فشار خون در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

فشار خون در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان


منبع: نی نی بان

39

1401/7/12

12:07


فشار خون در بارداری باید چند باشد ، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

فشار خون بالا در دوران بارداری خطراتی بالقوه دارد. در اینجا چیزهایی است که باید بدانید و چگونه از خود و کودکتان مراقبت کنید. داشتن فشار خون بالا (فشار خون بالا) در دوران بارداری نیاز به نظارت دقیق دارد. در اینجا آنچه باید در مورد خطرات احتمالی بدانید آمده است. همچنین یاد بگیرید که چگونه از خود و کودکتان مراقبت کنید.

انواع فشار خون در دوران بارداری چیست؟

گاهی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری شروع می شود. در موارد دیگر، این بیماری در دوران بارداری ایجاد می شود.

فشار خون مزمن. در فشار خون مزمن، فشار خون بالا یا قبل از بارداری یا در طول 20 هفته اول بارداری ایجاد می شود. از آنجایی که فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارد، ممکن است تشخیص دقیق زمان شروع آن دشوار باشد.
فشار خون مزمن با پره اکلامپسی روی هم قرار گرفته است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که فشار خون مزمن منجر به تشدید فشار خون بالا در دوران بارداری شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است پروتئین در ادرار یا سایر عوارض ایجاد کنند.
فشار خون بارداری افراد مبتلا به فشار خون بارداری فشار خون بالایی دارند که بعد از هفته 20 بارداری ایجاد می شود. هیچ پروتئین اضافی در ادرار وجود ندارد و هیچ نشانه دیگری از آسیب اندام وجود ندارد. اما در برخی موارد، فشار خون بارداری در نهایت می تواند منجر به پره اکلامپسی شود.
پره اکلامپسی پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا بعد از هفته 20 بارداری ایجاد می شود. پره اکلامپسی با علائم آسیب به سایر سیستم های اندام از جمله کلیه ها، کبد، خون یا مغز همراه است.
پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی - حتی کشنده - برای مادر و نوزاد شود. عوارض ممکن است شامل اکلامپسی باشد که در آن تشنج ایجاد می شود.

پیش از این، پره اکلامپسی تنها زمانی تشخیص داده می شد که هم فشار خون بالا و هم پروتئین در ادرار وجود داشت. متخصصان اکنون می دانند که ممکن است بدون داشتن پروتئین در ادرار، پره اکلامپسی داشته باشید.

فشار خون بالا در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

خطرات فشار خون در بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری خطرات زیر را به همراه دارد:

جریان خون کمتر به جفت. اگر جفت خون کافی دریافت نکند، ممکن است جنین اکسیژن کمتر و مواد مغذی کمتری دریافت کند. این می تواند به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس منجر شود. نوزادانی که زود به دنیا می آیند می توانند مشکلات تنفسی، افزایش خطر عفونت و سایر عوارض داشته باشند.
جدا شدن جفت. در این حالت جفت قبل از زایمان از دیواره داخلی رحم جدا می شود. پره اکلامپسی و فشار خون بالا خطر جدا شدن جفت را افزایش می دهد. جداشدگی شدید می تواند باعث خونریزی شدید شود که می تواند زندگی شما و کودکتان را تهدید کند.
محدودیت رشد داخل رحمی فشار خون بالا ممکن است منجر به کندی یا کاهش رشد جنین شود.

فشار خون در بارداری برای روند بهبودی و درمان ، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان


آسیب به سایر اندام ها. فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به آسیب به مغز، چشم ها، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اندام های اصلی شود. در موارد شدید، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
زایمان زودرس گاهی اوقات برای جلوگیری از عوارض خطرناک فشار خون بالا در دوران بارداری، زایمان زودرس لازم است.
بیماری قلبی عروقی آینده ابتلا به پره اکلامپسی ممکن است خطر بیماری قلبی و عروقی (قلبی عروقی) را در آینده افزایش دهد. اگر بیش از یک بار به پره اکلامپسی مبتلا شده باشید، خطر بیماری قلبی عروقی در آینده بیشتر است. همچنین اگر به دلیل داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری، زایمان زودرس داشته باشید، بیشتر است.

گرفتن فشار خون در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

تشخیص فشار خون بالا در بارداری

نظارت بر فشار خون بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری است. اگر فشار خون مزمن دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این دسته بندی ها را برای اندازه گیری فشار خون در نظر می گیرد:

فشار خون بالا. فشار خون بالا یک فشار سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) و فشار دیاستولیک زیر 80 میلی متر جیوه است. فشار خون بالا با گذشت زمان بدتر می شود مگر اینکه اقداماتی برای کنترل آن انجام شود.
مرحله 1 فشار خون بالا فشار خون مرحله 1 فشار سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا فشار دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.
مرحله 2 فشار خون بالا این مرحله شدیدتر است. فشار سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالاتر یا فشار دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.
پس از هفته 20 بارداری، فشار خون بالاتر از 140/90 میلی‌متر جیوه بدون هیچ آسیبی به اندام‌های دیگر، فشار خون بارداری در نظر گرفته می‌شود. فشار خون باید در دو یا چند نوبت با فاصله حداقل چهار ساعت اندازه گیری و ثبت شود.

فشار خون در بارداری برای زنان بیمار قلبی ، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

علائم فشار خون بالا در دوران حاملگی

لاوه بر فشار خون بالا، سایر علائم و نشانه های پره اکلامپسی عبارتند از:

  • پروتئین اضافی در ادرار یا سایر علائم مشکلات کلیوی
    سردردهای شدید
    تغییرات در بینایی، از جمله از دست دادن موقت بینایی، تاری دید یا حساسیت به نور
    درد بالای معده، معمولاً در زیر دنده ها در سمت راست
    حالت تهوع یا استفراغ
    کاهش سطح پلاکت در خون
    اختلال در عملکرد کبد
    تنگی نفس، علت
  •  تجمع مایع در ریه ها

افزایش ناگهانی وزن و تورم - به ویژه در صورت و دست ها - اغلب با پره اکلامپسی رخ می دهد. تورم مرتبط با پره اکلامپسی شدیدتر از تورم معمولی است که در دوران بارداری اتفاق می افتد.

فشار خون در بارداری در زنان مستعد ، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

مصرف دارو برای فشار خون بارداری

برخی از داروهای فشار خون برای استفاده در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، باید از مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II و مهارکننده‌های رنین در دوران بارداری اجتناب شود.

درمان مهم است. فشار خون بالا خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض عمده را افزایش می دهد. و فشار خون بالا می تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

اگر در دوران بارداری برای کنترل فشار خون خود به دارو نیاز دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ایمن ترین دارو و دوز را تجویز می کند. دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. مصرف آن را قطع نکنید یا خود به خود دوز را تغییر ندهید.

آسپرین روزانه با دوز پایین اغلب برای کاهش خطر پره اکلامپسی در افرادی که در معرض خطر هستند توصیه می شود. مطالعات نشان داده اند که آسپرین در دوران بارداری بی خطر است.

پیش‌‎گیری از فشار خون بالا در حاملگی 

اگر فشار خون بالا دارید، یک قرار ملاقات قبل از بارداری با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در مدیریت بارداری های پیچیده با اختلالات فشار خون تخصص دارد، تعیین کنید. همچنین با سایر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود، مانند ارائه دهنده مراقبت های اولیه یا متخصص قلب خود ملاقات کنید. آنها بررسی خواهند کرد که چگونه فشار خون بالا خود را به خوبی مدیریت می کنید. آنها همچنین ممکن است تغییرات درمانی را قبل از بارداری در نظر بگیرند.

اگر اضافه وزن دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کاهش وزن را قبل از بارداری توصیه می کند.

فشار خون در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان برای فشار خون

در دوران بارداری، اغلب به پزشک خود مراجعه خواهید کرد. وزن و فشار خون شما در هر بازدید بررسی می شود. همچنین ممکن است به آزمایشات آزمایشگاهی مکرر نیاز داشته باشید.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما به دقت سلامت کودک شما را نیز زیر نظر خواهد داشت. ممکن است از سونوگرافی های مکرر برای ردیابی رشد استفاده شود. آزمایش جنین ممکن است برای ارزیابی سلامت کودک شما مورد استفاده قرار گیرد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما همچنین ممکن است توصیه کند که حرکات روزانه کودک خود را پیگیری کنید.

کاهش عوارض و خطرات فشار خون بارداری 

مراقبت از خود بهترین راه برای مراقبت از کودک است. مثلا:

قرارهای قبل از زایمان خود را حفظ کنید. در طول بارداری به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
داروهای فشار خون و آسپرین با دوز پایین روزانه را طبق دستور مصرف کنید. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ایمن ترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز می کند.
فعال بمان. توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای فعالیت بدنی دنبال کنید.
رژیم غذایی سالم داشته باشید. در صورت نیاز به کمک در برنامه ریزی وعده های غذایی، از متخصص تغذیه بخواهید که با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.
بدانید چه چیزی خارج از محدوده است. از مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر غیرقانونی خودداری کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.
محققان به مطالعه راه های پیشگیری از پره اکلامپسی ادامه می دهند. مطالعات نشان می دهد که آسپرین با دوز پایین خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در افرادی که در معرض خطر هستند کاهش می دهد. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که از اواخر سه ماهه اول بارداری روزانه یک آسپرین با دوز پایین (81 میلی گرم) مصرف کنند.

فشار خون در بارداری، کنترل عوارض خطرناک و راه درمان

سوالات متداول 

آیا اگر فشار خون بارداری داشته باشم؛ می‌توانم به نوزادم شیر دهم؟
شیردهی برای اکثر زنانی که فشار خون بالا دارند، حتی کسانی که دارو مصرف می کنند، توصیه می‌شود. قبل از تولد نوزاد، داروهای خود را در اختیار پزشک قرار دهید؛ سپس برای دریافت مشاوره به توضیحات او گوش دهید.

آیا با فشار خون بارداری می‌توانم سر کار بروم؟

در صورتی‌که فشار خون شما در دوران بارداری زیاد است؛ باید با نظر پزشک، کارهای روزمره خود را کنترل کنید. این فشار خون می‌تواند در مواقع استرس شغلی برای شما و جنین خطرناک باشد. 

آیا فشار خون در بارداری برای زایمان مشکل ایجاد می‌کند؟

در صورتی‌که فشار خون شما در دوران بارداری زیاد است؛ ممکن است برای‌تان زایمان زودرس و عوارض خطرناک دیگری ایجاد شود. به همین دلیل باید در دوران بارداری، فشار خون خود را به خوبی کنتزل کنید. اگر در حد و مرز فشار خون خطراک هستید؛ ممکن است رشد جنین هم به مشکل بر بخورد. 

فشار خون بارداری بر رشد جنین اثر می‌گذارد؟

اگر فشار خون شما در دوران حاملگی، از حد مشخصی بالاتر است؛ باید روند رشد جنین به دقت در دوران بارداری، بررسی شود؛ در هر هفته یا ماه باید رشد جنین محاسبه و با میزان نرمال، مقایسه شود. 

اگر فشار خون رو به وخامت باشد؛ چطور زایمان می‌کنیم؟

در صورتی‌که فشار خون بارداری یا پره اکلامپسی بهبود پیدا نکند و با افزایش سن بارداری، وخیم‌تر شود؛ در روند زایمان به شما داروهایی مناسب، مثلا داروهای ضد تشنج می‌دهند تا با خوبی و سلامت، زایمان کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو