تئاتر تعطیل است تا اطلاع ثانوی/ اینترنت و فضای مجازی زیر ساخت است

منبع: ایران آرت

34

1401/7/11

16:02


سه خبر پیاپی بخوانید از تعطیلی تماشاخانه ها و نمایش های روی صحنه و اعتراض به دامنه دار شدن قطعی اینترنت که دیگر به عنوان زیر ساخت این هنر به شمار می آید.

ایران آرت: مدیر عمارت «نوفل لوشاتو» گفت که فعلا این مجموعه برنامه‌ای برای از سر گیری اجراهای خود ندارد چون اجرای تئاتر در سالنی بدون تماشاگر، بی‌معناست.

داود نامور درباره وضعیت اجراهای عمارت نوفل لوشاتو که همچون دیگر تئاترهای مرکز شهر به دلیل شرایط اجتماعی چند وقت اخیر تعطیل است، به ایسنا گفت: فعلا برنامه‌ای برای از سر گیری اجراها نداریم. اگر شرایط در چند روز آینده آرام شود، در بهترین حالت از اواخر هفته جاری اجراهای خود را شروع می‌کنیم تا گروه‌های نمایشی در این فاصله، فرصتی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی آثار خود داشته باشند.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: شرایط اجتماعی در چند روز اخیر برای اجرای تئاتر مناسب نبود. در این وضعیت نه گروه‌های نمایشی اشتیاقی برای اجرای آثار خود داشتند و نه ما تمایلی برای فعالیت مجموعه داشتیم، بنابراین بهتر دیدیم فعلا فعالیت‌های خود را متوقف کنیم.

نامور با اشاره به محدودیت‌های اینترنت در چند وقت اخیر اضافه کرد: شرایط خاص اینترنت سبب شده گروه‌های نمایشی فرصتی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایش‌های خود نداشته باشند. از طرف دیگر، تماشای تئاتر حال مساعدی می‌خواهد و به نظر می‌رسد فعلا دیدن تئاتر از حوصله مردم خارج است. با این وصف طبیعتا اجرای نمایش در این شرایط بی‌معنی است. وقتی تماشاگری در سالن نباشد، یک گروه نمایشی بعد از ماه‌ها تمرین و صرف هزینه، برای سالن خالی که نمی‌تواند روی صحنه برود.

او در عین حال تاکید کرد که این مجموعه نمایشی، همراهی لازم را با گروه‌هایی که در چند روز اخیر متضرر شده‌اند، خواهد داشت و طبیعتا گروه‌های بعدی که در نوبت اجرا هستند، شرایط را درک می‌کنند و هوای همکاران خویش را دارند.

نامور افزود: گاهی در این وضعیت بعضی از گروه‌ها از ادامه اجرای خود منصرف می‌شوند. به هر حال ما با گروه‌هایی که اجرایشان با شرایط ناآرام اخیر همزمان شده است، همکاری لازم را داریم. ما سالن را تعطیل کردیم تا آنان اجرای بهتری داشته باشند چون مسئولان که اجراهای ما را تعطیل نکردند. بنابراین همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا گروه‌ها کمترین ضرر را متحمل شوند.

وی در پایان خواستار برطرف شدن محدودیت‌های اینترنت شد و یادآوری کرد: امروزه حضور اینترنت در زندگی روزمره ما بسیار پررنگ است و بویژه در دوران کرونا بسیاری از فعالیت‌های ما به فضای مجازی منتقل شد. نمی‌توان تصور کرد که با محدودیت‌های فعلی بتوانیم به روال عادی زندگی خود بازگردیم و امیدوارم مسئولان و بویژه وزارت ارتباطات هرچه زودتر تدبیری برای حل این مشکل بیندیشند.

تعطیلی تالار هنر و توقف نمایش های کودکانه

تالار هنر به عنوان پایگاه اصلی اجراهای تئاتر کودک و نوجوان در حال حاضر بنا به درخواست گروه نمایش «کتابخورها» و به منظور حفظ آرامش و سلامت مخاطبان و هنرمندان تئاتر، اجرا ندارد.

به گزارش مهر، تعطیلی‌های اخیر ایجاد شده در عرصه اجراهای تئاتری و متوقف شدن فعالیت و اجراهای سالن‌های مختلف تئاتر از جمله مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، مرکز تئاتر مولوی و تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی به تالار هنر و اجراهای تئاتر کودک و نوجوان نیز رسید.

پیش از تعطیلی‌ها، نمایش «کتابخورها» به کارگردانی اسماعیل رحیمی سروش در تالار هنر به صحنه رفته بود که بعد از بازگشایی مجدد تالار و به درخواست گروه نمایش، مدیریت مجموعه تصمیم گرفت برای حفظ آرامش و سلامت مخاطبان و هنرمندان تئاتر اجرای نمایش «کتابخورها» متوقف شود.

در حال حاضر بحث فروش بلیت و همچنین شرایط حضور مخاطب در سالن‌های تئاتر باعث شده تا وضعیت اجراهای نمایش‌های مختلف مشخص نباشد و در این شرایط مشخص نیست چه زمانی قرار است اجراهای تئاتری از سر گرفته شوند.

توقف آروند دشت آرای و رضا کیانیان

آروند دشت‌آرای، کارگردان نمایش «پدر» که پیش از تعطیلی‌های اخیر تئاتر، با بازیگری رضا کیانیان، لیلی رشیدی و ... در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، درباره وضعیت اجراهای باقیمانده این اثر نمایشی گفت: کاملاً در یک وضعیت معلق و مبهم هستیم و نمی‌دانیم وضعیت تئاتر و اجراهای نمایشی چگونه خواهد بود.

به گزارش مهر، وی اظهار کرد: انتظار می‌رود مدیریت مجموعه تئاتر شهر همکاری کند تا بعد از بازگشایی مجدد مجموعه اجراها را ادامه دهیم. قرار است به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک بار دیگر اجراهای نمایش «پدر» متوقف شود که امیدواریم این توقف ایجاد نشود و با در نظر گرفتن تمهیدی از سوی مجموعه تئاتر شهر، اجراها را ادامه دهیم.

کارگردان نمایش «پدر» با اشاره به اینکه گروه‌های تئاتری از جمله گروه این اثر نمایشی متضرر شده‌اند، افزود: انتظار می‌رود بعد از بازگشایی مجدد تئاتر شهر بتوانیم تعداد اجراهایی را که تعهد داشتیم به صحنه ببریم.

این هنرمند عرصه تئاتر در پایان سخنان خود تأکید کرد: در شرایط این چنینی حوزه فرهنگ و هنر آسیب می‌بیند و شاهد تعطیلی سینما، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو