نقش آب در بدن انسان

نقش آب در بدن انسان


منبع: نمکستان

49

1401/7/12

19:05


بعد از اکسیژن آب مهمترین عنصر در حیات و زنده ماندن انسان است. بدن انسان ها از ۵۰ تا ۷۰ درصد از آب تشکیل شده و همچنین خون انسان نیز بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آب تشکیل شده.

نمکستان : بعد از اکسیژن آب مهمترین عنصر در حیات و زنده ماندن انسان است. بدن انسان ها از ۵۰ تا ۷۰ درصد از آب تشکیل شده و همچنین خون انسان نیز بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از آب تشکیل شده. پس آب برای ادامه حیات بشر بسیار ضروری است و اکثر روندهای حیاتی بدن انسان نقش بسزایی دارد.

انسان نمیتواند بدون غذا چند هفته،بدون آب چند روز و بدون اکسیژن چند دقیقه بیشتر زنده بماند.پس همانطور که قبلا هم گفتیم آب بعد از اکسیژن مهمترین عنصر برای حیات انسان است.کمبود آب در بدن میتواند مشکلات فیزیکی و ذهنی برای انسان ها به وجود آورد. نوشیدن آب باعث شستن سمومی که بدن طی روز و زندگی عادی تولید میکند میشود.همچنین از دیگر مزایای وجود آب در بدن میتوان به:

نقش آب در بدن انسان

تامین کردن زندگی مفاصل، محافظت کردن پوست از خشکی، حفظ کردن هیدراسیون احشاء داخلی، و کنترل کردن دما بدن، اشاره کرد. وقتی بدن انسان گرم میشود و به صورت عرق از سطح پوست خارج میشود.این دفع عرق از پوست برای انسان خوب است،چون وقتی عرق از سطح پوست بخار میشود بدن انسان خنک خواهد شد. ولی بدن حتما به اندازه آب از دست داده شده نیاز به جایگزین کردن آب دارد در غیر اینصورت امکان غلیظ شدن خون و در نهایت فشار به قلب نیز وجود دارد.و همچنین اگر بدن با کمبود شدید آب مواجه شود، آب کافی برای تولید عرق را نداشته و در نهایت دمای بدن تا حد بسیار خطرناکی بالا خواهد رفت.

آب مهمتر از انرزی برای بدن است.چون اگر آب کافی به بدن نرسد، بدن بدون ایجاد اختلالات نمیتواند بیشتر از چند روز به کار خود ادامه دهند. به گفته ال سی الونسان زندگی با کمبود و از دست دادن آب،همانند جوانی است که به پیری نزدیک میشود. این جمله نشانگر اهمیت آب در زندگی انسان است.و شاید بهتر باشد بگوییم،زندگی بدون آب یعنی مرگ.

نقش آب در بدن انسان

در خصوص نیاز بدن به مایعات میتوان گفت که، نیازی که سلول ها به آب دارند هرگز تمام شدنی نیست چون تمامی فعایت های بدن به آب ختم میشود. هر انسان در طول روز متوسط به ۲۳۰۰ سی سی آب احتیاج دارد که حدودا ۱۰۰۰ سی سی آن از آب موجود در مواد غذایی به بدن میرسد،۱۰۰۰ سی سی آن از راه نوشیدن آب و مابقی از اکسیداسیون مواد تامین میشوند. همچنین بدن انسان به طور مداوم در حال از دست دادن آب است، که پوست با ۸۰۰ سی سی، مدفوع ۱۰۰ سی سی و ادرار بیا ۵۰۰ تا ۹۰۰ سی سی آب از دست میدهند.به طور حتم فعالیت های عضلانی برای کنترل دمای بدن با از دست دادن آب همرا است و هر چه این فعالیت ها طولانی و سنگین تر باشند بدن مقدار بیشتری آب از دست خواهد داد. لازم به ذکر است که در حین انجام  این فعالیت ها بدن دچار افزایش جریان خون نیز خواهد شد شد پس حجم پلاسمای خون نیز حدود ۲۰ درصد کاهش میابد. بهتر است به بدن خود عادت بدهیم که قبل از اینکه احساس تشنگی کنیم آب بنوشیم چون این کار باعث شادابی پوست و عملکرد بهتر سیستم های حیاتی بدن میشود .

امروزه نوشیدنی و مایعات زیادی با رنگ و طعم های مخطلف به بازار آمده اند، ولی آیا این مایعات میتوانند آب مورد نظر بدن را نیز تامیین کنند؟ جواب این سوال خیر است. هیچ یک از این مایعات نمیتوانند جای آب را برای بدن پر کنند و سموم بدن را کاملا خارج کنند. همانطور که میدانید کیفت آب شهر برای سلامت تک تک شهروندان بسیار مهم است. این آب ها که بسته به شرایط شرایط جغرافیای منطقه از طریق دریاچه یا رودخانه ها تامیین میشوند.ولی مشکلات و معضلاتی وجود دارد که میتواند در کیفیت آب شرب مردم تاثیر بسزایی بگذارد. از منشاء هایی مهم این آلودگی میتوان به زیاله های شهری، زباله های روستایی، سریز شدن فاضلاب و همچنین از بین بردن زیستگاه هایی مانند باتلاق ها که به باعث رسوب گذاری آب ها میشدن نام برد.

کم آبی و نشانه های آن

هنگامی آب کافی بهبدن نرسد بدن دچار کمبود آ میشود و نشانه هایی مانند سر درد، بیحالی و رخوت، تغییرات خلقی، واکنش های کند بدن، خشک شدن مجاری بینی، خشک شدن و ترک خوردن لب ها و ادرار تیره رنگ است.

علل بوجود آمدن کم آبی

تعریق شدید به دلیل فعالیت شدید بدنی، تب، رطوبت و گرمای بالا ، نارسایی کلیوی و اسهال و استفراغ از دلایل به وجود آمدن کمبود آب در بدن هستند.

نقش آب در بدن انسان

عوارض کمبود آب

  • افزایش خطر ایتلا به سرطان هایی مانند سرطان سینه، سرطان مجاری ادراری و روده بزرگ
  • افزایش ابتلا به سنگ کلیه و یبوست
  • افزایش ابتلا به چاقی در خردسالا و کاهش فعالیت بدنی و ذهنی آنها
  • لازم به ذکر است که تحقیقات نشان داده  که اگر شخصی در طول روز  فقط ۴ نیم درصد از ۸ لیوان آب توصیه شده توسط پزشکان کمتر مصرف کند، عملکرد ذهنی و فیزیکی شخص بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش میابد.

مواقعی که بدن بیشتر به آب احتیاج دارد

  • هنگامی که فرد مواد پروتئینی زیادی استفاده میکند بدن برای جذب آن به آب بیشتری احتیاج دارد.
  • هنگامی که در رزیم غذایی از فیبر زیادی استفاده میشود.
  • هنگامی که فعالیت بدنی بالایی را تجربه میکنید.
  • هنگامی که فرد به بیماری هایی مانند اسهال و استفراغ و تب دچار میشود.
  • هنگامی که فرد از کافئین یا الکل استفاده میکند.

میزان مصرف آب برای ورزشکاران

ورزشکاران به دلیل فعالیت بدنی بالا و شدید همیشه به میزان آب بیشتری نیازمند هستند و احساس تشنگی بیشتری از افراد عادی میکنند. اما همیشه از میزان دست دادن آب برای این طیف از افراد با میزان تشنگی آنها برابری نمیکند. ممکن است ورزشکار در اثر ورزش زیاد میزان زیادی آب بدن خود را از دست بدهد ولی به دلیل فعالیت زیاد اختلالی در احساس تشنگی بدن رخ دهد، در نتیجه قبل این که میزان آبی که بدن از دست داده دوباره به بدن برگرد ورزشکار دیگر احساس تشنگی نمیکند. این عامل میتواند اثرات مخربی را در طول زمان برای بدن ورزشکاران به وجود بیاورد. بنابراین توصیه میشود که ورزشکار همیشه بر احساس تشنگی خود تکیه نکند و از مقدار بیشتری آب  در قبل ورزش ،حین ورزش و در پایان ورزش بر حسب فعالیت بدنی خود استفاده کنند.

نقش آب در بدن انسان

قبل ورزش

توصیه میشود که ورزشکاران دو لیوان آب دو ساعت قبل تمرین یا مسابقه بنوشند تا از هیدراته شدن بدن خود اطمینان حاصلنمایند.همچنین اگر ۱۵ دقیقه قبل از شروع فعالیت هم یک لیوان آب بنوشند برای بدن مفید است.

طی ورزش کردن

در هنگام ورزش کردن بذای جایگزینی آب از رفته بدن باید هر ۲۰ دقیقه حدود ۱۲۰ سی سی آب نویشد.در این بین مایعات سرد به دلیل جذب زود هنگام در بدن و کم کردن دمای مرکز حرارت بدن، بیشتر توصیه میشود.

بعد از ورزش کردن

مصرف مداوم مایعات بعد از ورزش کردن به دلیل جبران آب از دست رفته بدن امری بسیار مهم میباشد. برای اینکه شما از میزان آب از دست رفته بدن خود مطمعا شوید،قبل و بعد تمرین وزن خود را اندازه گرفته و به ازازی هر نیم کیلو کاهش وزن ۵۰۰ سی سی آب باید بنوشید.لازم به ذکر است برخی از افراد بعد ورزش و کاهش وزن تصور میکنن که چربی بدن سوخته و کم شده که این تصور کاملا اشباه میباشد. چون چربی به تدریج آب شده و با ورزش چند ساعته این حجم در مدت کوتاهی کم نخواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو