کرونا مستقیما به این عضو حیاتی بدن آسیب می‌زند

25

1401/7/11

20:20


محققان در پژوهش های جدید دریافتند عفونت کرونا به بافت قلب آسیب می رساند. این یافته اکنون به متخصصان کمک می کند تا درمان بهتری را برای این بیماری ارائه کنند.

کرونا مستقیما به این عضو حیاتی بدن آسیب می‌زند

به گزارش بهداشت نیوز، در این مطالعه از نمونه های بافت واقعی قلب جمع ‌آوری ‌شده در طول کالبد شکافی از هفت بیمار مبتلا به کرونا و دو نفر که بر اثر آنفولانزا جان خود را از دست دادند استفاده شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که کرونا به دی ان ای در بافت قلب آسیب می رساند که این آسیب در نمونه های آنفولانزا شناسایی نشد.

محققان همچنین دریافتند: با اینکه کرونا و آنفولانزا هر دو ویروس‌ های تنفسی شدید هستند، به نظر می‌ رسد که به طور قابل توجه و متفاوتی بر بافت قلب تأثیر دارند.

آروتا کولاسینگه (Arutha Kulasinghe) پژوهشگر این مطالعات از دانشگاه کوئینزلند استرالیا می‌ گوید: در مقایسه با همه ‌گیری آنفولانزای سال ۲۰۰۹، کرونا منجر به بیماری ‌های قلبی عروقی شدیدتر و طولانی ‌مدت شده است، اما علت آن در سطح مولکولی مشخص نیست.

کولاسینگه در ادامه گفت: در طول مطالعه‌ ما نتوانستیم ذرات ویروسی را در بافت‌ های قلبی بیماران مبتلا به کرونا شناسایی کنیم، اما آنچه دریافتیم تغییرات بافتی مرتبط با آسیب و ترمیم دی ان ای بود.

به گفته محققان، آسیب دی ان ای و مکانیسم های ترمیم مربوط به بیماری های مزمن مانند دیابت، سرطان، تصلب شرایین و اختلالات عصبی است، بنابراین درک اینکه چرا این اتفاق در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ رخ می دهد، مهم است. 

پیشتر داده‌های مرتبط با تأثیر کرونا بر قلب به بیومارکرهای خون و اندازه‌ گیری فیزیولوژیکی محدود شده بود، زیرا گرفتن نمونه ‌های بیوپسی قلب تهاجمی است. این یافته ها بینش هایی را در مورد چگونگی تأثیر کرونا بر بدن در مقایسه با سایر ویروس های تنفسی ارائه می دهد.

پروفسور جان فریزر (John Fraser) در این باره گفت: وقتی به نمونه های بافت قلب افراد مبتلا به آنفولانزا نگاه کردیم، متوجه شدیم که این ویروس باعث التهاب بیش از حد می شود، در حالی که متوجه شدیم کرونا به دی ان ای قلب حمله کرده است.

این مطالعه نشان می ‌دهد که به نظر می ‌رسد این دو ویروس بر بافت قلبی بسیار متفاوت تأثیر می ‌گذارند. فریزر گفت: آنچه ما به طور قطع متوجه شدیم این است که کووید مانند آنفولانزا نیست. او افزود: این یافته به ما کمک می‌ کند تا بفهمیم کووید-۱۹ چگونه بر قلب تأثیر می ‌گذارد و این اولین گام برای یافتن بهترین درمان ‌ها برای ترمیم قلب است.

شرح کامل این مطالعه و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Immunology منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو