گفت‌وگو با فاطمه جعفرآبادی‌فرد به بهانه برپایی نمایشگاه «رسّام» در گالری زرنا | خطر نمی‌کنم

44

1401/7/15

02:29


فاطمه جعفرآبادی‌فرد که این روزها نمایشگاه آثارش در گالری زرنام برپاست گفت: برای اجرای کار سفارشی، ریسک نمی‌کنم.

گفت‌وگو با فاطمه جعفرآبادی‌فرد به بهانه برپایی نمایشگاه «رسّام» در گالری زرنا | خطر نمی‌کنم

گروه تجسمی هنرآنلاین: این روز‌ها گالری «زرنا» اقدام به برگزاری نمایشگاهی به نام «رسّام» کرده که شامل آثار نقاشی فاطمه جعفرآبادی‌فرد و مریم برزکار، از هنرمندان جوان هنر‌های تجسمی است که با دو تکنیک قلم‌فلزی و رنگ روغن اجرا شده‌اند. فاطمه جعفرآبادی متولد شهریورماه ۶۸ دارای مدرک دیپلم طراحی لباس از هنرستان فنی حرفه‌ای تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه هنر از سال ۹۷ زیر نظر استاد مجید اوشانی شروع و تاکنون آثاری را در سبک‌های رئال، طراحی با مداد، سیاه‌قلم، سفیدقلم، تک‌رنگ، پاستل، مدادرنگی و قلم‌فلزی، خلق کرده و حدود یک سال است که به صورت مجازی آموزش می‌بیند. جعفرآبادی همچنین تجربه آموزش خصوصی نقاشی به کودکان را برای یک سال داشته است. او پیش از این نیز آثارش را در ۹ نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته و سه بار موفق به دریافت تقدیرنامه هنرمند برتر از مؤسسه «گل‌های داوودی» در نمایشگاه‌های گروهی«ارژنگ» (سال۹۸) و «بانوی صخره‌ها» (سال۱۴۰۰) و دریافت لوح سپاس برای خلق آثار هنری با موضوع «متروپل» از استان خوزستان شده است. با فاطمه جعفرآبادی‌فرد به بهانه برگزاری این نمایشگاه در گالری زرنا گفت‌وگو کرده‌ایم.

نخستین‌بار نقاشی را از چه زمانی و چگونه شروع کردید؟

من دیپلم طراحی لباس دارم اما از آن‌جا که به هنر نقاشی خیلی علاقه داشتم، طراحی و نقاشی را ادامه دادم و به صورت شخصی فعالیت می‌کردم. تا این‌که یکی از دوستانم، من را به استاد مجید اوشانی معرفی کردند تا به صورت تخصصی آموزش ببینم. از سال ۹۷ تاکنون به صورت حضوری فعالیت می‌کنم و تکنیک‌های طراحی با مداد، قلم‌فلزی، سیاه‌قلم، پاستل و مدادرنگی و تک‌رنگ را تجربه کردم. از یک سال پیش هم با استاد دیگری به صورت مجازی آموزش‌ها را دنبال می‌کنم.

شما که در رشته طراحی لباس تحصیل کرده‌اید، چه‌طور به سمت نقاشی رفتید؟ هیچ‌وقت در رشته تحصیلی خودتان فعالیت نکردید؟

هنگام تحصیل، در حوزه طراحی لباس فعالیت داشته‌ام و حدود دو سال هم ادامه دادم اما چون علاقه زیادی به نقاشی داشتم برای رسیدن به هدفم تغییر مسیر دادم و نقاشی را انتخاب کردم.

فاطمه جعفرآبادی فرد

شما که هر دو شکل آموزش حضوری و مجازی را تجربه کرده‌اید، به نظرتان کدام‌یک تأثیرگذارتر است؟ آیا آموزش نزد دو استاد مختلف، موجب دوگانگی در نگاه و سبک کار شما نشده؟

به نظر من هر دو تجربه آموزش خوب است و شخصاً دوستش دارم، چون با این کار می‌توانم ضعف‌هایی را که در کارم دارم جبران بکنم. در جواب سؤالی که پرسیدید آموزش از دو استاد دوگانگی در کار شما نداشته، باید بگویم خیر، چون این دو استاد بزرگوار چه در رشته هنری و چه اخلاقی درس‌هایی به من یاد دادند که هیچگاه به من اجازه دوگانه‌شدن را نداده و همیشه قلباً از آن‌ها ممنونم که با همه ضعف‌هایی که داشتم، صبوری کردند و دل‌سوزانه کنارم بودند و همیشه حمایتم کردند.

نقاش‌های جوان پس از تکمیل دوره آموزشی، معمولاً به برگزاری نمایشگاه آثار رنگ روغن یا پرتره‌های سیاه‌قلم علاقه‌مندند. شما که انواع تکنیک‌های نقاشی را آموخته‌اید، چرا برای این نمایشگاه تکنیک قلم‌فلزی برای تابلو‌های مناظر طبیعی را انتخاب کردید؟

من روز‌ها برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی کردم و چون کار‌های زیادی از قلم‌فلزی را طی این سال‌ها طراحی کرده بودم، دوست داشتم برای شروع در نمایشگاه «رسّام» که به همراه دوست عزیزم خانم برزکار بود، این تکنیک کارم را ارائه بدهم و به‌امید خدا در نمایشگاه‌های بعدی حتماً از دیگر کار‌هایم با تکنیک‌های متفاوت استفاده خواهم کرد.

فاطمه جعفرآبادی فرد

معمولاً سوژه آثارتان را چگونه انتخاب می‌کنید؟ سفارش می‌گیرید یا برحسب سلیقه و احساس شخصی، تصاویری را برای نقاشی در نظر می‌گیرید؟

این نکته مهم را از استادم مجید اوشانی یاد گرفتم تا برای انتخاب سوژه، عکس زیاد ببینم و نگاهم را به محیط اطرافم وفق بدهم، چون در کنار نقاشی گاهی عکاسی هم می‌کنم، دوست دارم سوژه‌هایم عکس‌هایی از نگاه خودم باشد.

تا به حال بر اساس سفارش، تابلو کشیده‌اید؟

برای اجرای کار سفارشی هرگز ریسک نمی‌کنم. بار‌ها به من سفارش تابلو داده‌اند اما به دلیل زمانی که می‌خواهم برای کاری که سفارش می‌گیرم بگذارم، فعلاً نه، کار سفارشی قبول نمی‌کنم، چون برای هنرم وقت می‌گذارم، زیرا برایم ارزشمند است و دوست دارم کاری را ارائه بدهم که مورد رضایت شخص سفارش‌دهنده باشد. همین مسأله ممکن است مدتی زمان ببرد و کسی از این موضوع راضی نیست.

خانم جعفرآبادی، چه شد که این نمایشگاه را به صورت مشترک با خانم برزکار برگزار کردید؟ چرا با هنرمندی که سبک کارش به سبک نقاشی‌های شما نزدیک باشد، نمایشگاه برگزار نکردید؟

من و خانم برزکار با هم دوست و هم‌کلاسی هستیم و چند سالی‌ست با هم این دوره‌های آموزشی را می‌گذرانیم. این پیشنهاد هر دو نفرمان بود که نمایشگاهی را به صورت مشترک برگزار کنیم تا در کنار هم کار‌هایی را که تا به حال اجرا کرده‌ایم، به نمایش بگذاریم. به‌امید خدا در نمایشگاه بعدی هم کار‌های دیگرم را در کنار کار‌های خانم برزکار ارائه خواهم کرد.

هنرمندان جوان وقتی نمایشگاه برگزار می‌کنند، دوست دارند آثارشان فروش برود و به خانه‌ها راه پیدا بکند، ولی شما برای کارهای‌تان قیمت تعیین نکردید. قصد فروش تابلوهای‌تان را ندارید؟

قطعاً اکثر هنرمندان دوست دارند کارهای‌شان به فروش برسد اما من دلایل خودم را برای این موضوع داشتم که ترجیح می‌دهم در مورد آن توضیح ندهم.

چرا گالری زرنا را برای این نمایشگاه دونفره انتخاب کردید؟

خب ما برای انتخاب گالری ماه‌ها زمان گذاشتیم اما اکثراً به خاطر بیماری کرونا هنوز تمایلی به بازگشایی گالری‌شان نداشتند، تا این‌که گالری زرنا را انتخاب کردیم، چون از لحاظ محیط گالری برای برگزاری نمایشگاه دونفره مورد رضایت من و خانم برزکار بود.

احمدرضا حجارزاده

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو