روزی چند بار نخ دندان بکشیم ؟

منبع: زیبامون

36

1401/7/12

11:11


در این بخش از زیبامون به علت استفاده از نخ دندان اشاره کردیم و به شما می گوییم که روزی چند بار و چگونه باید نخ دندان بکشید .

روزی چند بار نخ دندان بکشیم ؟

بر کسی پوشیده نیست که دندانپزشکان تقریباً هر کاری را انجام می دهند تا افراد را وادار به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه کنند و اگر بتوانند شما را وادار کنند که حتی به طور نیمه منظم نخ دندان بکشید ، بسیار خوشحال می شوند . 

با این حال ، اگر می خواهید برای سلامت دهان و دندان خود ، کارهای مفید و موثری انجام دهید ، لازم است بدانید که روزی چند بار باید نخ دندان کشید !

در ادامه این بخش از زیبامون دات کام ، نظر دندانپزشکان را در رابطه با اهمیت نخ دندان کشیدن و موارد دیگر را آورده ایم تا بتوانبد با یک بینش دقیق و طبق توصیه های دندان پزشکی بهترین و مناسب ترین مراقبت را از دندان های خود داشته باشید . 

 

چرا نخ دندان کشیدن و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است ؟

همه ما میدانیم که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از جمله اقدامات مهم برای حفظ سلامت دندان ها هستند ! اما آیا واقعا می دانید که چرا کشیدن نخ دندان بسیار مهم است و دندانپزشکان بر روی این موضوع تاکید زیادی دارند ؟ پاسخ این سوال را در ادامه بخوانید .

 

نخ دندان می تواند قسمت هایی از دندان که برس مسواک به آن نمی رسد را تمیز کنید

طبق گفته دندانپزشکان ، کشیدن نخ دندان بسیار مهم است ، زیرا مسواک زدن به تنهایی نمی تواند ذرات غذایی را که خود را در فضای بین دندان ها به دام می اندازد ، حذف کند . اگرچه مسواک زدن خوب و کامل مهم است و باعث تمیز کردن شیارها و شکاف‌ های بالای دندان‌ ها شده و سطح دندان را صاف می کند ، اما مکان‌ هایی در بین دندان‌ ها (زیر قسمت هایی که دندان‌ ها با هم تماس دارند و زیر خط لثه) ، وجود دارد که با مسواک نمی‌ توان به آن‌ ها رسید . 

بنابراین ما باید راه دیگری پیدا کنیم تا بتوان به راحتی باقی مانده غذا را از آنجا خارج کنیم و استفاده از نخ دندان یک گزینه عالی برای این منظور است . در واقع وقتی نخ دندان می‌ کشید ، مواد خامی که بین دندان‌ ها گیر کرده اند بیرون می‌ آیند و زیر خطوط لثه روی نخ دندان ، کاملاً واضح می‌ شوند و می توانید تمیز شدن واقعی دندان ها را بعد از نخ دندان کشیدن احساس کنید . 

 

باکتری ها را مختل می کند

ترکیبی از باکتری‌ های موجود در دهان و مواد غذایی که در لا به لای دندان ها باقی مانده اند ، بافت لثه را تحریک کرده و زمینه رشد باکتری‌ های بیشتری را فراهم می‌ کنند . همچنین باکتری های دهان خیلی سریع و به راحتی از مواد غذایی و نشاسته ای باقی مانده در بین دندان ها تغذیه کرده و تعداد آنها بیشتر و بیشتر می شود و می توانند مشکلات دیگری همچون التهاب لثه ، تورم ، عفونت و بوی بد دهان نیز شوند . را برای دندان ها ایجاد کنند . همچنین باکتری ها قند موجود در ذرات غذا را می سوزانند یا از آن تغذیه می کنند و در نهایت مینای دندان را حل می کنند و باعث ایجاد حفره در دندان ها می شوند.

استفاده از نخ دندان به طور مرتب می تواند این باکتری ها و حضور آنها در زیر خط لثه را مختل کند . اگر تا به حال تعجب کرده اید که چرا هنگام کشیدن نخ دندان ، لثه های شما خونریزی می کند ، دلیل آن التهاب در ناحیه است و بدن با آوردن گلبول های سفید خون به آن ناحیه ، به حضور باکتری ها پاسخ می دهد . 

بنابراین ایجاد خون هنگام نخ دندان کشیدن به طور واضح به این دلیل اتفاق می افتد که در وهله اول به اندازه کافی مسواک نمی زنید یا نخ دندان نمی کشید . 

 

نخ دندان کشیدن

 

روزی چند بار باید نخ دندان بکشیم ؟

نخ دندان کشیدن به مدت یک بار در روز ، تمام چیزی است که نیاز دارید . زیرا 24 ساعت طول می کشد تا کلونی های باکتری در دهان شما سازماندهی شوند و زمانی که سازماندهی می‌ شوند ، در خطرناک‌ ترین حالت خود قرار دارند . بنابراین با یک بار نخ دندان کشیدن در روز می توانید احتمال تجمع باکتری در لا به لای دندان ها را به حداقل برسانید . 

انجمن دندانپزشکی آمریکا نیز تمیز کردن بین دندان ها را یک بار در روز با استفاده از نخ دندان توصیه می کند .

دندان پزشکان توصیه می کنند که هر بار قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا مواد تشکیل دهنده خمیردندان بهتر کار کنند . نخ دندان بیوفیلم روی دندان ها (یک لایه نازک و لزج از باکتری که به یک سطح می‌ چسبد) را می شکند و به مواد موجود در خمیردندان اجازه می دهد تا به نواحی مناسب برسند و به دندان های شما کمک کنند . 

البته لازم است توجه داشته باشید که نخ دندان کشیدن این باکتری ها را کاملا از بین نمی برد ، اما آنها را مختل می کند . به همین دلیل است که برخی از دندان پزشکان استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی توصیه می کنند زیرا مهم نیست چه زمانی یا چه چیزی می خورید ، غذا می تواند به دندان بچسبد . اما اگر احساس می کنید بعد از هر وعده غذایی نمی توانید نخ دندان بکشید ، از این کار نا امید نشوید ، فقط کافیست روزی دو بار مسواک بزنند و یک بار در روز نخ دندان بکشندو از این طریق بهترین مراقبت را از دندان های خود داشته باشید . 

 

نخ دندان

 

چه کسی باید بیشتر نخ دندان بکشد ؟

به یاد داشته باشید ، هر کسی مجموعه ای از دندان های منحصر به فرد دارد. برای برخی از افراد ، به دلیل فاصله طبیعی بین دندان هایشان ، ممکن است غذا بیشتر در بین دندان ها گیر کند . بنابراین ، برای درک بهتر این موضوع و نیاز دندان هایتان به نخ دندان کشیدن ، لازم است به نیازهای خود توجه کنید و دندان های خود را در آینه نگاه کنید .

اگر غذاهای خاصی همیشه در یک نقطه بچسبند ، این نشانه آن است که در آن ناحیه باید به خوبی از نخ دندان استفاده کنید . اگر بعد از هر وعده غذایی غذا در بین دندان ها به دام می‌ افتد ، باید آن را نخ دندان بکشید . این موضوع ممکن است در افرادی که فضای قابل توجهی بین دندان‌ هایشان دارند رایج باشد . 

همچنین ، طبق گفته دندانپزشکان ، افراد مبتلا به بیماری لثه نیز نباید از کشیدن نخ دندان اجتناب کنند ، زیرا بر هم زدن بیوفیلم ، باکتری ها و پلاک بهترین کاری است که می توانید انجام دهید . در واقع هر فردی که بیماری دهان و دندان دارد باید بیشتر از نخ دندان استفاده کند . همچنین افرادی که از دهان تنفس می کنند نیز باید همینطور باشند . 

 

چرا باید هر روز از نخ دندان استفاده کنیم ؟

اگرچه کشیدن نخ دندان زمان زیادی نمی گیرد اما بنا به دلایلی ، بسیاری از مردم آنطور که باید از نخ دندان استفاده نمی کنند . استفاده از نخ دندان ، عمل استفاده از یک نخ نازک برای از بین بردن مواد غذایی و پلاک از بین دندان هاست که در مبارزه با تجمع پلاک ، پوسیدگی دندان و بیماری لثه ضروری است . 

به طور کلی ، هیچ جایگزینی برای نخ دندان وجود ندارد ، زیرا هیچ مسواک در تمیز کردن شکاف های مستعد باکتریایی بین دندان ها کاملاً مؤثر نیست . در حالت ایده آل ، شما باید بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید ، اما به طور واقع بینانه ، استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز ، به خصوص قبل از خواب برای حفظ سلامت دهان و دندان مفید است .

برای این منظور ، تولیدکنندگان محصولات بهداشت دهان و دندان مشتاق هستند تا به عموم مردم در آسان‌ تر کردن و در دسترس‌ تر کردن کشیدن نخ دندان کمک کنند . روزهایی که تنها گزینه نخ دندان  شما ، یک قرقره از رشته بود گذشته است . امروزه شما گزینه های فراوانی دارید و نخ دندان ها در مدل های مختلف و در همه رنگ ه ، شکل ها و اندازه ها در دسترس هستند . 

اما کدام یک از این گزینه های موجود نخ دندان از نظر دندانپزشکان مناسب است ؟ در بسیاری از موارد ، این یک موضوع ترجیح شخصی است ، اما آشنایی با نظر دندانپزشکان در رابطه با مدل های مختلف نخ دندان ، می تواند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای این موضوع داشته باشید :

 

نخ دندان قرقره ای

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) ، زمانی که نخ دندان برای اولین بار در سال 1800 معرفی شد ، این محصول با چرخاندن الیاف ابریشم برای ایجاد یک رشته بلند تشکیل شد . با این حال ، اکنون نخ دندان معمولاً از رشته های نایلونی یا تک رشته های پلاستیکی ساخته می شود . 

نخ دندان به شکل قرقره ای و سنتی هم راحت‌ ترین شکل نخ دندان کشیدن و هم زمان‌بر ترین است . این مدل از نخ دندان ، به شما یک نقطه تازه از نخ دندان برای هر فضای نزدیک می دهد . همچنین به شما امکان می دهد از یک تکه نخ دندان تازه و تمیز بین هر دندان استفاده کنید .

به طور کلی ، بهترین ابزار نخ دندان کشیدن همانی است که از آن استفاده می کنید و با آن راحت هستید . زیرا همه مدل های نخ دندان ، به نسبت مؤثر هستند .

 

نخ دندان قرقره ای

 

نخ دندان خلالی

نخ دندان خلالی ، ابزار پلاستیکی با قابلیت نگهداری آسان است که دارای یک تکه نخ دندان از قبل نصب شده روی آن است . به طور معمول ، انتهای دیگر در نقطه ای شکل می گیرد که مانند خلال دندان برای جدا کردن تکه های بزرگتر غذا از بین دندان ها استفاده می شود و اغلب به دلیل راحتی ، استفاده سریع و اثربخشی در از بین بردن مواد زائد بین دندان ها مورد علاقه بسیاری از افراد است . 

از آنجایی که این مدل از نخ دندان ها یکبار مصرف هستند ، به راحتی می توان آنها را در کیف ، ماشین ، کیف باشگاه یا هر جای دیگری که ممکن است نیاز به نخ دندان کشیدن در طول روز داشته باشید ، نگه دارید . 

نکته منفی در رابطه با نخ دندان خلالی این است که شما از یک تکه نخ کوچک برای تمیز کردن بین هر دندان استفاده می‌کنید و این ممکن است اثربخشی آن را با پوشیده شدن نخ دندان با زباله یا باکتری کاهش دهد . 

 

نخ دندان خلالی

 

نخ دندان آبی

اگر از آن دسته افرادی هستید که شیک بودن ابزارهای فناوری را دوست دارند ، نخ دندان آب می تواند جذاب ترین گزینه برایتان باشد . نخ دندان آبی ، با بهره‌گیری از یک ماشین خاص جریان آب را به دهان و لثه هدایت می‌ کند و به جای خراش دادن دندان برای حذف پلاک ، با استفاده از فشار آب باعث ماساژ لثه و از بین بردن غذاها از لا به لای دندان‌ ها می‌ شود.

انتخاب نخ دندان آبی به شما این امکان را می‌ دهد که مخزن را با آب یا دهانشویه انتخابی خود پر کنید . دندانپزشکان ، معمولا بیماران را تشویق می کنند که از دهانشویه فلوراید در مخزن آب این مدل از نخ دندان استفاده کنند ، که اساسا به آنها اجازه می دهد فلوراید را به فضاهای نزدیک بین دندان ها اسپری کنند . 

تنها ایراد این مدل نخ دندان این است که جریان آب ممکن است به اندازه‌ ای قوی نباشد که هر بار تمام باقی مانده های مواد غذایی لا به لای دندان ها را از بین ببرد .

 

 

نخ دندان آبی

 

نخ دندان مناسب برای کودکان

اگر والدینی هستید که سعی می‌کنند فرزندشان را متقاعد کنند که نخ دندان کشیدن واقعی یک سرگرمی نیست ، بلکه بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان آنهاست ، ارائه مناسب‌ ترین ابزار برای کودک مهم است . بنابراین بهتر است از نخ دندان هایی که مخصوص کودکان و در اشکال کاربردی ساخته شده اند استفاده کنید تا بتوانید به کودکان کمک کنید تا بهترین مراقبت را از دندان های خود داشته باشند .

 

نخ دندان مناسب برای کودکان

 

خلاصه مطلب

اگر تا به حال نخ دندان کشیدن در روتین مراقبت از دندان های شما نبوده است ، لازم است این کار را به تدریج شروع کنید ؛ به عنوان مثال ، آخر هفته ها یا دو روز در هفته نخ دندان بکشید ، این یک شروع عالی است . زیرا در هر صورت استفاده از نخ دندان ، همیشه چیزی بهتر از نکشیدن آن است . در واقع ، زمانی که بیشتر افراد ، کشیدن نخ دندان را به طور منظم ، حتی اگر روزانه نباشد ، شروع کنند ، تبدیل به حافظه عضلانی و یک تمرین آسان می‌ شود . زیرا به راحتی به این کار عادت می کنید و همیشه متوجه تفاوت لثه ها و دندان های خود قبل و بعد از نخ دندان کشیدن خواهید شد و همین موضوع می توانید به شما انگیزه دهد تا دفعات نخ دندان کشیدن خود را افزایش دهید .

روش نخ دندان‌ کشی و نوع نخ دندانی که استفاده می کنید همان روشی است که با آن راحت‌ تر بوده و به احتمال زیاد به آن متعهد هستید ، بنابراین هیچ استاندارد طلایی برای ابزار نخ دندان و روش کشیدن نخ دندان وجود ندارد .

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو