متااورگانون نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه

منبع: اوما

22

1401/7/11

07:35


متااورگانون نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی، بسیاری از آزمایش های پزشکی به طور گسترده در دسترس است. بسیاری از این آزمایش ها برای یک اختلال خاص یا گروهی از اختلالات مرتبط هستند و گاهی اوقات نیز ممکن است یک آزمایش کلی برای چکاب سلامت عمومی بدن درخواست شود.

آزمایش ها معمولا به دلایل مختلفی از جمله غربالگری، تشخیص اختلال، ارزیابی شدت یک اختلال و یا نظارت بر پاسخ به درمان انجام می شوند تا پزشک بتواند به درستی برای درمان آن برنامه ریزی کند.

به عنوان مثال، گاهی اوقات یک آزمایش برای بیش از یک هدف استفاده می شود. آزمایش خون ممکن است نشان دهد که یک فرد گلبول های قرمز بسیار کمی دارد و فرد به کم خونی یا آنمی مبتلا است. همین آزمایش ممکن است پس از درمان تکرار شود تا مشخص شود که آیا تعداد گلبول های قرمز خون به حالت عادی بازگشته است یا خیر.

گاهی اوقات نیز برای اینکه نگرانی های خود را از بین ببرید، قبل از مراجعه پزشک و تفسیر جواب آزمایش توسط پزشک، نیاز باشد اطلاعات کلی از جواب آزمایش خود را داشته باشید.

در ادامه این بخش به معرفی متااورگانون، نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه پرداخته ایم تا از این پس بتوانید هر گونه سوالی که در حوزه آزمایش های پزشکی دارید را به راحتی با متخصصین این وب سایت در میان گذاشته و بهترین پاسخ را دریافت کنید.

جواب آزامایشات پزشکی چگونه تفسیر می شود؟

در دنیای امروز، هزاران آزمایش پزشکی بر روی بیماران برای تشخیص، اندازه گیری پیشرفت یک بیماری یا اندازه گیری اثربخشی درمان وجود دارد. اما همه آنها حقایقی اساسی در مورد معنایشان و نحوه بهترین تفسیر دارند.

به طور کلی، دو نوع اساسی از تفسیر نتایج آزمایش پزشکی وجود دارد:

  • تست ‌هایی که دارای پاسخ‌ های «بله» یا «خیر» هستند (معمولاً برای اهداف تشخیصی)
  • تست ‌هایی که نتایج نسبی می ‌دهند (برای اندازه ‌گیری مقادیر بالا یا پایین در مقایسه با محدوده "عادی")

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این دو نوع آزمایش پزشکی و انواع سؤالاتی که می خواهید برای درک بهتر معنای آنها پاسخ داده شود، آورده شده است.

متااورگانون نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه

تست های مثبت و منفی

هنگامی که یک آزمایش پزشکی به شما داده می شود که نتیجه مثبت یا منفی دارد، باید بدانید که نتایج به چه معناست و آزمایش چقدر قابل اعتماد است. آزمایش‌ های مثبت و منفی معمولاً برای اهداف تشخیصی استفاده می ‌شوند تا مشخص شود که آیا یک بیماری یا وضعیت وجود دارد (مثبت) یا نه (منفی).

به عبارت بهتر:

  • مثبت به این معنی است که هر چه تست به دنبال آن بود پیدا شد.
  • منفی به این معنی است که هر چه تست به دنبال آن بود، پیدا نشد.

همچنین، در این شرایط نتایج مثبت کاذب وجود دارد که در آن یک بیماری حتی اگر وجود نداشته باشد شناسایی می شود و نتایج منفی کاذب وجود دارد که در آن، آزمایش در تشخیص بیماری یا شرایط ناموفق است. زیرا برخی از تست ‌ها محدودیت ‌هایی دارند و ممکن است دقت کمتری نسبت به بقیه داشته باشند.

به عنوان مثال، ممکن است گزارش آزمایش ویروس HIV به شما داده شود و نتیجه آن منفی باشد. از آنجایی که این آزمایش به جای خود بیماری، پروتئین های تولید شده در پاسخ به بیماری را تشخیص می دهد، اگر خیلی زود پس از قرار گرفتن در معرض HIV آزمایش شوید، ممکن است نتواند تشخیص دقیقی بدهد.

تست هایی با نتایج نسبی

هنگامی که آزمایش بیشتر برای یک مشکل خاص درخواست می شود، معمولاً نتایج نسبی را به همراه خواهد داشت که برای پزشک مهم است. در واقع، هنگامی که یک گزارش آزمایش پزشکی به شما داده می شود که نتایج نسبی را ارائه می دهد، معمولاً به شکل یک عدد (مقدار) است که شما می خواهید بدانید که این نتایج چه معنایی دارند و چگونه با نتایج قبلی مقایسه می شوند.

این مقادیر می توانند مشخص کنند که آیا یک درمان موثر است یا یک بیماری یا وضعیت در حال پیشرفت است و دامنه مقادیر ممکن است بر اساس سن، جنس و عوامل دیگر متفاوت باشد.

به طور کلی، یک آزمایش با نتایج نسبی، آزمایشی است که اجزای خاصی از خون، ادرار یا سایر نمونه ‌های آزمایشگاهی را اندازه‌ گیری کرده و آن مقادیر را با آنچه در یک جمعیت عادی و سالم انتظار می ‌رود مقایسه می ‌کند.

آزمایش خون کامل (CBC) نمونه بارز آزمایش با نتایج نسبی است. هر چیزی در محدوده مقادیر طبیعی در نظر گرفته می شود. هر چیزی بالاتر یا کمتر از محدوده مقادیر غیر طبیعی است.

مقادیر غیر طبیعی لزوما ارزش تشخیصی ندارند، اما ممکن است نشان دهنده یک نگرانی در حال توسعه باشند و می تواند نشان دهند که یک درمان موثر است یا ناموفق بوده یا اینکه بیماری در حال پیشرفت یا بهبود است.

متااورگانون نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه

اگرچه تفسیر نهایی جواب آزمایش باید توسط پزشک معالج انجام شود تا بر اساس تشخیصی که از وضیعبت سلامتی شما داشته بتواند با تفسیر مناسب از نتیجه آزمایش، بهترین روند درمانی را برای مشکل خاصی که دارید، تجویز نماید.

اما گاهی اوقات برای اینکه نگرانی های خود را برطرف کرده و قبل از مراجعه پزشک اطلاعات کلی در رابطه با نتیجه آزمایش خود داشته باشید، به یک مرجع تخصصی آزمایشگاهی نیاز دارید تا تفسیر جواب آزمایش را به زبان ساده برایتان انجام دهد.

متااورگانون، نخستین مرجع فارسی متخصصین آزمایشگاه است که به عنوان ارائه دهنده ی محتوای به روز، معتبر و جامع حوزه آزمایشگاه آغاز به کار کرده است. هر محتوای منتشر شده در این سایت از فیلترهای مختلفی می گذرد، تا در نهایت مطلبی علمی به زبان ساده و در خور مخاطب ارائه گردد. در واقع، سایت متااوگانون می تواند یک مرجع کامل و جامع و مورد اعتماد برای شما باشد که در حال حاضر به عنوان مرجع کامل آزمایش های پزشکی در دسترس همگان قرار گرفته است.

شما می توانید تفسیر مربوط به لیست آزمایش های سالیانه چکاپ کامل بدن، آزمایش های مربوط به نوزادان، کودکان و بزرگسالان را در این وب سایت پیدا کنید. از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش های مربوط به معده، کلیه، کبد، چربی، دیابت، آزمایش های ناباروری بانوان و غیره اشاره کرد که جهت دسترسی آسان تر؛ بخش های اختصاصی برای هر کدام از این موارد در سایت متااوگانون در نظر گرفته شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت متااوگانون به نشانی اینرنتی www.metaorganon.com اطلاعات خوبی در رابطه با آزمایش مورد نظر خود کسب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو