غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز

غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز


منبع: همگردی

59

1401/7/10

22:00


یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در جهان، بدون شک غارها هستند؛ غارهایی که در دل کوههای مرتفع یا کم ارتفاع واقع شده اند و با هر ساختاری که دارند، باز هم علاقمندان را به خود جذب می کنند. کینگ کانتری که یکی از شاخص ترین مناطق کشاورزی نیوزیلند بحساب می آید، دارای مناظر زیبا و چشم نواز طبیعی متعددی هست. اما شاخص ترین این جاذبه ها، غار کرم های شب تاب وایتومو waitomo glowworm caves بوده که نزدیک به یک قرن قدمت دارد و به عنوان نگینی در قلب این جزیره شمالی می درخشد. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید غار وایتومو کجاست و پی به اسرار و زیبایی هایش ببرید.

غار کرم های شب تاب وایتومو

تاریخچه غار

ویژگی اولی که در مواجه با غار کرم های شب تاب وایتومو ذهن ما را به خود مشغول می کند، نام این غار است. وایتومو از ترکیب دو کلمه Wai و Tomo تشکیل شد. واژه اول در زبان مائوری که زبان رسمی منطقه بوده، آب معنا می شود و دومین واژه نیز در همین زبان به معنای گودال هست. با این تفاسیر، میتوان وایتومو را گودال آبی دانست که به خوبی ماهیت کلی غار را نمایان می کند. در تاریخچه مرتبط با waitomo glowworm caves آمد که این غار در انتهای دهه 1800 میلادی و به وسیله رئیس محلی منطقه مائوری و ملاک این زمین یعنی تین تینورا Tane Tinorau کشف شد و به جهانیان معرفی گردید. این فرد تنها به کشف وایتومو بسنده نکرد و در سال 1887 میلادی و با همکاری یک نقشه بردار با نام میس سوار بر یک قایق شدند و به دل غار رفتند تا کاوش های خود را مستند کنند.

غار کرم های شب تاب وایتومو؛ غاری دیدنی و شگفت انگیز

براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که قایق این دو کاوشگر از ساقه گل کتان بوده و این ابزار ساده توانست نتایجی را روشن کند که دارای ارزش طبیعی و زمین شناسی زیادی بودند. آنها توانستند مسیرهای ورودی و دالان ها را شناسایی و بر روی نقشه درج کنند تا راهنمایی شود برای کاوشگران بعدی. این شروع بازدیدها و کاوش های وایتومو بود. پس از این تاریخ و در سال 1889 میلادی عموم مردم این فرصت را یافتند که به درون غار وارد شوند و از این زیبایی ها لذت ببرند. غار وایتومو به مدت چند سال در اختیار دولت قرار گرفت، اما پس از چندی و در سال 1989 میلادی بدلیل نیازهای مراقبتی به خانواده تینورا برگردانده شد تا آنها از این ملک به خوبی مراقبت کنند.

براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که محققان عنوان می کنند که غار وایتومو از ادغام دو غار اصلی وایتومو و روکوری Ruakuri cave ایجاد شده است. آنها معتقدند که زمان این ادغام حدود 30 میلیون سال طول کشید. این دو غار که کنار یکدیگر واقع شده بوده اند، در یک بستر مملو از صخره های آهکی شکل گرفته اند. آنها عنوان می کنند که در 30 میلیون سال پیش و با روی هم قرار گرفتن و نشست کردن استخوان ها و فسیل های دریایی و صدف ها در کف دریا و افزایش فشار آب دریا، صخره های آهکی از این مواد ایجاد شده و لایه های سختی را تشکیل دادند و سالها بعد این صخره های بزرگ بر اثر آتشفشان سر از آب بیرون آوردند و همانند دیواره هایی دور منطقه را احاطه کردند.

آشنایی با غار وایتومو

به مرور و به دلیل عبور آبها از بین این صخره ها و ایجاد کانال هایی بزرگ، غار کرم های شب تاب وایتومو waitomo glowworm caves شکل گرفت. این روند که شاید در چند سطر خلاصه شد، عمری به قدمت یک تاریخ را پشت سر گذاشته و از این حیث، دارای ارزشی قابل ملاحظه است. تزئینات داخلی غار یک شبه پدید نیامده اند. براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که صدها سال زمان گذشته تا استالاکتیت ها و استلاگمیت هایی به این عظمت و زیبایی ایجاد شده اند.

آشنایی با غار وایتومو 2

تزئینات درون غار

اشکال موجود در دل waitomo glowworm caves به سه دسته تقسیم می شوند: دو دسته قبلی که همان استالاکتیت ها و استلاگمیت ها هستند. این دو نوع تزئینات آهکی ظریف که بسیار نیز شکننده بوده، ممکن است در میانه غار به یکدیگر بپیوندند و راه را مسدود سازند یا بازدید کنندگان را برای عبور به دردسر بیاندازند. اما دسته سوم هلکتیت ها هستند که به صورتی مارپیچی و برخلاف جهت جاذبه زمین کشیده شده اند. این سه دسته از تزئینات درون غار این جاذبه را به یک بوم مینیاتوری بدل می کنند که هر قسمتش به نوعی چشم ها را به خود خیره می کند.

اما آن چیز که وایتومو را رنگین تر و نورانی کرده، وجود کرم های شب تاب هست. براساس مقاله غار وایتومو کجاست باید بدانید که این کرم های شب تاب که نوعی پشه بومی منطقه به نام آراکنوکامپا لومینوسا Arachnocampaluminosa بوده، در دل وایتومو سکنی دارند و با رشد خاص خود برای هر بیننده ای جالب توجه هستند. طبق اطلاعاتی که از کرم های waitomo glowworm caves بدست آمده، متوجه شدیم که آنان بخش قابل توجهی از عمر خود را به صورت لارو سپری می کنند و طول آنها از چوب کبریت بیشتر نمی شود.

تزیینات داخلی وایتومو

زندگی کرم های شب تاب درون غار

یکی از عجایب زیستی در وایتومو نحوه زندگی کرم های شب تاب هست. آنها بر روی دیواره ها و سقف غار تارهایی می تنند که قابلیت چسبندگی دارند. سپس، بر روی این تارها با دم خود نور می تابانند و ضمن نور بخشیدن به درون غار، حشرات دیگر را به سوی این نورها می کشانند و آنها را به نحوی به تله می اندازند و از آنها تغذیه می کنند. این نوع چرخه غذایی در این غار پر جاذبه، خود حکایتی است که برای کاوشگران شگفتی آور بود.

از دیگر ویژگی های شاخص غار وایتومو، شرایط جوی و نوری دورن آن است. این غار بدلیل محیط تاریک و کم نوری که دارد، به خوبی نور کرم های شب تاب درونش را منعکس می کند و صحنه های خیره کننده ای را پدید می آورد. به علاوه که رطوبت مناسب درون غار نیز سبب ادامه حیات این حشرات شده است؛ حشراتی که با استفاده از تارهای خود که با شرایط مرطوب غار کاملا مطابقت دارند، حیات خود را تضمین می کنند. به هر جهت میتوان گفت غار وایتومو با نور کمش، رطوبت مناسبش، جریان آب درونی و همچنین امن بودن در برابر وزش باد می تواند یک پناهگاه برای هر نوع حشره ای باشد.

کرم شب تاب

اطلاعات تکمیلی درباره غار

میان روکوری و وایتومو یک راه زیر زمینی طویل وجود دارد که این دو غار را به یکدگیر مرتبط کرده و وجود چنین راهی سبب شده که هر نوع گردشگری بتواند از این مسیر گذر کند. حتی گردشگرانی که ممکن است ناتوانی جسمی داشته باشند و بر روی ویلچر نشسته باشند نیز این فرصت را داشته باشند که در این مسیر حرکت کنند و از زیبایی های آن لذت ببرند. این غار که تنها غار در نیمه جنوبی کره زمین بوده، این فرصت را به بازدید کنندگان خود داده که چنین گشت و گذاری را داشته باشند و می تواند با دالان های کوچک و بزرگ و سنگ های شگفت انگیز آهکی هر نوع گردشگری از هر نوع منطقه ای در جهان را به وجد بیاورد.

در کشور نیوزیلند تورهایی ایجاد شده اند که به اعضای خود این فرصت را می دهند در عرض 45 دقیقه تمام پستوهای غار وایتومو را تماشا و از درون دالان هایی که با نور کرم شب تاب نور باران شده با قایق های پارویی عبور کنند. این تورها علاوه بر امکانات عادی یک بازدید، شرایط مطلوب برای ماجراجویان را نیز مهیا می کنند.

گردش در وایتومو

در ادامه بخوانیدجاذبه های تفریحی نیوزیلند | در نیوزیلند، تفریح کنید و لذت ببریدسفر به نیوزیلند | 12 دلیل که حتما می بایست به این کشور سفر کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو