اردبیل 2023 فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی است

منبع: همگردی

30

1401/7/14

18:31


ایرنا/ براساس خبرهای بدست رسیده، اردبیل 2023 فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی است.

نیمه نخست سال 1401 در حالی به پایان رسیده که گردشگری استان اردبیل توانست با جذب این تعداد گردشگر در اقامتگاه های استان بعد از 2 سال شیوع کرونا تا حدودی از رکود خارج شده و جانی دوباره بگیرد.

با وجود چالش ها و فقدان زیرساخت های اقامتی ارزان و حمل و نقل آسان در این مدت بیش از چهار میلیون تردد در محورهای ارتباطی استان اردبیل ثبت شد که در نوع خود قابل توجه است با این حال یکی از مشکلات صنعت گردشگری در استان اردبیل فصلی بودن آن است، چرا که سردی و برودت دمای هوا در نیمه دوم سال و دشواری های تردد در این ایام باعث می شود تعداد گردشگران در مقایسه با نیمه نخست سال کاهش یابد. از همین رو و برای اینکه استان اردبیل بتواند در همه فصول سال میزبان گردشگران باشد باید زیرساخت های مورد نیاز برای این ایام هم فراهم شود.

معرفی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 فرصتی برای نگاه دوباره به صنعت گردشگری استان اردبیل و رفع موانع و چالش های پیش روی آن از جمله گردشگری زمستانی است بویژه که برنامه های رویداد اردبیل 2023 از اواخر آذر و اوایل دی و آغاز فصل زمستان شروع خواهد شد.

اردبیل 2023 فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی است

شاید به نظر برسد تقارق آغاز این رویداد منطقه ای با شروع فصول سرد سال و بعد از سپری شدن بهار و تابستان، با موضوعیت و محوریت این رویداد که همانا تکیه بر ظرفیت های گردشگری اردبیل است، همخوانی ندارد و بهتر بود این اتفاق، از تابستان و همزمان با ورود خیل عظیم مسافران آغاز میشد، اما از نقطه نظر دیگر، این رویداد فرصتی برای توجه به قابلیت ها و جذابیت های گردشگری پاییزی و زمستانی استان اردبیل است و می تواند احیاگر آن نیز باشد.

استان اردبیل در فصلهای سرد سال هم جذابیت های خاص و منحصر بفرد خود را دارد. پیست اسکی آلوارس سرعین، پیست اسکی شابیل مشگین شهر و پیست اسکی اندبیل خلخال می تواند استان اردبیل را به قطب بازی ها و مسابقات زمستانی تبدیل و توجه علاقمندان به آن را جلب کند. علاوه بر این بسترهای گردشگرپذیری نظیر بیش از 110 چشمه آبگرم معدنی و آب درمانی های مجهز و بیش از 220 واحد اقامتی در استان و شهرهای توریستی سرعین و مشگین شهر، بخصوص در فصول سرد سال بهترین جاذبه برای جذب و ماندگاری مسافران و گردشگران محسوب می شوند.

براساس مقاله اردبیل 2023 فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی است، باید بدانید که موهبت طبیعی آبگرم ها و آب درمانی ها که از دامنه های سبلان باشکوه ارزانی داشته می شود، نه تنها از منظر گردشگری بلکه از حیث گردشگردرمانی نیز حائز اهمیت است و همانطور که آوازه خواص درمانی آبگرم های سرعین، انسانهای زیادی را از اطراف و اکناف استان و ایران برای استفاده از خواص درمانی آنها ترغیب می کند و به سوی خود میکشد، اطلاع رسانی از وجود مراکز آبگرم در استان اردبیل به کشورهای عضو اکو، بی شک در انگیزش گردشگران آن کشورها برای سفر به پایتخت گردشگری اکو موثر خواهد بود.

بنابراین نباید سوز و سرمای زمستان اردبیل را مانعی برای گردشگرپذیری و در نقطه مقابل رویداد اردبیل 2023 قلمداد کرد، بلکه از آنجایی که استان اردبیل در نیمه نخست سال 1401 شاهد سکونت یک میلیون و 500 گردشگر و مسافر در اقامتگاه های رسمی استان بوده و حدود چهار و نیم میلیون تردد ورودی به استان ثبت شده است، امکان پذیرش از خیل عظیم مسافران زمستانی نیز در استان مهیاست و معرفی زمینه های جذب توریست، می تواند این امر را تحقق بخشد.

براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل در نیمه نخست سال جاری بیش از 100 هزار نفر، از موزه های استان بازدید کرده اند که از این میان یک هزار و 128 نفر تبعه خارجی و بقیه مسافران و گردشگران داخلی بوده اند و این خبر نشان می دهد که اگر به درستی به نمایاندن اماکن و تفریحگاه های پاییزی و زمستانی استان پرداخته شود، قطع و یقین بر حضور و بازدید از آن اماکن در فصول سرد سال نیز افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر تب سیر و سفر در مردم جهان در دوره پساکرونا عامل مهمی در رونق گردشگری است و تقارق این شرایط با معرفی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، بطور مستقیم بر سیاحان، تجار، بازرگانان، جهانگردان و گردشگران این کشورها تاثیرخواهد گذاشت و نزدیکی این ممالک با ایران عزیز ما که از مولفه های انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری است، عامل ترغیب برای سفر و بازدید از اردبیل حتی در فصول سرد سال است.

بسیاری از نقاط گردشگرپسند اردبیل همچون بازار اردبیل، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی با زیرمجموعه های مرتبط همچون خانه ابراهیمی و چینی خانه و موزه مردم شناسی اردبیل و موزه تاریخ طبیعی اردبیل نیز می توانند بسیار مخاطب پذیر باشند و نظرها را جلب و جذب کنند.

با این حساب هرچه به بازگو کردن نقاط و مراکز دیدنی اردبیل در فصول سردسال اقدام شود، بر توجه اتباع خارجی به تفریحگاه های این استان در فصول بهار و تابستان نیز افزوده خواهد شد و با توجه به آغاز میزبانی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو از اواخر آذر، پرداختن به گردشگاه ها و برجسته ساختن آنها در منظر مخاطبان، برای استمرار برنامه های یک ساله رویداد یاد شده و برخورداری از مواهب اقتصادی و ارزآوری آن بسیار مهم است.

توسعه خطوط هوایی اردبیل؛ راهکاری که نباید نادیده گرفته شود

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در این زمینه فراهم شدم زمینه جابجایی مسافران به استان اردبیل در فصل های سرد سال است. واقع امر این است که استان اردبیل به لحاظ زیرساخت های حمل و نقل با مشکلات زیادی مواجه است بطوریکه جز معدود استانهای کشور است که حتی مرکز آن با پایتخت ارتباط بزرگراهی ندارد. علاوه بر این راه آهن میانه اردبیل هم با وجود تحرک قابل ملاحظه در دولت سیزدهم هنوز به بهره برداری نرسیده است.

از همین رو به نظر می رسد در شرایط کنونی استفاده از زیرساختهای حمل و نقل هوایی استان بتواند تا حدودی خلاهای موجود در این زمینه را برطرف سازد. استان اردبیل دارای دو فرودگاه شهدای اردبیل و پارس آباد است. ترغیب شرکتهای هواپیمایی به برقراری خطوط پروازی به این فرودگاهها، توسعه و تامین تجهیزات ناوبری این فرودگاه ها برای امکان بهره مندی از آن در شرایط آب و هوایی مختلف می تواند بخشی از مشکلات جابجایی مسافران به استان را برطرف سازد.

سازمان همکاری های اقتصادی که با مخفف نام انگلیسی آن "اکو" شناخته می شود، ابتدا در سال 1341 با عضویت ایران، پاکستان و ترکیه و با عنوان "آر سی دی" یعنی سازمان همکاری عمران منطقه ای شکل گرفت و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در سال 1372 با پیوستن کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به آن، این سازمان با عنوان اکو شناخته شد.

این سازمان اکنون با 10 عضو، نزدیک به نیم میلیارد نفر جمعیت و حدود هشت میلیون و 700 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و دبیرخانه سازمان در تهران است و هدف غایی سازمان اکو، توسعه پایدار اقتصادی و گردشگری برای بهبود زندگی و رفاه مردم اعضای آن است و سال میلادی 2023 موقعیت و فرصتی مبارک برای اردبیل است تا با اتکا به زیبایی های گردشگری خود، از برکات اقتصادی و تجارت خارجی این رویداد مهم نیز برخوردار شود.

اردبیل 2023 فرصتی برای معرفی جاذبه های گردشگری زمستانی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو