سندرم اتللو چیست و چه عواملی در بروز این بیماری تاثیرگذار است؟

سندرم اتللو چیست و چه عواملی در بروز این بیماری تاثیرگذار است؟


منبع: آرگا

47

1401/7/13

22:13


سندرم اتللو را در این بخش از آرگا برای شما بیان می کینم و اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه به شما خواهیم داد تا بتوانید این بیماری را درمان کرده و زندگی بهتری داشته باشید. اگر در این رابطه اطلاعات می خواهید بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

سندرم اتللو یکی از بیماری های روانشناسی می باشد و می تواند تاثیرات بسیار بدی بر روی زندگی افراد داشته باشد و حتی در برخی از شرایط می تواند منجر به از هم پاشیدن یک رابطه گردد. برای این که بتوانید این بیماری را بشناسید در ادامه نشانه های آن و روش های درمانی اش را برای شما خواهیم گفت.

بیماری روانی اتللو

اطلاعاتی در مورد سندرم اتللو

سندرم اتللو یکی از بیماری هایی می باشد منجر به حسادت فرد می شود و تفکرات ناشی از خیانت در فرد شکل می گیرد از این رو بهتر است با آن آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید به راحتی آن را بشناسید. این مشکل روانشناسی می تواند منجر به ایجاد رفتارهای پرخاشگری شود و رفتارهای بدی را از فردی که دارای این بیماری می باشد  مشاهده خواهید کرد بنابراین اگر در رابطه ای هستید و قصد جدی کردن آن را دارید باید فرد مقابل را از این نظر مورد بررسی قرار دهید در غیر این صورت شما با یک فردی ازدواج خواهید کرد که به کارهای شما شک دارد و این شک در آینده دردسر ساز خواهد شد.

سندروم اتللو یکی از حسادت های هذیانی می باشد و اختلالی در سلامت روان به شمار می رود و با یک سری دیگر از بیماری های شخصیتی مانند اسکیزوفرنی، اختلال اضطراب و شخصیت در ارتباط می باشد. افرادی که این بیماری را دارند بر این باور می باشند که شریک آن ها در حال خیانت کردن می باشد و باورهای غیر منطقی دارند و گاها این توهمات به قدری شدید می شود که ممکن است منجر به ایجاد خشونت نیز شده و مشکلات دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد.

به این حسادت های هذیان گونه سندرم اتللو نیز گفته می شود و برگرفته از نمایشنامه شکسپیر و شخصیتی به همین نام دارد و این شخصیت در نمایشنامه نیز توهم خیانت داشت و نقش اصلی داستان را ایفا می کرد. این بیماری دارای نام های دیگری نیز می باشد و ممکن است این نام ها نیز برای شما آشنا باشند و از مهم ترین نام های این بیماری حسادت اروتیک و یا حسادت جنسی است.

بیماری اتللو

میزان جدی بودن این بیماری

افرادی که دارای این بیماری می باشند یک سری هذیان هایی دارند که با ادراک آن ها به شدت مغایر می باشد و تفکرات آن ها می تواند برگرفته از خیانت خیالی باشد و این افراد نمی توانند دلیلی برای رد این تفکرات پیدا کنند از این رو این باورها در آن ها شدت می گیرد و تا جایی پیش می رود که دست به خشونت خواهند زد. این افراد شواهد را باور نمی کنند و دوست دارند خیال ها و توهمات خود را باور کنند. در واقع این افراد منفی گرا می باشند و دوست دارند که همیشه منفی فکر کنند از این رو نمی توانید با آن ها بحث کنید و شواهد را برایشان توضیح دهید زیرا نمی خواهند آن ها را باور نمایند.

این مشکل بدون درمان های خاص و مراجعه به متخصص به هیچ عنوان درمان نخواهد شد و شما نمی توانید با چند تکنیک ساده این بیماری را از درون فرد پاک کنید و فردی که دارای این بیماری می باشد باید حتما به متخصصی در این زمینه مراجعه کند و با روان درمانی و استفاده از داروهای خاص این دید منفی در او پاک شده و به مرور زمان بهبود یابد. یادتان باشد که این بیماری به این سادگی ها درمان نمی شود و نیاز به زمان و صبر دارد.

نشانه ها

یک سری از نشانه ها هستند که نشان می دهند فردی مبتلا به این سندروم می باشد از این رو قصد داریم این نشانه ها را به صورت کامل برای شما بررسی کنیم و شما با چشمانی باز پارتنر خود را انتخاب کنید تا دچار مشکل در رابطه نشوید.

باور خیانت

  • از مهم ترین نشانه هایی که در این افراد دیده می شود می توان به این اشاره کرد که باور دارد همسرش در گذشته نه چندان دور خیانت کرده است و این موضوع را به صورت کلی از او پنهان نموده تا زندگی شان حفظ گردد.
  • این افکاری که فرد دارد می تواند در رفتارهایش نیز نمود پیدا نماید.
  • این افراد همچنین به تمامی شواهدی که در مورد خیانت نکردن فرد مقابلشان می باشد بی اعتنایی می کنند.

توهم خیانت در فرد

متهم کردن و محدودیت گذاشتن

  • این افراد مدام در حال بازجویی افراد می باشند و صحبت کردن عادی با آن ها تبدیل به یک بازجویی خواهد شد و همچنین برای شما  محدودیت هایی تعیین می کنند و مدام در حال چک کردنتان هستند.
  • این فاراد سعی می کنند تمام فعالیت های بیرون از خانه را محدود کنند و از شما می خواهند بیشتر ساعات روز خود را در خانه بگذرانید و زمانی که خودش همراه شما می باشد به بیرون بروید.

چک کردن

  • از دیگر نشانه های این افراد این است که بسیار هوشیار می باشند و روی رفتارهای همسر خود تمرکز می کنند و دنبال نشانه هایی از خیانت در او می باشند در صورتی که این فرد اصلا فکر خیانت ندارد و چنین کاری تا کنون نکرده است.
  • این افراد همچنین ممکن است به صورت پنهانی تمامی حساب های کاربری همسر خود را چک می کنند و تمامی افرادی که با او در ارتباط می باشند را مورد بررسی قرار خواهند داد.
  • این فرد برای این که بتواند مدرکی برای خیانت همسر خود پیدا کند مدام او را چک خواهد کرد و وسایل او را می گردد.

غافل گیر کردن

از دیگر ویژگی های افرادی که دچار سندرم اتللو می باشند این است که سعی می کنند برای این که مچ همسر خود را بگیرند در ساعاتی غیر معمول در محل کار و یا خانه حاضر می شوند و باز هم چیزی از خیانت پیدا نمی کنند.

نشانه های فرد اتللو

باج گیری عاطفی

باج گیری عاطفی به حالتی گفته می شود که فرد ویژگی های شما را شناسایی می کند و برای این که به خواسته های خود برسد از آن ها سوء استفاده می کند. این افراد نیز از باج گیری های عاطفی استفاده می کنند و به هر آن چه که می خواهند می رسند.

پیشگیری از حضور در جمع

این فرد که باورهایی برای خیانت همسر خود دارد سعی می کند از حضور او در جمع پیشگیری کند و دوست ندارد در جمع های خانوادگی و دوستانه حاضر شوید. اگر در مورد این موضوع از او سوال کنید ممکن است بحث شما به مشاجره کشیده شود از این رو مشکل خودش و حسادتی که به همسرش می کند را گردن طرف مقابل می اندازد و همسرش را بابت تمامی ناسازگاری ها سرزنش می کند.

تهدید کردن و خشونت

  • فردی که دارای این بیماری می باشد همسر خودش را به رفتار خشونت آمیز تهدید خواهد کرد و با او رفتار بسیار بدی خواهد داشت.
  • این فرد همچنین می تواند دچار رفتارهای خود آسیب رسان شده و به خودش آسیب های جدی وارد نماید و از مهم ترین اقداماتی که این افراد تا کنون آن را انجام داده اند خودکشی می باشد.

سندرم اتللو

بیماری اتللو حاد

این بیماری در بسیاری از شرایط می تواند بسیار حاد شود و به گونه ای باشد که سلامت فردی به خطر بیفتد. این خطرات گاها با مداخلات پلیس و مراجع قضایی همراه می باشد و می توان گفت یکی از بدترین شرایطی می باشد که هر فرد در آن قرار می گیرد و اگر بتوانید به موقع آن را شناسایی کرده و از پیشرفتش پیشگیری کنید می توانید از بروز چنین پایان غم انگیزی برای رابطه خود پیشگیری کنید.

عوامل تاثیرگذار بر بروز بیماری اتللو

سندرم اتللو یکی از بیماری های روانی می باشد و اگر در فرد پیشرفت نماید می تواند خطرات بدی برای رابطه اش داشته باشد از این رو بهتر است با استفاده از نشانه های گفته شده آن را شناسایی کرده و از بروز مشکلات جدی تر پیشگیری کنید. اکثر افرادی که به این بیماری دچار می شوند یک سری مشکلات دیگر را نیز در گذشته داشته اند و این مشکلات زمینه ساز بروز این بیماری شده اند. در ادامه تمامی آن چه که زمینه ساز این بیماری می باشد را برایتان بررسی کرده و دلایل آن ها را نیز بر زمینه ساز بودنشان بیان می کنیم.

اختلال اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یکی از بیماری های روانی بسیار حاد می باشد که در آن فرد نمی تواند مرزی بین خیال و واقعیت را تصور نماید از این رو مشکلاتی برایش ایجاد می شود. پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است رابطه میان این دو بیماری روانی را تایید نموده اند.

سندرم اتللو

اختلال شخصیت

نشانه هایی که در سندروم اتللو وجود دارد با نشانه های بیماری شخصیت بسیار مشابه می باشند. با این حال افرادی که دارای شخصیت مرزی و یا پارانوئید هستند بیشتر از دیگران امکان دارد که به سندرم اتللو نیز دچار شوند.

اختلالات اضطرابی

افرادی که عزت نفس بسیار پایینی دارند به شدت احساس نا امنی در وجودشان وجود دارد و از این رو ممکن است به خیانت طرف مقابل نیز شک کنند و این شک و تردیدها به مرور تبدیل به این بیماری خواهد شد و مشکلات دیگری برای فرد ایجاد می شود و این افراد امکان خودکشی بیشتری نسبت به دیگران دارند بنابراین باید بیشتر از دیگران مراقبشان باشید تا به خودشان آسیب نزنند.

آسیب های مغزی

بسیاری از محققان بیان کرده اند که آسیب های مغزی که بیماری های روانی مانند هانتینگتون و پارکینسون ایجاد می کند می تواند در آینده این سندروم را نیز در افراد ایجاد خواهد کرد و فرد مانند اتللو شخصیت اصلی داستان شکسپیر دچار شک و تردید و افکار خیانت و توهم خواهد شد.

اختلال سوء استفاده از مواد

پژوهشی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد این سندروم در ۳۴ درصد از افرادی که به الکل اعتیاد داشتند وجود دارد. شاید فکر کنید که این بیماری تنها اختلال فرد می باشد لی باید حواستان باشد که این بیماری نوعی هشدار به حساب می آید و می تواند نشانه ای از سایر بیماری های روانی دیگر در فرد باشد. در واقع این افراد از نظر روانی در خطر می باشند و اگر حسادت های بیجا دارید و غیر منطقی فکر می کنید بهتر است در اولین فرصت خود را به یک متخصص در این زمینه نشان داده و در مورد این موضوع با آن ها مشورت کنید تا در آینده مشکلی برای خود و دیگران ایجاد نکنید.

سندرم اتللو

درمان بیماری اتللو

سندرم اتللو مانند سایر بیماری های روانی قابل درمان می باشد و نیازی به نگرانی در این رابطه وجود ندارد و کافی است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و از افراد متخصص مانند روانپزشک ها و روانشناس های متبحر کمک بگیرید تا بتوانید این بیماری را درمان کرده و زندگی بهتری داشته باشید. اگر فکر می کنید حسادت های غیر منطقی دارید و روابط احساسی شما در خطر می باشد و ممکن است توهم هایی که دارید منجر به ایجاد رفتارهای خشونت آمیز شده و همچنین منجر به اذیت و آزار دیگران شود بهتر است سعی کنید خود را درمان کنید. حدود ۵۵ درصد از زنانی که سالانه به قتل می رسند به دلیل حسادت های بیجا و غیر منطقی همسران سابقشان می باشد و این آمار کمی نگران کننده می باشد.

اگر این بیماری پیشرفت چندانی نداشته باشد می توانید به صورت سرپایی نیز درکمان شده و اگر پزشک تشخیص دهد باید از روش بستری برای درمان استفاده کنید. البته این درمان ها و درمان های دارویی زمانی موثر اند که با روان درمانی و مشاوره همراه باشند در غیر این صورت تاثیر چندانی نخواهند داشت.

مهم ترین روش درمانی در این موارد روش رفتار درمانی شناختی می باشد و به اصطلاح به آن CBT گفته می شود و بسیار برای این سندروم مفید است. البته این روش درمانی می تواند به دیگر بیماری های مرتبط نیز کمک کرده و بهترین کار در مسیر بهبودی فرد خواهد بود و یادتان باشد که این روش هم بدون دارو درمانی نتیجه چندانی نخواهد داشت.

توهم خیانت در افراد اتللو

امروزه بیماری های روانی با دارو درمان و روان درمانی درمان می شوند و دیگر فردی به چشم بیمار روانی به فردی که مبتلا به بیماری های اینچنینی می باشد نگاه نمی کند از این رو بهتر است برای درمان مشکلات خود به یک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو