راهنمای خرید چنگ سلتیک و پدالی

راهنمای خرید چنگ سلتیک و پدالی


منبع: آرگا

62

1401/7/14

00:10


در این مطلب شما را با راهنمای خرید چنگ آشنا می کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب را در اختیار شما قرار می دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه این مطلب را از دست ندهید.

چنگ یکی از قدیمی ترین سازهای دستی انسان بوده است و از گذشته تا کنون طرفداران بسیار زیادی را جذب خود کرده است و می توان گفت این ساز بسیار دلنشین بوده و یادگیری آن نسبت به سایر سازها بسیار راحت تر می باشد. در ادامه برای شما راهنمای خرید چنگ را بیان می کنیم تا بتوانید این ساز را به خوبی انتخاب کرده و در خرید خود به یک سری از نکات مهم دقت نمایید.

چگونه ساز چنگ را نگهداری کنیم؟

راهنمای خرید چنگ

ساز چنگ دارای نام دیگری به نام هارپ می باشد و این نام خود این ساز در لاتین می باشد و نام دیگر نوعی از این ساز نمی باشد. هر نوازنده ای می تواند این ساز را امتحان کند و از نواختن آن ناراضی نخواهد بود زیرا این ساز دارای صدای بسیار دلنشینی می باشد و صدای بسیار خاصی دارد.

انواع مدل های ساز هارپ

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در حین خرید این ساز دقت داشته باشید انتخاب نوع آن می باشد. در واقع این ساز در دو نوع ساخته شده است و یک نوع آن سلتیک بوده و نوع دیگرش پدالی می باشد.

مدل سلتیک

  • این مدل برای افراد مبتدی بسیار مناسب می باشد و می توانید کار خود را با این نوع از ساز هارپ آغاز کنید.
  • این ساز دارای دیاتونیک می باشد و در اجرای گام ها محدودیت دارد.
  • قیمت این ساز بسیار اقتصادی می باشد و برای تنظیم کردن نیم پرده های آن باید از لورهایی که در قسمت گردنی تعبیه شدند استفاده نمایید.

مدل پدالی

  • این مدل برای افراد وارد و پیشرفته مناسب می باشد. در واقع به این نوع ساز نوع کنسرتی نیز گفته می شود.
  • این ساز تماما کروماتیک بوده و در اجرای گام ها برای نوازنده هیچ محدودیتی اعمال نمی کند.
  • این سازها دارای ۷ پدال در پایین ساز می باشد و نوازنده می تواند با حرکت پای خود نیم پرده های این ساز را تنظیم نماید.
  • حجم صدایی که این نوع از ساز چنگ ایجاد می کند چندین برابر نوع قبلی می باشد و برای همین هم هست که از این سازها برای اجرای کنسرت ها استفاده می کنند.
  • اندازه و وزن این ساز نسبت به نوع قبلی بسیار زیاد می باشد و برای جا به جایی این ساز نیاز به کمک دارید و به نهایی نمی توانید این کار را انجام دهید.

راهنمای خرید چنگ

نکات کلیدی در خرید ساز هارپ

در این بخش از راهنمای خرید چنگ شما را با چند نکته کلیدی آشنا می کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط و هزینه ای که دارید بهترین ساز را برای خود بخرید.

انتخاب نوع ساز

انواع ساز چنگ را برای شما معرفی کردیم و ویژگی هر کدام را برایتان شرح دادیم از این رو بهتر است با توجه به نیاز خود و سطح کاری خود نوعی از این ساز را انتخاب کنید که به کارتان بیاید. اگر از آن دسته از افراد هستید که به تازگی می خواهند زدن این ساز را یاد بگیرند باید سعی کنید از یک استاد راهنما در این زمینه کمک بگیرید در غیر این صورت ممکن است نتوانید یک ساز خوب و با کیفیت تهیه کنید و ممکن است هزینه های بسیاری برای این کار بپردازید. اگر خودتان دوست دارید سازی را برای خودتان تهیه کنید باید حواستان باشد که با نوع پدالی این ساز می توانید موسیقی های جاز را بنوازید و در نوع دیگر این امکان برای شما وجود ندارد.

ابعاد این ساز

نکته دیگری که برای خرید ساز باید به آن توجه داشته باشید اندازه ساز می باشد. در کشور این ساز با اندازه های متفاوتی موجود می باشد و با توجه به سلیقه و مکانی که برای آن در نظر دارید می توانید ساز مورد نظر خود را انتخاب نمایید. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر سازهای پدالی انتخاب می کنید پدال آن ها بسیار بزرگ تر خواهند بود و وزنشان بیش تر خواهد شد.

ویژگی ظاهری

سالم بودن ساز یکی دیگر از مهم ترین کات راهنمای خرید چنگ کی باشد و در حین خرید حتما ساز خود را بررسی کنید و از نبود ترک و یا شکستگی روی آن اطمینان پیدا نمایید. همچنین یکی از مهم ترین نکات دیگر در این زمینه این است که ساز شما باید از یک چوب یکپارچه ساخته شده باشد در غیر این صورت نمی توان گفت که کیفیت بسیار خوبی دارد.

خرید چنگ با نکات ساده و کاربردی

جنس سیم ها

از دیگر نکاتی که در راهنمای خرید چنگ به شما گفته می شود این است که در حین خرید کردن ساز باید به جنس سیم ها نیز توجه داشته باشید. در گذشته های نه چندان دور از روده حیوانات برای سیم این سازها استفاده می شد و اکنون نیز برخی از این سازها دارای چنین سیم هایی می باشند ولی در برخی از موارد ممکن است سیم های فلزی را نیز روی این سازها مشاهده کنید. در واقع انتخاب این مورد نیز بسته به سلیقه نوازنده دارد و هیچ تاثیری بر صدای ساز نخواهد داشت.

جنس بدنه ساز

جنس بدنه ساز نیز یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که باید در آن دقت بسیار زیادی به خرج دهید. برای این که سازهای شما دارای بهترین کیفیت باشند بهتر است از آن دسته از سازهایی را انتخاب کنید که از جنس چوب گردو و یا افرا می باشند. این چوب ها مرغوب ترین چوب ها برای ساز می باشند و باید بدانید که انتخاب یک جنس خوب برای ساز می تواند بر روی قیمت آن نیز تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

قیمت ساز

سازهای چنگ را می توانید در رنج های متفاوتی مشاهده کنید و اگر بخواهید یک ساز با کیفیت داشته باشید باید هزینه ای بسیار زیاد بپردازید و اگر قصد چنین کاری را ندارید می توانید سازها را با قیمت های مناسب تری نیز تهیه کنید ولی دیگر تضمین کیفیت ساز را نخواهید داشت.

چگونه ساز چنگ خوب بخریم؟

نگهداری اصولی از ساز هارپ

حال که با راهنمای خرید چنگ آشنا شدید می توانید با راهنمای نگهداری از این ساز نیز آشنا شده و در صورت نیاز اگر یک ساز تهیه کردید می توانید با استفاده از این نکاتی که در ادامه خواهیم گفت این ساز را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

  • حتما یک کیف متناسب برای حمل و نقل تهیه کنید.
  • سعی کنید این ساز را در محیط هایی که احساس می کنید رطوبت دارد قرار ندهید زیرا ممکن است با رطوبت به ساز چوبی شما آسیب های جبران ناپذیری وارد شود.
  • سعی کنید این ساز را در ارتفاع بسیار کمی از زمین قرار دهید تا اگر دچار افتادگی هم شد مشکلی برایش ایجاد نشود و دچار شکستگی نگردد.
  • در روزهای ابتدایی که این ساز را می خرید باید در روزهای ابتدایی ساز خود را کوک نمایید و اگر می خواهید صدای بهتری داشته باشد باید سالانه یک الی دو بار سیم های آن را تعویض کنید.
  • به صورت کلی اگر می خواهید از سازهای سیمی برای مدت طولانی استفاده  نکنید بهتر است آن را از کوک خارج کنید و با این کار از وارد شدن فشار بیش از حد به بدنه ساز بکاهید در غیر این صورت ممکن است بدنه ساز شما دچار تاب خوردگی شود و دیگر نتوانید از آن استفاده نمایید.

نگهداری از ساز چنگ

راهنمای خرید چنگ را به صورت کامل برایتان بررسی کردیم و شما از نکاتی که باید در حین خرید ساز باید به یاد داشته باشید آگاهی پیدا کردید. در ادامه می توانید راهنمای خرید گیتار الکتریک و راهنمای خرید ساکسیفون را نیز مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو