عزم جدی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان

منبع: همگردی

28

1401/7/12

19:30


ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، عزم جدی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان مشاهده می شود.

طی یکسال گذشته با وجود شیوع کرونا، سرمایه گذاری یک هزار و 600 میلیارد تومانی برای 30 طرح در دست ساخت، برنامه ریزی برگزاری بیش از 60 رویداد گردشگری و میزبانی 2 هزار و 204 گردشگر خارجی در استان سمنان انجام شده است.

به باور کارشناسان، گردشگری صنعتی زودبازده است که شکوفایی آن می تواند اشتغالزایی، رونق اقتصادی، جلوگیری از مهاجرت از روستاها، کاهش آسیب های اجتماعی، تقویت نشاط اجتماعی، حفظ اصالت و هویت ایرانی، اسلامی و نشر این فرهنگ در عرصه جهانی را به ارمغان آورد.

بر پایه گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، صنعت گردشگری ایران در سال 2021 رشد 40 درصدی داشته است و گردشگران خارجی 2 و نیم میلیارد دلار طی این سال در ایران هزینه کردند؛ همچنین سهم گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال 2020 افزون بر سه و یک دهم درصد بوده که این مقدار در سال 2021 به چهار و یک دهم درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. در سال 2020، یک و 2 دهم میلیون نفر در صنعت گردشگری ایران فعال بودند اما در سال 2021 این رقم با رشد 700 هزار نفری معادل هفت و 6 دهم درصد به یک و 9 دهم میلیون نفر افزایش یافته است؛ در سال پیش از آن 34 درصد اشتغال موجود در صنعت گردشگری ایران از بین رفته بود.

عزم جدی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان

گردشگران داخلی ایران در سال 2020 افزون بر 93 هزار و 894 میلیارد تومان هزینه کردند که رقم در در سال 2021 به 139 هزار و 772 میلیارد تومان رسیده است.

براساس گزارش ها سال گذشته 2 هزار و 204 گردشگر خارجی و بیش از یک میلیون گردشگر داخلی در یک سال گذشته وارد استان سمنان شدند و 642 هزار و 940 گردشگر نیز در استان اقامت کردند.

استان سمنان 74 طایفه عشایری دارد و سیاه چادر ایل سنگسر با نام گوت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و میتوان با تکیه بر این فرهنگ غنی و برپایی سیاه چادر در مسیر تهران مشهد این ظرفیت را به گردشگران معرفی و آنان را به دیدن از ایل دعوت کرد و اجرای چنین طرحی هزینه سنگینی هم نخواهد داشت.

در بین جاذبه های گردشگری استان سمنان، تاسیسات نفت خوریان واقع در کویر خوریان در جنوب استان نیز به عنوان میراث صنعت نفتی کشور که به ثبت ملی هم رسیده از جاذبه های کمتر شناخته شده استان سمنان بشمار می رود که می تواند سالانه گردشگران زیادی را به این منطقه بکشاند.

از راهبردهای مهم معرفی استان سمنان میتوان به انجام تبلیغات در استانهای دیگر، فضای مجازی و امضای تفاهم نامه همکاری با آژانس های گردشگری اشاره کرد که البته این رویکردها تا حدی در استان پیگیری می شود، اما باید قوت یابد.

استان سمنان با برخورداری از2 هزار و 16 کلیومتر راه در حوزه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، برخورداری از 2 فرودگاه در شهرستان های سمنان و شاهرود و برخورداری از ایستگاه راه آهن فعال که روزانه بیش از 90 رام قطار از خطوط ریلی استان عبور می کند، ظرفیتی است که با تلاش مسئولان برای جذب گردشگر ایجاد شد.

اما ضرورت دارد تامین و تقویت زیرساخت های گردشگری در زمینه های مختلف خدماتی، رفاهی، فرهنگی و زیباسازی سیمای شهری در کنار توجه به راهها و معرفی جاذبه ها برای جذب گردشگر تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری مورد توجه قرار بگیرد در کنار معرفی جاذبه های لازمه شکوفایی گردشگری است و اکنون 30 طرح گردشگری در استان سمنان با سرمایه گذاری یک هزار و 600 میلیارد تومان در دست ساخت است که تکمیل این طرح ها تقویت زیرساخت های گردشگر پذیری را برای استان به ارمغان خواهد آورد.

به گفته مهدی قاسم زاده، سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اجرای طرح های گردشگری استان زمینه اشتغال مستقیم بیش از یک هزار و 300 نفر را فراهم کرده و بهره برداری از 30 طرح گردشگری در دست ساخت، ظرفیت گردشگر پذیری و اشتغالزایی استان سمنان را افزایش می دهد.

بر پایه آمارها هم اکنون 15 هتل، یک هتل آپارتمان، یک متل و پنج مهمانپذیر، 94 اقامتگاه بومگردی، 17 اقامتگاه سنتی، 87 خانه مسافر، پنج مجتمع گرددشگری، 2 گردشگری کشاورزی و 6 اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری و گردشگری کشاورزی، 29 دفتر خدمات مسافرتی، 40 رستوران بین راهی، 20 سفره خانه سنتی وسه موسسه آموزش گردشگری در استان سمنان فعالیت دارد و در مجموع 324 واحد تأسیسات گردشگری با 987 اتاق و ظرفیت سه هزار و 732 نفر در استان آماده ارائه خدمات به گردشگران است.

برآیند داده ها نشان می دهد توسعه گردشگری راهکاری موثر در رفع مشکل بیکاری و رونق اقتصادی استان سمنان است و برای شکوفایی این صنعت باید بخش های مختلف همراه و هماهنگ با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان باشند و این اداره کل نیز به عنوان متولی با جذب افراد متخصص و استفاده از نظرات کارشناسی و تعریف برنامه و وظیفه برای هر سازمان برای توسعه گردشگری استان گام بردارد؛ موضوعی که سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز به آن تاکید دارد.

بررسی آمارها مربوط به درآمدزایی در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت های فعلی نشان می دهد اگر حوزه گردشگری و تقویت زیرساخت های این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، درآمدزایی این صنعت حتی از درآمد حاصل از فروش نفت نیز با اختلاف چشمگیر پیشی میگیرد.

مسئولان با توجه به ظرفیت های متنوع و منحصر بفرد استان سمنان، با درایت و هوشمندی گردشگری را به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان سمنان تعیین کردند، اما برای تحقق این راهبرد باید سرعت عملیاتی شدن طرح ها افزایش یابد.

در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی میتوان به جنگل، کویر و کوهستان دسترسی داشت و نکته مهم این است که گردشگر با طی کمترین مسافت می تواند از تمام این زیبایی ها دیدن کند و بدون شک هر گرشگر اهل ذوقی نمی تواند از تماشای استانی با این ظرفیت ویژه چشم پوشی کند.

استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی گلوگاه اتصال استان های شمالی به استان های جنوبی کشور است و همچنین در همسایگی با پایتخت و هفت استان مهم کشور شامل قم، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران دارای برگ برنده در توسعه گردشگری است.

جاده های استان سمنان به دلیل قرارگیری در مسیر زائران امام رضا (ع) سالانه میزبان 20 میلیون مسافر عبوری است که اگر هر مسافر با هزینه کرد دست کم 2 هزار تومان در این استان سمنان خدمات دریافت کند، استان باید دست کم 40 میلیارد تومان از بخش گردشگری درآمد کسب کند، اما متاسفانه به گفته کارشناسان امر در عمل چنین گردش مالی از بخش گردشگری عاید استان سمنان نمی شود.

به عبارتی دیگر گردشگر می تواند با طی مسیر در حدود 220 کیلومتر از پایتخت کشور، 586 کلیومتر از اصفهان، 282 کیلومتر از قم، 338 کیلومتر از گلستان، 200 کیلومتر از مازندران و 674 کیلومتر از خراسان رضوی خود را به سمنان مهد تاریخ و عرفان برساند، اما با وجود مزیت موقعیت جغرافیایی گردشگری، استان سمنان در آخر عایدی درخوری ندارد.

معرفی استان سمنان و ظرفیت های استان نقشی مهم در جذب گردشگر دارد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و به گفته کارشناسان در زمان حاضر برای معرفی استان اقدام های خوبی انجام شده ولی کافی نیست.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و 833 اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که 868 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه گذاران است، اما هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند.

بر پایه اسناد و مدارک موجود و مقاله عزم جدی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان، استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی و شیخ محمود مزدقانی است که تمرکز بر معرفی این جاذبه ها خود جذب کننده گردشگر است.

استان سمنان دارای 11 بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد و چنین ظرفیتی برای جذب گردشگر در کمتر نقاط کشور دیده می شود و استفاه از این فرصت تنها نیازمند همراهی و هماهنگی بخش های مختلف است.

استان سمنان نزدیک به 100 اثر معنوی دارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اما یک نمایشگاه دائمی برای نشان دادن و حفظ آداب و رسوم چندین هزار ساله این استان وجود ندارد که اگر باشد گذشته و هویت استان نسل به نسل منتقل می شود و به فراموشی سپرده نمی شود و هم نقطه عطفی برای جذب گردشگر، اشتغالزایی و رونق اقتصادی است.

به گفته کارشناسان ایجاد نمایشگاه دائمی فروش صنایع دستی با جانمایی مناسب در شهر که نمایانگر هنر و پیشه مردم کویر است موجب جذب گردشگر می شود.

آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین های مرتبط با ازدواج در استان، نخل گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، درختان چنار چند صدساله، غار پنیر، آبشارهای بلند و چشمه های آبگرم از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه های تاریخی چند صد ساله، تنها گوشه ای از ظرفیت های گردشگری استان سمنان است که اگر این ظرفیت بکار گرفته شود بدون شک شاهد رونق اقتصادی چشم گیر در استان سمنان خواهیم بود.

منطقه نمونه گردشگری آبگرم سرخه به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل شود، این منطقه در سال 86 به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان تصوب شد و اکنون انتظار می رود با تکمیل زیرساخت در سال جهش تولید این منطقه به یک جاذبه گردشگری سلامت در شرق کشور تبدیل شود.

عزم جدی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو