«همسایه‌های خوب» به فصل دوم می‌رسد | ساخت مستندهایی درباره شهید فخری‌زاده

62

1401/7/10

15:35


نشست رسانه‌ای تجلیل مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» و تجلیل از قهرمانان واقعی و گمنام این برنامه با حضور اصحاب رسانه در سالن کنفرانس سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

«همسایه‌های خوب» به فصل دوم می‌رسد | ساخت مستندهایی درباره شهید فخری‌زاده

گروه سینمایی هنرآنلاین: مهدی شامحمدی تهیه‌کننده این مستند در ابتدای نشست گفت: برای تولید ۲۲ قسمت «همسایه‌های خوب» در خدمت افراد بسیاری بودیم. علاوه بر ایشان، از سازمان سینمایی سوره و عوامل دیگری که به هر شکل به تولید این اثر کمک کردند، تشکر می‌کنم. ما با ساخت این اثر علاقمند بودیم که مقداری حال خوب را به جامعه بیافزاییم و امیدوارم در این راه موفق شده باشیم. 

مهدی بخشی‌مقدم کارگردان این مجموعه نیز در ادامه این نشست درباره ایده شکل‌گیری این کار توضیح داد: این اولین بار است که می‌بینم بعد از ساخت مستندی جلسه‌ای برای آن تشکیل شده و قرار است درباره سوژه‌های آن صحبت شود. در این روزها صحبت کردن از امید مقداری سخت می‌شود، ولی در تک‌تک سوژه‌های ما این امید وجود دارد. از دوستانی که اجازه دادند تا ما از زندگی آنها فیلم بسازیم بسیار تشکر می‌کنیم و امیدوارم در فصل‌های آینده نیز بتوانیم سوژه‌هایی به همین صورت را به تصویر بکشیم. 

امیر مهریزدان مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره نیز در ادامه این نشست گفت: آنچه که امروز در کشور ما در حال وقوع است، برای شخص من به عنوان عضو کوچکی از جامعه رسانه‌ای به این معناست که ما نتوانستیم داشته‌های خود را به تصویر بکشیم و بیش از آنکه ناامید باشیم، احساس ناامیدی داریم. ما در مرکز سوره این اعتقاد را داریم که کار خوب راه خود را پیدا می‌کند. وقتی قسمت‌های مختلف این مستند را می‌دیدم حال خوبی را تجربه می‌کردم. مثلا در قسمتی که دیدم آتش‌نشانی سنگ‌فرز گرفته و قطعه‌ای که به خاطر تحریم وجود ندارد را خودش می‌سازد، حقیقتا احساس افتخار می‌کردم. چراکه بدون اینکه کسی به ایشان در این باره گفته باشد، در حال انجام این کار است. 

وی افزود: از یک جنبه بسیار خوشحالم که این کار ساخته شده است، چون ما در این مجموعه اصلا به دنبال این نیستیم که بگوییم مشکلی وجود ندارد، اصلا اینطور نیست. اما ما نمی‌گوییم تماما مشکل است، ما در این فضا آدم‌هایی را نشان می‌دهیم که به اندازه خود در حال انجام کاری هستند که شرایط بهتری را ایجاد کنند. علاقمندیم که در کارهای خود یک نگاه به قهرمان‌های واقعی داشته باشیم که مانند نقاط دیگر جهان خیلی خودجوش در حال انجام کار خود هستند. اتفاقی که در این مجموعه رخ داد این بود که ما نشان دادیم که ما هستیم و قهرمان‌هایی با اعتقادهای مختلف داریم که در کنار هم ایران را ساخته‌ایم. امیدواری ما شعار نیست، بلکه تلاشی برای حل مشکلات است. 

مدیر مرکز تولیدات مستند و تلویزیونی سوره در ادامه این نشست درباره تولیدات دیگر مرکز مستند سوره بیان کرد: ما براساس اینکه معتقدیم کار خوب تکثیر می‌شود، نیت کردیم که خوبی‌ها را در هر سطحی نشان دهیم. مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» این ویژگی را داشت. به همین دلیل صحبت‌هایی برای فصل بعدی آن نیز انجام دادیم. در ادامه راه نیز تلاش داریم در کنار برنامه‌های دیگر، سال آینده دو کار جدی درباره شهید فخری‌زاده داشتیم باشیم. علاوه بر این در حال پی‌ریزی برای ساخت مستندی با عنوان «قهرمان‌های معمولی» هستیم که فضای آن شبیه به همسایه‌های خوب است.

 مهریزدان ادامه داد: سازمان سینمایی سوره شاید در جاهایی هزینه‌های بیشتری نیز انجام دهد تا کار خوبی را تولید کند. بنای ما کیفیت و تولید کارهای با کیفیت است. 

در بخش بعدی این مراسم، شخصیت‌های مختلفی که به عنوان سوژه اصلی هر کدام از برنامه‌های «همسایه‌های خوب» حضور داشتند، درباره تجربه خود از حضور در این مستند به بیان نکاتی پرداختند. 

امیر مهریزدان در بخش دیگری از نشست گفت: وقتی گفته می‌شود ۱۲ سال برنامه‌ریزی شد تا شهید فخری‌زاده ترور شود و از مدرن‌ترین شیوه ترور برای ایشان استفاده می‌شود، برای خیلی‌ها روشن نیست که دلیلش چه بوده است. ما بنا داریم جنبه‌هایی را که سبب شد شهید فخری‌زاده در صدر فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، در مستند خود به نمایش بگذاریم.

در پایان این نشست از برخی شخصیت‌هایی که در این مجموعه موضوع ساخت مستند بودند، تقدیر به عمل آمد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو