روایت حامدی از نمایش «کفنم کجاست؟» | مردگانی در پی فرار از ویرانی | شاید مجبور به توقف اجرای نمایش شوم

82

1401/7/15

02:29


احمد حامدی گفت: نمایش «کفنم کجاست؟» در فضایی فانتزی، زندگی انسان‌ها را پس از مرگ نشان می‌دهد.

روایت حامدی از نمایش «کفنم کجاست؟» |  مردگانی در پی فرار از ویرانی | شاید مجبور به توقف اجرای نمایش شوم

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «کفنم کجاست؟» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی احمد حامدی و تهیه‌کنندگی سیدشایان موسوی از ۲۲ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است. بازیگران این نمایش رها ‌مقدم، مهدی علیپور، احمد ‌حامدی، تکتم ‌رسول‌‌زاده، سیدشایان ‌موسوی، رسول ‌قادری، امیررضا ‌کوشانی، محمدرضا ‌باقری‌‌نژاد، فرناز ‌فاتحی، علیرضا ‌تاجیک، فرناز ‌نجفی، الهام ‌پرویزی، آرزو صدری، ملیکا جباری، مصطفی ‌عامری، امیرمهدی ‌جعفری و هانا نصرآبادی هستند.

حامدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌‌گیری نمایشنامه «کفنم کجاست؟» گفت: متن نمایشنامه را طی یک درخواست در یک کارگاه جمعی تئاتر نوشتم و ایده اصلی آن نیز براساس اپیزود کوتاهی از یک نمایش است که حدود 9 سال پیش آن را دیدم و جرقه‌ای در ذهنم ایجاد کرد و سپس با یک ایده کاملاً متفاوت تله‌تئاتر کوتاهی نوشتم. یک سال پیش نیز این نمایشنامه را نوشتم که کلیات آن براساس فضای فانتزی که در ذهن داشتم شکل گرفت و پیش رفت.

این نویسنده و کارگردان درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: اتفاق‌ها در یک قبرستان می‌گذرد و چند روح درگیر بولدوزری هستند که می‌خواهد این قبرستان را به دلیل موقوفی بودن آن خراب کند. هر یک از این ارواح از دنیا، تاریخ و زمان خاصی وارد این قبرستان شده و هر کدام چالش‌های خاص خود را نسبت به زمان و مکان خاص خود دارند. روح‌ها در سه اپیزود ابتدایی دچار درگیرهایی با یکدیگر هستند و در صحنه آخر آن‌ها در تلاشند تا از خرابی‌هایی که قرار است این بولدوزر به بار آورد فرار کنند تا به روح سرگردان تبدیل نشوند.

او در ادامه با بیان اینکه این نمایش به فلسفه و اهداف زندگی می‌‌پردازد، یادآور شد: نمایش «کفنم کجاست؟» در فضایی فانتزی، زندگی انسان‌ها پس از مرگ را نشان می‌دهد. در این نمایش شخصیت‌های مرده، از زندگی روزمره و اهداف‌شان در زمان زنده بودن‌ سخن می‌گویند و کفن در این نمایش نمادی از زندگی است که همه دنبال آن هستند.

حامدی ضمن اشاره به اینکه تمرین نمایش حدود هشت ماه با گروه بازیگران و فرم به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی آن اظهار کرد: این نمایش در طراحی‌ها فضایی فانتزی دارد البته بازی‌ها و شیوه کارگردانی رئال است و گاهی به سمت تراژدی و ملودرام می‌رویم و سعی‌مان بر آن نبوده به سمت فضای سوررئال برویم.

او ضمن اشاره به اینکه شرایط کنونی جامعه از هر منظر که به آن بنگریم بسیار ناراحت‌کننده است، گفت: از این شرایط بسیار غمگینم چرا که فضای تبلیغات نمایش‌ها و حضور تماشاگران در سالن‌های نمایش تحت‌تاثیر این وضعیت است و احتمال آن وجود دارد به منظور حفظ امنیت بازیگران و عوامل نمایش تصمیم به توقف اجراها بگیرم چراکه خانواده برخی از آن‌ها به دلیل نگرانی‌هایی با حضورشان مخالفت می‌کنند و از این رو امکان ندارم نمایشی را که هشت ماه برای آن زحمت کشیده‌ایم بی‌حضور برخی بازیگران روی صحنه آورم.

او در پایان عنوان کرد: شاید سال‌ها از این جریان بگذرد و شاید نام این نمایش در لابه‌لای تاریخ گم شود. ما بی‌هیچ کمک و حمایتی نمایشی را روی صحنه آوردیم و هر اتفاقی در انتها رخ دهد متوجه آن شدیم که تئاتر همواره و در هر شرایطی دچار ضرر بوده و برای چندمین بار نیز متضرر شده است. در این شرایط گروه‌های نمایشی که بدون هیچ حمایتی نمایشی در سالن خصوصی روی صحنه آوردند حداقل حدود صد تا صد و پنجاه میلیون دچار ضرر و زیان می‌شوند. با این حال مجبور خواهم بود از اجرای نمایش صرف‌نظر و امنیت بازیگران، عوامل و تماشاگران را تامین کنم و در زمانی با دلخوش نمایش را روی صحنه آورم تا پیام مرا مخاطب با ذهن باز بشنود.   

دیگر عوامل نمایش «کفنم کجاست؟» عبارتند از مجری طرح:  آرمان محمدی، سرمایه‌گذاران:  آرمان محمدی و مهرآیین امینی‌اقدم، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: یکتا ‌مقدس‌‌فر، دستیار دو کارگردان: مصطفی ‌عامری، آهنگساز: علی بداوی، مدیر روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق سیادت، عکاس:  رامتین ‌جهانبانی و امیر شاهد، مدیر تولید:علیرضا رئوفی‌نیا، طراح لباس:  سیدشایان ‌موسوی،  طراح صحنه:  سیدشایان ‌موسوی و احمد ‌حامدی، دوخت لباس: سیدوحید ‌موسوی، طراح نور:  علیرضا توسلی‎‌زاده، نقاش و طراح پوستر: حسین قلیچ، ساخت دکور:  مهدی کریمی، مدیران صحنه: عرفان ‌سیفی، حمیدرضا نوروزی و امیرمهدی ‌جعفری و ساخت تیزر: استدیو گراپ.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو