلی مازندرانی آپارات طرز تهیه نان محلی گیلان طرز تهیه نان محلی مازندران در فر طرز تهیه نان محلی در توستر طرز تهیه نان محلی ساده

نان محلی یکی از انواع نان های خوشمزه و خوش عطر است که به عنوان وعده صبحانه بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان محلی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان محلی
 آرد نان۴ پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
شکر۶ قاشق چایخوری
نمک۱ قاشق چایخوری
کره آب شده۵ قاشق غذاخوری
ماست شیرین½ لیوان
آب½ لیوان
 خمیر مایه فوری۴ قاشق چایخوری
بهبود دهنده۱ پینچ
پودر هل و زردچوبهاز هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
پودر زنجبیل و زیرهاز هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
مواد لازم رومال
تخم مرغ۱ عدد
زرده تخم مرغ۱ قاشق غذاخوری
کنجدبه مقدار کافی

طرز تهیه نان محلی

مرحله اول

برای تهیه نان محلی خوشمزه در ابتدای کار دو سوم مقدار آب را به همراه ۲ قاشق چایخوری شکر، ۲ قاشق چایخوری آرد و خمیر مایه درون یک کاسه مناسب ریخته و کمی مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.

مرحله دوم

حالا روی کاسه را با درپوش می پوشانیم و اجازه می دهیم خمیر مایه به عمل بیاید. در ادامه مابقی آرد را به همراه نمک، بهبود دهنده، پودر هل، پودر زنجبیل، زردچوبه و زیره درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه تخم مرغ و روغن را درون یک کاسه مناسب ریخته و با همزن دستی هم می زنیم تا بافت تخم مرغ ها از لختگی خارج شوند. حالا خمیر مایه به عمل آمده را به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه کرده و کمی مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مواد خشک را به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر درون کاسه جمع شود، سپس آب باقی مانده را کم کم به کاسه اضافه کرده و به ورز دادن ادامه می دهیم تا خمیری نرم و لطیف حاصل شود.

مرحله پنجم

زمانی که خمیر به تست پنجره رسید، آنرا چانه گرفته و درون یک کاسه چرب شده قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با پارچه نخی پوشانده و اجازه می دهیم خمیر به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ششم

پس از گذشت این مدت، زمانی که حجم خمیر دو تا سه برابر شد، آنرا از اطراف به سمت مرکز خمیر تا کرده و مجددا چانه می گیریم، سپس اجازه می دهیم مجددا خمیر استراحت کند تا حجیم شده و پف کند.

مرحله هفتم

پس از اینکه خمیر حجیم شد، آنرا به ۶ قسمت مساوی تقسیم می کنیم، سپس هر قسمت را چانه گرفته و با کمک انگشت آنها را درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده ایم به صورت نازک پهن می کنیم.

مرحله هشتم

حالا روی خمیرها را با پارچه پوشانده و اجازه می دهیم خمیرها حجیم شوند‌. اواخر استراحت خمیر، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود، خمیرها را با مخلوط تخم مرغ و زعفران رومال می کنیم.

مرحله نهم

در ادامه مقداری کنجد به صورت پخش روی خمیرها می پاشیم، سپس سینی را طبقه وسط فر گذاشته و اجازه می دهیم نان ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و در صورت نیاز گریل می کنیم. نوش جان.