برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری های گسترده ایران و تاجیکستان است

منبع: همگردی

26

1401/7/12

19:00


ایرنا/ براساس خبرهای واصله، برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری های گسترده ایران و تاجیکستان است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین افتتاحیه «هفته فرهنگی تاجیکستان» در باغ هنر تهران با اشاره به رویکرد جدید دولت مردمی در حوزه سیاست خارجی گفت: طی یکسال اخیر بیش از هشت وزیر فرهنگ از کشورهای مختلف منطقه در تهران حضور پیدا کرده و در قالب چندین سفر با وزرای فرهنگ سایر کشورها دیدار و مذاکراتی صورت گرفته است که در راستای این دیدارهای مشترک، تفاهم نامه های فرهنگی و هنری خوبی به امضای طرفین رسید.

وی با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای گفت: در میان پروتکل های عضویت در این پیمان دو پروتکل فرهنگی و رسانه ای به امضا رساندیم که دورنمای خوبی برای همکاری های منطقه ای فراهم می کند.

علقه های مشترک دو ملت ایران و تاجیکستان را به هم نزدیک کرده است

رئیس شورای هنر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان در شهرهای مختلف تهران، تبریز و شیراز خاطرنشان کرد: هویت فرهنگی تاریخی و مهمتر از آن علقه های مشترک، دو ملت ایران و تاجیکستان را به یکدیگر نزدیک کرده است.

برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری های گسترده ایران و تاجیکستان است

اسماعیلی در ادامه به سابقه دیرینه تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر مراودات معمول فرهنگی، ایران و تاجیکستان بطور مشترک در دو نهاد بین المللی فرهنگی موسسه فرهنگی اکو و «ایتاب» که حدود ده سالی می شود با حضور سه کشور فارسی زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان تشکیل شده، عضویت دارند.

اتکا به زبان فارسی و میراث تاریخی و فرهنگی مشترک

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت در عین حال تاکید کرد: یکی از اولویت ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اتکا به زبان فارسی و میراث تاریخی و فرهنگی مشترک با کشورهای مختلف به خصوص کشور دوست و برادر تاجیکستان است.

وی با یادآوری سفر خود به شهر سمرقند گفت: وقتی در سمرقند که مردمان آن عمدتا تاجیک و فارسی زبان هستند قدم می زنیم، یاد و خاطره شهر اصفهان و میدان حضرت امام (ره) به ذهن متبادر می شود و همین میراث فرهنگی است که کشورهای ما را به یکدیگر پیوند می دهد.

اسماعیلی با اشاره به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: برپایی هفته های فرهنگی میان کشورها، جوامع و جوان های ما را با میراث فرهنگی مشترک آشنا می کند.

تاکید بر تعامل فرهنگی با تاجیکستان از ابتدای قبول مسئولیت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تعامل فرهنگی با کشور تاجیکستان از نخستین روزهای کاری وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت که این امر به خاطر علقه تاریخی میان مردم ایران و تاجیکستان است.

وی از آمادگی تمامی زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری با نهادهای فرهنگی کشور تاجیکستان خبر داد و گفت: در این زمینه تولید فیلم های مشترک و معرفی شخصیت های بزرگ تاریخی می تواند در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

رئیس شورای هنر کشور همچنین ابراز امیدواری کرد: برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران سرآغاز همکاری های گسترده فرهنگی میان دو کشور باشد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بنیاد سعدی در گسترش زبان آموزی فارسی در نقاط مختلف جهان گفت: امروز این همت در کشور وجود دارد که پاسداشت زبان فارسی با جدیت پیگیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت و رئیس شورای هنر آمادگی وزارت خانه فرهنگ و نهادهای تابعه و دیگر بخش های مدیریت فرهنگی و هنری ایران را برای همکاری های همه جانبه فرهنگی با تاجیکستان اعلام میکنم.

شاهد فصل جدیدی در روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان هستیم

در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان هم با اشاره به روابط فرهنگی تاجیکستان با ایران گفت: در یکسال اخیر شاهد فصل جدیدی در روابط میان دو کشور هستیم.

زلفیه دولت زاده ادامه داد: ارزش های مشترک زبانی و تاریخی، ملت های تاجیکستان و ایران را به هم پیوند می دهد و زمینه تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور را فراهم می آورد.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به پرپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران گفت: چنین رویدادهای فرهنگی در تقویت روابط دو جانبه نقشی بی بدیل بازی می کند.

ملت های تاریخی و تمدن آفرین پرچمدار دوستی تمدن ها

وی تاکید کرد: ملت های تاریخی در گذشته تمدن آفرین بوده اند و امروز در مواجهه با چالش های جهانی، پرچمدار دوستی تمدن ها هستند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان همچنین از حضور هنرمندان تاجیک در جشنواره تئاتر فجر و حضور و بازدید اهالی فرهنگ تاجیکستان از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان نمونه هایی از تبادلات فرهنگی تاجیکستان و ایران یاد کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان تا سالها در خاطر علاقمندان به فرهنگ و هنر باقی بماند.

اجرای موسیقی های سنتی کشور تاجیکستان با حضور هنرمندان تاجیک و همچنین شعرخوانی شعرای تاجیک از جمله برنامه های جانبی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری بود.

برپایی هفته فرهنگی سرآغاز همکاری های گسترده ایران و تاجیکستان است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو