نگاهی به گذشته و آینده در دوسالانه معماری روتردام | تغییرات اقلیمی

46

1401/7/11

15:49


دهمین دوسالانه معماری روتردام با شعار «زمان فرارسیده» به فشار زمانی فزاینده‌ای اشاره می‌کند که با پیامدهای تغییرات آب و هوایی مقابله و آن‌ها را با سایر چالش‌های اجتماعی مرتبط کند.

نگاهی به گذشته و آینده در دوسالانه معماری روتردام | تغییرات اقلیمی

گروه معماری هنرآنلاین: این دوسالانه نمایشی هفت هفته‌ای است که دوره‌های واقعگرایانه به سوی آینده‌ای قابل زندگی را با افزایش پیامدهای تغییرات آب و هوایی نشان دهد. نیم قرن قبل، پیامدهای تغییرات آب و هوایی در گزارشی در سال ۱۹۷۲ پیش‌بینی شده بود که توسط بسیاری به عنوان آغاز آگاهی زیست محیطی تلقی می‌شود. دوسالانه معماری روتردام قصد دارد با نگاه کردن به گذشته و آینده، این تغییرات را به نمایش بگذارد.

این رویداد از سه منظر به موضوع نگاه می کند: تحلیل مجدد تحقیقات تاریخی (از سال ۱۹۷۲)، ارائه مثال‌های عملی الهام‌بخش (سال ۲۰۲۲) و نگاه به سناریوهای آینده (به سمت سال ۲۰۷۲). این مرور کلی، تصویری را ترسیم می‌کند که هم نگران‌کننده و هم امیدوارکننده است.

اگرچه چشم‌انداز اغلب تیره و تار به نظر می‌رسد، اما برگزارکنندگان دوسالانه امیدوارند که امکانات واقعی و امیدوارکننده مسیری جدید و رادیکال‌تر به سوی آینده‌ای قابل زندگی را نشان دهند. پروژه‌ها و شیوه‌های جمع‌آوری‌شده، راه‌حل‌های جاه‌طلبانه و در عین حال کاربردی را در این رویداد ارائه می‌دهند که ریشه در تحقیقات طولانی‌مدت دارند. آن‌ها با همکاری نزدیک با بازیگران محلی توسعه یافته‌اند، جنبه ویژه مسائل اجتماعی-اکولوژیکی را به عنوان نقطه شروع خود در نظر گرفته‌اند و از زمان به عنوان ابزاری در فرآیند طراحی استفاده می‌کنند.

دوسالانه روتردام

نمایشگاه اصلی، آثار ۵۰ طراح، معمار و محقق را به نمایش می‌گذارد که به روشی الهام‌بخش به مسائل مربوط به آینده سیاره زمین نزدیک می‌شوند. این نمایشگاه سه نگرش طراحی را شناسایی کرده است که عبارتند از اجداد، کنشگر و شتاب‌دهنده. اجداد که نمونه آن آنوپاما کوندو معمار هندی است که گذشته را با حال و آینده مرتبط، روند ساخت و ساز را کُند و با نیروی کار محلی و مصالح محلی کار می‌کند. کنشگر، در یک رویکرد عملی تلاش می‌کند که در حوزه عمومی یا رسانه‌ها مداخله کنند که اغلب منجر به ابتکارات پایین به بالا و پروژه های جامعه محور می‌شود. شتاب‌دهنده، فناوری را برای تسریع انتقال سیستم‌های موجود از طریق نوآوری به کار می‌گیرد. در ارائه این رویکردهای مختلف، دوسالانه اعلام کرده است که تغییر معنادار نیازمند ترکیبی از نگرش‌ها برای اثربخشی است.

دهمین دوره دوسالانه معماری روتردام از ۲۲ سپتامبر تا ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ در روتردام برگزار می‌شود. همچنین شهر Keilepand میزبان آثار نمایشگاهی با عنوان «نسل آینده» است که پروژه‌های فارغ‌التحصیلان هلندی و بلژیکی را به نمایش می‌گذارد. تورهای مختلف علمی، سخنرانی‌ و مناظره‌ از برنامه‌های جانبی این رویداد است که با هدف گفتگو، تبادل اطلاعات و آزمایش برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو