بهترین ویتامین ها برای تنبلی تخمدان (۱۱ مکمل مفید PCOS)

منبع: مینویسم

78

1401/7/14

10:40


بهترین مکمل ها و ویتامین های مفید برای تنبلی تخمدان را در این نوشته معرفی می کنیم و خواهیم گفت هر مکمل چگونه بر بهبود و درمان تنبلی تخمدان (PCOS) اثر میگذارد.

بهترین ویتامین ها برای تنبلی تخمدان (۱۱ مکمل مفید PCOS)

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از رایج ترین دلایل ناباروری در زنان است و تقریباً 20 تا 25 درصد از کل موارد را تشکیل می دهد. علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک برای هر فرد متفاوت است اما چندین ویژگی اصلی تاثیر مستقیمی بر توانایی باروری زنان دارند. PCOS می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود و الگوهای تخمک گذاری را مختل کند. حتی در موارد شدیدتر، عدم تخمک گذاری را منجر می شود. خوشبختانه، تحقیقات در مورد ویتامین های مفید برای تنبلی تخمدان نشان داده اند که چندین ویتامین و مکمل مختلف به تنظیم عدم تعادل هورمونی و بهبود باروری در زنان مبتلا به PCOS کمک می کنند. 

در این مقاله، 10 نمونه از بهترین مکمل ها و ویتامین ها برای PCOS و بهبود باروری زنان را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای اینکه بدانید چه ویتامین هایی برای تنبلی تخمدان خوبه با مینویسم همراه باشید.

مکمل های ویتامین D برای PCOS

67 تا 85 درصد از زنان مبتلا به PCOS از کمبود ویتامین D رنج می برند. کمبود ویتامین D موجب تشدید علایم PCOS از جمله مقاومت به انسولین، تخمک گذاری، بی نظمی در قاعدگی، ناباروری، هیپرآندروژنیسم و چاقی می شود. اثبات شده است که مکمل های حاوی ویتامین D برای تنظیم قاعدگی و تخمک گذاری مفید هستند. 

در مطالعه ای، شانس بارداری در هر چرخه از IVF در زنانی با سطح ویتامین D کافی حدود 52/5 درصد بود در حالی که این رقم برای زنان دارای کمبود ویتامین D تنها 34/7 درصد تخمین زده شد. بنابراین مصرف قرص ویتامین دی برای تنبلی تخمدان مفید است.

ویتامین های مفید برای تنبلی تخمدان

بربرین

بربرین یک آلکالوئید استخراج شده از گیاهان است و می توان آن را به صورت مایع یا کپسول مصرف کرد. بربرین یکی از بهترین ویتامین ها برای درمان تنبلی تخمدان است که نقش ویژه ای در بهبود مقاومت به انسولین دارد و به اندازه متفورمین در کاهش سطح انسولین و گلوکز موثر است و علاوه بر این باعث کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) نیز می شود.

خواص مکمل بربرین برای تنبلی تخمدان به همین جا ختم نمی شود. همچنین بربرین ترشح هورمون لپتین را کاهش می دهد، که محرک اشتها است. به این ترتیب، کاهش وزن در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان را ساده تر می کند زیرا هوس غذا خوردن را کاهش می دهد و همزمان آنزیم لیپوپروتئین لیپاز (مسئول ذخیره چربی) را مهار می کند.

بربرین علاوه بر این ها باروری را در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بهبود می بخشد. در یک مطالعه آزمایشی، تخمک گذاری پس از 4 ماه استفاده از مکمل بربرین 25 درصد بهبود یافت، در حالی که مطالعه دیگری نشان داد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که بربرین مصرف می کردند، نرخ حاملگی بالاتری داشتند (در مقایسه با متفورمین یا دارونما) و عوارض جانبی کمتری در هنگام مصرف بربرین 3 ماه قبل از بارداری داشتند.

چه زمانی این مکمل را مصرف کنیم؟: درست قبل از غذا مصرف شود.

اینوزیتول

اینوزیتول احتمالاً مهم ترین مکمل برای بارداری زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است. فرقی ندارند به طور طبیعی یا با درمان هایی از قبیل IVF قصد باردار شدن دارید. حتی اگر قصد باردار شدن را ندارید، باز هم باید مصرف این مکمل را در نظر بگیرید. دلیل آن را در ادامه بیان خواهم کرد.

تقریباً 70 درصد از افراد مبتلا به PCOS دارای سطح قابل توجهی از مقاومت به انسولین هستند. شاید اینطور به نظر رسد که مقاومت به انسولین هیچ ارتباطی با PCOS یا باروری ندارد اما اینطور نیست. 

مقاومت به انسولین ممکن است منجر به تولید انسولین اضافی در بدن شود و در عوض، تخمدان ها شروع به تولید هورمون های آندروژن بیشتری از قبیل تستسترون می کنند. به این ترتیب، نسبت هورمون لوتئینیزه کننده (LH) به هورمون محرک فولیکول (FSH) تغییر می کند. چنین عدم تعادل هورمونی (مقاله علائم عدم تعادل هورمونی را بخوانید) می تواند رشد تخمک و الگوهای تخمک گذاری را مختل کند. 

ثابت شده است که اینوزیتول موجب بهبود فعالیت گیرنده های انسولین و بازیابی مقاومت به انسولین می شود. این موضوع به خصوص برای افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک که به طور طبیعی سطح اینوزیتول پایین تری دارند، مهم است. 

مطالعه ای نشان داد که میو اینوزیتول منجر به کاهش 70 درصدی مقاومت به انسولین می شود. همانطور که ذکر شد، این امر به بازگرداندن هورمون به سطح قابل قبول برای تخمک گذاری کمک می کند. 

مطالعه دیگری که در ابعاد کوچک تر انجام شد، نشان داد که اینوزیتول توانایی بازگرداندن فعالیت تخمدان به منظور کمک به بهبود باروری در زنان مبتلا به PCOS را دارد. 

اثبات شده است که مکمل های اینوزیتول بر کیفیت تخمک و جنین نیز تاثیر می گذارند. در مطالعه ای، محققان بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک تحت درمان IVF را به گروه کنترل و درمان با اینوزیتول تقسیم کردند. از 233 تخمک جمع آوری شده در گروه درمان با اینوزیتول، 136 تخمک (58.3 درصد) بارور شدند. از 300 تخمک تولید شده برای گروه کنترل، تنها 128 تخمک (42.6 درصد) بارور شدند.

تعداد جنین های درجه 1 به دست آمده برای گروه درمان با اینوزیتول بیشتر بود. بنابراین، محققان به این نتیجه رسیدند که درمان با اینوزیتول در زنان مبتلا به PCOS منجر به بهبود نرخ باروری و کیفیت جنین می شود

همانطور که خود می دانید، کیفیت بهتر جنین با افزایش نرخ باروری همراه است. متاآنالیزی از مطالعات بسیار زیاد نشان داد که مکمل اینوزیتول در واقع با بهبود نرخ باروری بالینی مرتبط است. بنابراین یکی از بهترین ویتامین ها برای درمان تنبلی تخمدان مکمل اینوزیتول است.

مکمل روغن ماهی برای تنبلی تخمدان

مکمل های روغن ماهی دارای مزایای بسیار زیادی برای تمام زنان از جمله زنان مبتلا به تنبلی تخمدان (PCOS) هستند. مطالعات نشان داده اند که مکمل های روغن ماهی می توانند تخمک گذاری، ذخیره تخمدان و به طور کلی، باروری را بهبود بخشند. همانند اینوزیتول، روغن ماهی نیز یک مکمل مفید برای بیماران مبتلا به PCOS است زیرا به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند. 

التهاب، ویژگی کلیدی دیگری از سندروم تخمدان پلی کیستیک است که تاثیر منفی بر باروری می گذارد. روغن ماهی، مکمل مهمی برای بیماران مبتلا به PCOS به شمار می رود زیرا خواص ضد التهابی دارد. مکمل های روغن ماهی همچنین می توانند کلسترول بد در زنان مبتلا به PCOS را کاهش دهند. 

N-استیل سیستئین (NAC)

N-استیل سیستئین توسط بدن برای تولید آنتی اکسیدان بکار می رود. آنتی اکسیدان های تولید شده از N-استیل سیستئین به حفاظت از سلول ها در مقابل آسیب سلولی و ترمیم آن ها کمک می کنند. با کاهش آسیب سلولی، NAC به مبارزه با التهاب و تنش اکسیداتیو که برای باروری مضر است، کمک می کند. NAC به طور طبیعی در هیچ ماده غذایی وجود ندارد؛ بنابراین، باید به صورت مکمل مصرف شود. 

برای زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، NAC به کاهش حساسیت انسولین، کاهش سطح تستوسترون، تنظیم تخمک گذاری و بهبود باروری کمک می کند. در واقع، تحقیقات نشان داده اند که N-استیل سیستئین برای بهبود مقاومت به انسولین از متفورمین (داروی تجویزی شده برای درمان PCOS) موثرتر است. NAC با کاهش سطح تستوسترون به القای تخمک و تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند. کاهش تستوسترون همچنین به مبارزه با علائم رایج ثانویه سندروم تخمدان پلی کیستیک مانند آکنه و رشد موهای صورت کمک می کند. 

NAC به طور قابل توجهی شانس بارداری بیماران مبتلا به PCOS را افزایش می دهد. محققان، مروری بر چندین مطالعه در زمینه بررسی اثرات مکمل NAC بر بیماران PCOS (بیش از 910 بیمار) انجام دادند. آن ها به این نتیجه رسیدند که بیماران PCOS تحت درمان با NAC در مقایسه با دارونما از شانس بیشتری برای تولد زنده، بارداری و تخمک گذاری برخوردار هستند.

مکمل های کارنیتین برای PCOS

استیل L-کارنیتین (ALC) آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. ALC به بدن در تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. یک مطالعه بالینی نشان داد که زنان غیرچاق مبتلا به PCOS در مقایسه با زنان بدون PCOS دارای سطح پایینی از L-کارنیتین هستند. سطح پایین ALC با هیپرآندروژنیسم و مقاومت به انسولین، دو ویژگی رایج بیماران مبتلا به PCOS مرتبط است.

یک ارزیابی بالینی در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک نشان داد که مکمل های ALC همراه با کلومیفن (یک داروی باروری رایج مورد استفاده برای القای تخمک در بیماران مبتلا به (PCOS)، اندومتریوز ضخیم تر و نرخ باروری بیشتر را ارائه می دهند.

منیزیم

منیزیم یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز تنبلی تخمدان است که نقش بسیار مهمی در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن انسان دارد، ازجمله متابولیسم گلوکز. باورنکردنی است که بیش از 50 درصد از آمریکایی ها، منیزیم مورد نیاز بدنشان را نمی توانند از رژیم غذایی روزانه خود تامین کنند. مطالعات نشان داده اند که کمبود منیزیم در افراد مبتلا به PCOS حدود 19 برابر بیشتر از باقی جمعیت است.

سطح پایین منیزیم می تواند مقاومت به انسولین را بدتر کند و در نتیجه، بر تعادل هورمونی تاثیر می گذارد. همانطور که قبلاً بدان اشاره شد، عدم تعادل هورمونی در میان بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک بسیار رایج است و در جنبه های مختلف تولید مثل اختلال ایجاد می کند.

مکمل های منیزیم برای بیماران مبتلا به PCOS ممکن است به بهبود مقاومت به انسولین، کاهش التهاب و تسکین علائم PMS کمک کند. همچنین می توانید از منابع طبیعی منیزیم استفاده کنید.

پروبیوتیک ها

تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از علائم رایج PCOS از جمله مقاومت به انسولین، تراکم هورمون جنسی و چاقی تاثیر منفی بر تنوع و ترکیب باکتری های روده دارند. باکتری های روده برای متابولیسم مواد مغذی و حفظ یکپارچگی ساختاری روده ضروری هستند.

پروبیوتیک ها، ریزجانداران زنده ای هستند که به بهبود سلامت روده کمک می کنند. سلامت روده به منظور کنترل التهاب حیاتی است. التهاب، یک علامت رایج از PCOS و عامل کیلید مقاومت به انسولین است.

مطالعات نشان داده اند که مکمل های پروبیوتیک به بهبود سلامت روده، کاهش التهاب و اصلاح عدم تعادل هورمونی در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک می کنند.

مصرف مکمل های پروبیوتیک همچنین به مبارزه با سایر علائم PCOS از طریق نرمال سازی چرخه قاعدگی و کاهش سطح آندروژن کمک می کند.

کوآنزیم Q10 (Co-Q10)

ثابت شده است که کوآنزیم Q10 تاثیرات مثبت زیادی بر باروری زنان برای بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و افراد سالم دارد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف مکمل حاوی کوآنزیم Q10 واکنش تخمدان برای زنان تحت درمان با IVF را بهبود می بخشد. نشان داده شده است که کوآنزیم Q10 در مبارزه با دلایل مرتبط با سن ناباروری مانند کاهش کمیت و کیفیت تخمک مفید است.

علاوه بر حمایت از باروری کلی، کوآنزیم Q10 فواید و مزایای خاصی برای بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. علاوه بر این، کوآنزیم Q10 تاثیر مثبتی بر سطح انسولین و تستوسترون دارد.

روی

روی، یک آنتی اکسیدان قوی است که به تنظیم عملکرد آنزیم های مختلف کمک می کند. روی همچنین به تنظیم رشد سلولی، آزادسازی هورمونی و بهبود تولید مثل کمک می کند بنابراین در دسته بهترین ویتامین ها برای تنبلی تخمدان قرار می گیرد.

اگرچه کمبود روی در میان آمریکایی ها چندان رایج نیست اما در زنان مبتلا به PCOS رواج دارد. کمبود روی ممکن است با علائم رایج PCOS مانند مقاومت به انسولین و سطح غیرطبیعی کلسترول ارتباط داشته باشد.

در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، مکمل روی و یا مواد غذایی حاوی روی تاثیر مثبتی بر پارامترهای بسیار زیادی از قبیل پارامترهای مربوط به مقاومت به انسولین دارد. علاوه بر این، روی ممکن است به بهبود عدم تعادل هورمونی و تخمک گذاری کمک کند.

علاوه بر این، مکمل روی به بهبود علائم رایج PCOS مانند آکنه، رشد مو، کنترل وزن و ریزش مو کمک می کند.

مکمل های ویتامین B برای PCOS

انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارد، اما ویتامین های مفید B برای بیماران PCOS عبارتند از ویتامین B12 و فولات (B9). هر دو این ویتامین های گروه B به کاهش التهاب از طریق تجزیه آمینو اسیدهای هموسیستئین کمک می کنند. سطح هموسیستئین به طور معمول در بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک افزایش می یابد.

سطح بالای هموسیستئین به شیوه های مختلف از جمله کیفیت ضعیف تخمک، سقط جنین، افزایش فشار خون و وزن تولد پایین در کاهش باروری تاثیرگذار است. ویتامین های گروه B می توانند به اصلاح عدم تعادل هورمونی کمک کرده و باروری را بهبود بخشند. مصرف مکمل های فولات می تواند سطوح پروژسترون را افزایش داده و خطر ناتوانی تخمدان در رها کردن به موقع تخمک را کاهش دهد. مطالعات دیگر در مورد نحوه تاثیرگذاری مواد مغذی بر تولید مثل نشان می دهند که فولات یک ماده ضروری برای کیفیت و رشد تخمک، لقاح، رشد جنین و توسعه اندام های او است.

برای دریافت فولات این ویتامین مفید برای تنبلی تخمدان می توانید از منابع طبیعی فولات در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

کلام آخر در مورد مکمل ها برای بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

اگرچه PCOS رایج ترین دلیل ناباروری است، اما باردار شدن زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک غیرممکن نیست! رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب برای باروری و مصرف مکمل های حاوی مواد مغذی کلیدی مانند اینوزیتول، ویتامین D، روغن ماهی، منیزیم و سایر مواد مذکور در این مقاله می تواند به باروری طبیعی فرد کمک کند.

علاوه بر مصرف ویتامین های مفید برای تنبلی تخمدان مطوحه در این مقاله، بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می توانند شانس بارداری خود را با شرکت در مشاوره باروری و بحث در مورد داروهای در دسترس (مانند لتروزول و کلومید)، IUI، IVF و سایر گزینه های درمانی با یک متخصص باروری افزایش دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو