همه چیز درباره مراقبت از پوست های چروک

همه چیز درباره مراقبت از پوست های چروک


منبع: آرگا

46

1401/7/10

23:12


بروز چین و چروک؛ یک بخش اجتناب ناپذیر به سوی پیری می باشد. ولی اقداماتی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید به مراقبت از پوست های چروک بپردازید. با ما همراه باشید.

با افزایش سن ، پوست افراد نیز حالت شادابی خود را از دست داده و به مرور ضعیف شده و به سمت چین و چروک پیش می رود. اما می توان به کمک روش هایی به طراوت آن کمک کرد. در این مطلب راه های جلوگیری و مراقبت از پوست های چروک ارائه می شود.

راه های جلوگیری و مراقبت از پوست های چروک

با گذشت زمان و افزایش سن افراد، پوست نیز به طور طبیعی چربی خود را از دست داده و به سمت چین و چروک پیش می رود. دیگر به نظر نمی رسد که مانند روز اول صاف و درخشان باشد. به تدریج رگ ها و استخوان ها نیز از زیر پوست به سادگی دیده می شوند. همچنین خراش ها یا بریدگی های وارد شده به پوست نیز برای بهبود به زمان زیادی نیاز دارند.

 

پیری و چروک پوست به دلایل مختلفی از جمله حضور طولانی مدت در معرض تابش خورشید ایجاد می شود که علاوه بر چروک، خشکی، لکه های سنی و حتی سرطان پوست نیز رخ می دهد. ولی راه هایی برای مراقبت از پوست چروک وجود دارد که به کمک آن ها می توانید ظاهر پوست را به تدریج با طراوت و جوانتر نمایید.

عوامل ایجاد کننده چروک پوست

همانطور که پیشتر اشاره شد یکی از عوامل ایجاد چروک پوست، افزایش سن است. چرا که پوست به طور طبیعی با بالاتر رفتن سن افراد، چربی خود را از دست می دهد. در ضمن عوامل محیطی مانند نور خورشید و نیروی ثقل زمین هم خاصیت کشسانی پوست را کم و سبب چروک آن می شوند. همچنین عادت های خاصی مثل سیگار کشیدن و مصرف الکل به مرور خاصیت الاستیکی پوست را کاهش و موجب بروز چروک می شوند.

برای داشتن پوستی شفاف بهتر است پیش از ظهور چروک ها از ایجاد آن ها جلوگیری کنید. برخی افراد تصور می کنند چروک مساوی است با اتمام جوانی و شادابی پوست و مراقبت از آن را جدی نمی گیرند. اگرچه که چین و چروک از آثار افزایش سن می باشد. ولی عادت ها و رفتارهای روزانه شما نیز بر آن تاثیر زیادی دارد.

چروک پوست جزو جدایی ناپذیر فرایند پیری بوده از این رو هیچ دلیلی برای نگرانی نیست. برای مراقبت و از بین بردن چروک های پوست راه های درمانی و اقدامات مختلفی وجود دارد که در این بین نقش تغذیه را باید جدی گرفت. باید بدانید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

روش های زیادی هست که طرفداران آنها مدعی بوده برای درمان چین و چروک پوستی مفید می باشند. ولی بیشتر این روش ها به ویژه روش هایی که معتقدند در مدت کوتاهی پوست را عاری از چروک می نمایند، بی اثر بوده و پیشنهاد می شود حتما درباره را های علمی درمان چروک همچون بوتاکس با متخصص پوست مشورت داشته باشید. این روش های علمی تا حد زیادی به مراقبت از پوست های چروک و پیر کمک می کنند. در ادامه با برخی راه های جلوگیری و مراقبت از پوست های چروک آشنا می شوید.

۱. نوشیدن آب به مقدار کافی

بدن انسان جهت انجام تمام فعالیت ها به آب نیاز داشته از این رو نوشیدن آب کافی در طی روز به بهبود سلامت فرد کمک زیادی می کند. این کار همچنین به بهبود روند هضم و تنظیم دمای بدن نیز کمک کرده و سبب جلوگیری از پیری پوست و ایجاد چروک می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که نوشیدن آب کافی سبب هیدراته شدن پوست و ارتقای خاصیت کشسانی آن می گردد.

در صورتی که ورزش می کنید یا ساعت های زیادی در معرض نور آفتاب هستید، باید میزان مصرف مایعات تان را بیشتر کنید. با افزودن برش هایی از لیمو یا میوه های دیگر می توان طعم آب مصرفی را نیز بهتر نمود.

۲. محافظت از پوست در برابر آفتاب

با افزایش سن، چین و چروک پوست نمایان می شود که برای بسیاری از افراد خوشایند نیست. هر چند از بروز این عامل نمی توان اجتناب کرد ولی تا حدودی می توان آثار آن را کاهش داد و به بیانی با برخی راهکارها و تغییر سبک زندگی به جوانتر شدن پوست کمک کرد.

هر چند ساختار و بافت پوست عمدتا از طریق ژنتیک تعیین می گردد. اما قرار گرفتن در معرض نور خورشید بخصوص درباره افراد با پوست روشن یک دلیل اصلی ایجاد چروک پوستی خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از این موضوع و کاهش کلاژن پوست و فیبرهای الاستیک، با روش های زیر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

  • هر روز صبح از کرم ضد آفتاب با درصد ۳۰ به بالا استفاده و هر دو ساعت آن را تمدید کنید.
  • همواره در سایه قرار بگیرید.
  • دست و گردن خود را بپوشانید.
  • عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

۳. استفاده از آنتی اکسیدان هر روز

رادیکال های آزاد یکی از عوامل آسیب رسان به سطح خارجی پوست می باشند. این عناصر به چربی های پوست که حفظ رطوبت را مسئولیت دارند ، آسیب می زنند. رادیکال های آزاد مانند مواد آلاینده و ذرات سمی حاوی مولکول های ناپایدار می باشند و سبب آسیب رسانی به پوست می گردند. برای رهایی از شر این عناصر آسیب زننده استفاده از مواد غذایی و خوارکی های حاوی آنتی اکسیدان ضروری است.

ویتامین آ ، ای و سی و ضمنا بتاکاروتن از آنتی اکسیدان هایی هستند که باید در رژیم غذایی قرار بگیرند. همچنین خوراکی هایی مثل اسفناج، بلوبری، موز، بادام، گردو، لوبیا، آلو، کیوی و خیلی از میوه های دیگر دارای آنتی اکسیدان می باشند. به این ترتیب رژیم غذایی اصولی و حاوی آنتی اکسیدان تاثیر مستقیمی بر پوست داشته و از اثرات مخرب اشعه و دیگر عوامل مخرب پوستی پیشگیری می کند.

۴. تغییر حالت خوابیدن

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ وضعیت خواب ممکن است بر بروز چین و چروک پوست تاثیر بگذارد. طی این مطالعه مشخص شد افرادی که به شکم یا پهلو می خوابند مستعد فشار مکانیکی بوده که شکل گیری چین و چروک را تسریع می کند و سبب مخدوش شدن پوست می گردد.برخی چین و چروک ها به دلیل خوابیدن فرد ایجاد می شوند که به آن چروک های فشاری اطلاق می شود.

هر شب هنگامی که صورت خود را روی بالش قرار می دهید، به پوست این ناحیه فشار وارد می گردد. که به مرور سبب ضعیف شدن برخی قسمت های پوست می شود. به این ترتیب سعی کنید به جای خوابیدن به پهلو یا شکم به پشت بخوابید تا از بروز چین و چروک پیشگیری شود. همچنین روبالشی های ابریشمی هم ممکن است نسبت به پنبه لطافت بیشتری داشته باشد. چرا که اصطکاک کمتری تولید کرده و از سایش پوست جلوگیری می کند.

۵. اجتناب از آفتابگیری

لازم به ذکر است هر گاه آفتاب می گیرید ؛روند پیری پوست را تسریع می بخشید. اگر دوست دارید پوست برنزه ای داشته باشید می توانید از کرم یا اتو برنزه ها استفاده کنید. این کرم ها بدون صدمه جدی که آفتاب به پوست وارد می کند، آن را برنزه می نماید. در ضمن این موضوع تنها به آفتاب گیری مستقیم مربوط نبوده و استفاده از سولاریوم یا دستگاه ای برنزه کننده دیگر هم اثری مشابه دارند. تمام این دستگاه ها با انتشار اشعه فرابنفش ؛منجر به پیر شدن سریع پوست می شوند.

باید اشاره کرد پوست دور چشم حساس و نازک بوده از این رو نخستین چین و چروک ها در این ناحیه ایجاد می شوند. بیشتر افراد بخصوص آن هایی که به نور حساسیت دارند، برای دیدن بهتر، چشم ها را تنگ می کنند که در دراز مدت سبب ایجاد چین و چروک در اطراف چشم ها می شود. کمک گرفتن از عینک آفتابی بهترین روش مراقبت پوست دور چشم بوده و از چروک این ناحیه پیشگیری می کند.

۶. آرام نگه داشتن صورت

حرکات مداوم صورت همچون چروک کردن، اخم نمودن یا به هم زدن لب ها می تواند بروز چین و چروک را سرعت بخشد. در صورتی که متوجه شده به طور مکرر چروک ایجاد می شود ممکن است علامتی باشد که باید چشم ها را بررسی کرده یا به نسخه قوی تری از عینک یا لنزهای تماسی احتیاج است.

اگر دیدید اغلب حالت اخم دارید می توانید به کمک ورزش منظم، یوگا، مراقبه، تمرینات تنفس عمیق و ذهن آگاهی استرس خود را کاهش دهید تا کمتر حالت اخم ایجاد شود.

۷. اجتناب از سیگار و الکل

دود سیگار به کلاژن و فیبرهایی که سبب خاصیت ارتجاعی پوست می شود، آسیب می زنند. سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را افزایش می دهد. کدر شدن ، رنگ پریدگی و چین و چروک از آسیب های ناشی از استعمال سیگار است. درضمن نیکوتین سیگار نیز انقباض عروق خونی را موجب می شود. این موضوع سبب کاهش جریان خون در پوست شده از این رو به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند.

همچنین مواد مغذی مهم مانند ویتامین آ که می تواند به پوست شما صدمه بزند را محدود می کند. گرمای مربوط به سیگار و جمع کردن مکرر لب ها برای دم سبب چین و چروک زودرس اطراف دهان خواهد شد. در مورد الکل نیز باید اشاره کرد این ماده سبب خشک شدن پوست شده که این خشکی نیز پیری و چروک پوست را به دنبال دارد.  به این ترتیب تا حد امکان از سیگار و الکل اجتناب نمایید.

۸. مرطوب نگه داشتن پوست

مرطوب نمودن پوست اهمیت زیادی در بهبود چین و چروک دارد. وقتی سن بالا می رود؛ پوست به صورت طبیعی خشک شده و چروک ایجاد می شود. هر چند مرطوب کننده نمی تواند چروک ها را از بین ببرد ولی می تواند سبب پوشاندن موقتی شیارها و حفره های پوستی گردد. چروک در پوست مرطوب شده کمتر دیده می شود.

جهت استفاده از مرطوب کننده پوست، از برندی استفاده کنید که با نوع پوست شما همخوانی داشته و روزانه یک یا دو مرتبه از کرم استفاده کنید. استفاده از کرم های حاوی رتینوئید اهمیت زیادی دارد.

۹. اهمیت دادن به بهداشت پوست

شستشوی دستی پوست تنها قسمتی از آلودگی های سطح و منافذ پوست را کاهش می دهد. برای شادابی و پیشگیری از کدر شدن و تیرگی پوست روزانه آنرا به صورت کامل صبح و شب شستشو دهید. همچنین می توانید از دستگاه لایه بردار بهره برده و در کمتر از یک دقیقه هر هفته آلودگی های پوستی را لایه برداری نمایید.

منافذ پوست بعد از شستشو با دستگاه به طور کامل تمیز می شود. ناگفته نماند ساییدن پوست به هنگام شستشو آن را تحریک کرده که این کار به تدریج سبب پیری زودرس پوست می شود. از این رو با شستشوی ملایم هم آلودگی ها پاک می شوند و هم پوست کمتر تحریک می شود. بنابراین به بهداشت پوست خود بسیار اهمیت بدهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو