اتفاقی نادر در حوزه باستان شناسی؛ کشف جمجمه انسان یک میلیون ساله در چین

اتفاقی نادر در حوزه باستان شناسی؛ کشف جمجمه انسان یک میلیون ساله در چین


منبع: روزیاتو

57

1401/7/13

11:00


اتفاقی نادر در حوزه باستان شناسی؛ کشف جمجمه انسان یک میلیون ساله در چین

اتفاقی نادر در حوزه باستان شناسی؛ کشف جمجمه انسان یک میلیون ساله در چین

باستان شناسان چینی در استان هوبئی این کشور، یک جمجمه انسان تقریباً کامل متعلق به یک میلیون سال قبل پیدا کرده اند که اطلاعات مهمی درباره ی مقطعی کلیدی از تاریخ تکامل انسان در اختیار ما خواهد گذاشت.

این کامل ترین جمجمه ی انسانی با این قدمت است که تاکنون در اوراسیا کشف شده است.

این فسیل مبنای کشف الگوی تکاملی انسان های کهن و سر منشأ انسان راست قامت / Homo erectus در آسیای شرقی خواهد شد (انسان راست قامت نام گونه‌ ای منقرض ‌شده از انسان ‌تباران است که در دوره ی زمین ‌شناسی پلیستوسن زندگی می‌ کرده.)

این جممه در همان مکانی کشف شده که بیش از ۳۰ سال قبل، ۲ جمجمه ی دیگر هم با همین قدمت از زیر خاک بیرون آمده بود.

اما برخلاف ۲ جمجمه ی قبلی که طی فرآیند فسیل شدگی شکل خود را از دست داده بودند، جمجمه ی تازه کشف شده تقریباً کامل است و هیچ تغییر آشکاری نکرده است.

تاکنون، قسمت پیشانی، کاسه های چشم و قسمت های دیگر سر از زیر خاک بیرون آمده اند و انتظار می رود باقی قسمت های فسیل هم تا قبل از ماه نوامبر خارج شود.

بر اساس پیش بینی های باستان شناسان، این جمجمه به دلیل واضح تر بودن ویژگی های آناتومیکال آن، اطلاعات دقیق تری درباره ی صورت و جمجمه ی انسان در آن دوره به دست خواهد داد و همینطور اطلاعات علمی قابل توجهی درباره ی حجم مغز، مراحل تکامل و ویژگی های منطقه ای انسان ها.

به گفته ی لو چنگ کیو، مدیر تیم حفاری و محقق مؤسسه آثار باستانی و باستان شناسی استان هوبئی، این تیم تعداد زیادی فسیل حیوانات و ابزارهای سنگی هم در نزدیکی جمجمه ی مذکور یافته اند.

لو گفته: «جمجمه ی سوم از لحاظ محیط دفن، بقایای حیوانی و ویژگی های ابزارهای سنگی مشابه ۲ جمجمه ی قبلی است، بنابراین این ۳ جمجمه باید متعلق به یک زمان باشند.»

به گفته ی لو، سن جمجمه ی جدید بعداً از طریق شیوه ی سن سنجی رادیوکربنی تعیین خواهد شد.

باستان شناسان می گویند این کشف از ارزشی بی نظیر در حوزه ی پژوهش برخوردار است چرا که شکاف زمانی بسیار طولانی ای را پر می کند که در روند تکامل انسان در آسیای شرقی وجود دارد.

گائو شینگ، یکی از نیروهای ارشد این تیم در سایت باستانی شناسی، گفته: «فسیل های حدوداً یک میلیون ساله بسیار اندک اند. در چین و آسیای شرقی، تنها جمجمه های یافت شده با قدمتی بیش از یک میلیون سال، متعلق به انسان یوآنمویی و انسان لانتی هستند که قدمت اولی به ۱/۷ میلیون سال قبل می رسد و دومی حدود ۱/۶ میلیون تا ۱/۲ میلیون سال سن دارد.»

گائو که محقق حوزه ی دیرینه شناسی در آکادمی علوم چین است می گوید سن سنجی رادیوکربنی جدید می گوید قدمت انسان پکینگ ممکن است حدود ۸۰۰ هزار سال باشد.

فسیل های به دست آمده از انسان های کهن در استان هوبئی شکاف مربوط به روند تکامل انسان راست قامت در آسیای شرقی که میان انسان یوآنمویی و انسان پکینگ وجود داشت را پر کرده است.

در عین حال، تعداد زیادی فسیل حیوانات و ابزارهای سنگی هم در این سایت باستان شناسی کشف شده است که به گفته ی کارشناسان، نشان می دهد انسان های کهن این منطقه یک میلیون سال قبل ابزارسازان و شکارچیان ماهری بودند.

گائو گفته: «در همان لایه ای که جمجمه ای قرار دارد، تعداد زیادی فسیل پستاندار هم از زیر خاک بیرون آمده که بیشترشان کرگدن، فیل، اسب و آهو هستند.»

گرچه بیشتر این فسیل های حیوانی کشف شده متعلق به گیاهخواران بزرگ جثه هستند، اما چند فسیل هم از حیوانات گوشتخوار کشف شده است، از جمله ببر و پلنگ.

ابزارهای سنگی ای هم کشف شده که احتمالاً از آن ها برای شکار حیوانات و تکه تکه کردن لاشه ی آن ها استفاده می شده.

به گفته ی گائو، از شواهد اینگونه برمی آید که انسان یانگسین حیوانات گیاهخوار بزرگ جثه ی زیادی را شکار و مصرف کرده.

منبع: scmp
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو