تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا پایان سال

منبع: همگردی

42

1401/7/10

16:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا پایان سال صورت می گیرد.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان قزوین یکی از استانهای با ظرفیت در حوزه گردشگری است و به جرات میتوان گفت از میان آثار تاریخی بسیاری که در سطح استان وجود دارد، تعداد آثاری که مردم می توانند از آنها بازدید کنند، انگشت شمار است.

وی با اشاره به واگذاری گراند هتل به عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان و اداره کل میراث فرهنگی افزود: روند اجرایی پروژه که در جریان سفر رئیس جمهور به استان تاکید شد، در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین با بیان اینکه در هفته پیش رو آگهی فراخوان و جذب سرمایه گذار گراند هتل منتشر خواهد شد، گفت: تا احیای مجدد گراند هتل قزوین پیگیر این پروژه هستیم. در همین راستا نیز وزیر میراث فرهنگی، خواستار و پیگیر احیای وضعیت فعلی این پروژه است.

خزائلی عنوان کرد: به مناسبت هفته گردشگری افتتاح چند طرح کلید خورده که از جمله آنها باید به بهره برداری از یک اقامتگاه بومگردی در قلعه الموت شرقی، فاز اول مجتمع تفریحی و گردشگری و اقامتی دریاچه اوان و مجتمع گردشگری کشاورزی در طارم سفلی اشاره کرد.

تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا پایان سال

این مسئول قزوین با اشاره به اینکه، توسعه گردشگری از دیگر اولویت های کاری این اداره کل است، بیان کرد: توسعه گردشگری درگرو حضور مشارکت کننده و سرمایه گذار است. برای جذب سرمایه گذار در حوزه میراث فرهنگی در تلاش هستیم با مشوق هایی چون اعطای تسهیلات و صدور مجوزها فرصت ویژه ای را در توسعه صنعت گردشگری ایجاد کنیم.

فعالیت 120 راهنمای گردشگر در قزوین

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری علاوه بر جذب سرمایه گذار نیازمند یاری و همدلی راهنمایان گردشگری نیز است، اظهار کرد: بالغ بر 120 راهنمای گردشگر در قالب یک انجمن در استان قزوین در حال فعالیت هستند که بی شک وجودشان برای توسعه گردشگری استان قوت قلب است.

خزائلی با اشاره به برخی مشکلات راهنمایان گردشگری گفت: درگذشته اعتباراتی به اداره کل میراث فرهنگی واریز میشد که بر مبنای آن تعدادی کارشناسان گردشگری بکارگیری میشد، اما متأسفانه در سالهای اخیر اعتبارات این حوزه تأمین نشده است که پیگیر این موضوع نیز خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین در خصوص آزادسازی اماکن و بناهای تاریخی تصریح کرد: ساخت مدرسه پاسداران و مجموعه ورزشی تختی در مکان جدید آغاز شده که طبق زمان بندی کوتاهی به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: ساماندهی دولتخانه صفوی که آزادسازی اراضی باقی مانده آن که مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش و ورزش جوانان بود، در حال انجام است و در صورت ساماندهی این مجموعه نقش بسیار مهمی در رونق گردشگری و معرفی این شهر و استان دارد.

وضعیت صیانت از بافت تاریخی قزوین

خزائلی همچنین در خصوص وضعیت حفظ و صیانت از بافت تاریخی قزوین نیز اظهار کرد: در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی و معاونان ایشان به استان، به ساماندهی و صیانت از بافت تاریخی قزوین تأکیدات فراوانی شده است که در این راستا برخی ضوابط در حال ویرایش و تکمیل است که برای ابلاغ نهایی به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت سعدالسلطنه افزود: ثبت جهانی و جهانی سازی سعدالسطنه از دیگر برنامه های میراث فرهنگی بود که عدم برگزاری اجلاس یونسکو در روسیه سبب شد تا جلسات مربوط به آن برگزار نشود و موضوع جهانی سازی سرای سعدالسلطنه به تأخیر افتد.

این مسئول همچنین در خصوص مرمت و بازسازی بقعه امامزاده حسین (ع) تصریح کرد: این پروژه که در سنوات گذشته با ورود مشترک اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف آغاز شده است، به جد در حال پیگیری است. در مراحل قبل کار سبک سازی بام و عایق، استحکام بخشی به بنا و مرمت سرداب به پایان رسیده و هم اکنون مرمت گنبد و کاشی های آن در دست انجام است که تمامی مراحل اجرایی آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین در خصوص وضعیت مرمت و بازسازی مسجد جامع عتیق گفت: تأمین اعتبار مرمت مسجد جامع از بودجه پایدار اداره کل میراث فرهنگی است و طی سنوات مختلف انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: طی سالیان اخیر بخش هایی از این بنای کهن و نفیس شهر همچون ایوان مقصوره و قمرتاج مورد مرمت قرار گرفت. بخش های دیگر آن نیز مانند کتابخانه، موزه مسجد و شبستان جنوب شرقی نیز در حال مرمت است.

خزائلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سازه مسجد روی داربست ها سوار نیست و به صورت مستقل پایدار است و ایستایی دارد که نمادی شاخص از هویت این شهر است.

لزوم احداث هتل بوتیک ها در قزوین

این مسئول در مورد هتل بوتیک و فضاهای اقامتی سنتی گفت: مراکز اقامتی که در فضاهای تاریخی مستقر است جز تجارب موفق میراث فرهنگی است که با اقبال گردشگران ایرانی و خارجی مواجه شده است و هتل ارغوان در خانه یزدی ها و یا خانه بهروزی که در سال گذشته به مجموعه هتلهای ماهان واگذار شده، در حال مرمت هستند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از نمونه های شاخص مکان های اقامتی در شهر قزوین، فضای تاریخی کالسکه خانه است که در حال حاضر در حال مرمت است و همچنین خانه تاریخی بهشتی در مرحله انتشار آگهی برای فراخوان سرمایه گذار قرار دارد.

خزائلی گفت: باید بیش از پیش به احداث هتل بوتیک ها پرداخت، چرا که درصد ضریب اشتغال آنها از هتل های معمولی بیشتر است و ظرفیت تاریخی قزوین را افزایش داده است. اگرچه استقبال سرمایه گذاران از این پروژه ها چشمگیر است اما کلیه مجوزها برای سرمایه گذارانی که در نیمه راه پروژه ها را رها می کنند، بطور کلی باطل شده تا از مجوزها سوءاستفاده نشود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت استاندارد اقامت خانه های تاریخی در 6 ماهه اول سال 1401 بالای 70 درصد است که این فرصت ویژه ای را برای سرمایه گذاری فراهم می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین ادامه داد: با هدف حمایت از سرمایه گذاران بخش گردشگری از سال 1400 ارائه تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه به فعالان این بخش امکان پذیر شده و در استان قزوین نیز تسهیلات قابل توجهی در این زمینه جذب شده است.

وی در ادامه افزود: ایجاد سایت موزه در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد بوئین زهرا، ساماندهی محوطه پیش از تاریخ خله کوه تاکستان، ساماندهی کاروانسرای آوج، ایجاد زیرساخت در آبگرم های یله گنبد و خرقان، جذب سرمایه گذار برای مجتمع گردشگری لاله الموت و دارالسرور آبیک از اولویت های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین در زمینه تقویت زیرساخت های گردشگری در استان است.

همکاری میراث فرهنگی قزوین با مراکز دانش بنیان

این مسئول در خصوص همکاری اداره کل میراث فرهنگی با مراکز علمی و دانش بنیان استان عنوان کرد: همکاری با مراکز علمی مرتبط با حوزه فعالیت های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همواره در جریان است و از ایده ها و طرح های دانشجویی استقبال می شود و استارتاپ های حوزه گردشگری نیز نامحدود است و بطور مشخص این اداره کل با جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد و دانشگاه بین الملل در تعامل مستمر است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: متأسفانه در سراسر کشور بین تعداد آثار تاریخی و بودجه استانی تناسب خوبی وجود ندارد که این عدم تناسب، کاستی هایی را بوجود آورده است.

این مسئول در خصوص واگذاری اماکن تاریخی به هنرمندان خاطرنشان کرد: این واگذاری ها براساس مقررات مالی دولت در قالب مزایده خواهد بود و با توجه به سابقه کار هنرمندان، نشان های ملی و بین المللی و جوایز هنرمندان صنایع دستی به آنان امتیاز تعلق خواهد گرفت تا با مبالغ نازل کارشناسی شده، این اماکن به هنرمندان صنایع دستی به صورت یک ساله اجاره و واگذار شود.

وی در انتقاد از عملکرد اصحاب رسانه استان گفت: اگرچه ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان برای همگان واضح است. اما متاسفانه اصحاب رسانه برای نشر معضلات و نواقص موجود در فعالیت ها سبقت می گیرند اما برای انعکاس ظرفیت های گردشگری استان اهتمامی به خرج نمی دهند. قطعا اگر کوتاهی در فعالیت ها داشته باشیم این صندلی را ترک خواهیم کرد. همه باید نسبت به گرامیداشت شهر قزوین تعصب داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان پیرامون تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا پایان سال بیان کرد: ارتقای وضعیت سرویس های بهداشتی موجود، سرویس های نیمه کاره یا احداث سرویس های جدید در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار دارد که در کنار آن بر ظرفیت های موجود هم نظارت می شود.

تکمیل پروژه مرمتی امامزاده حسین قزوین تا پایان سال

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو