تنگه شوتاریکو یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود

منبع: همگردی

22

1401/7/15

09:30


جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، تنگه شوتاریکو یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود.

بی شک میتوان تنگه شوتاریکو را که در استان هرمزگان واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه های ایران در نظر گرفت. کوههای شوتاریکو همانند اغلب کوههای جنوبی کشور از ظاهری جالب و متفاوت برخوردارند؛ کوههایی به رنگ روشن که ظاهری خشن و پر از فرورفتگی های متعدد دارند که نشان از فرسایش شدید این ارتفاعات دارد؛ ارتفاعاتی که ظاهر خشنشان در همان ابتدای مسیر شاید کمی ترسناک هم به نظر برسد. در میان ارتفاعات دره ای ناهموار و سنگلاخی قرار دارد که اغلب یک رودخانه فصلی در آن جریان دارد گاهی اما به سبب کاهش بارندگی ها و گرمای هوا اثری از رودخانه نیست.

تنگه شوتاریکو یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود

دره نوردی اما به سبب ظاهر زیبا و شکوهمند کوههایی که دو طرف دره را فراگرفته اند، بسیار دلنشین است. جهت گذر از این دره ناهموار باید از روی صخره های متعددی در میان دره و از پیچ و خم های مختلفی عبور کنید. در همان ابتدای امر به خاطر داشته باشید که پیمودن این دره حتما نیازمند حضور یک راهنمای آشنا به مسیر است، چرا که راه طولانی و طبیعت این منطقه نیز ناشناخته هست. پس از پیمودن مسیر دره به نقطه ای می رسید که مسیر به دو بخش تقسیم می شود. یکی از این دوراهی ها قرار است ما را به تنگی معروف با نام شوتاریکو برساند. شاید جالب باشد اگر بدانید که بسیاری از گیاهان این منطقه خاصیت دارویی دارند و اغلب مورد استفاده اهالی قرار می گیرند.

بر روی سینه کش کوه مسیرهای دست کندی هم قرار دارد که در روزگاران دور مسیری برای انتقال آب از دل این کوهها به سمت آبادی ها بوده است؛ مسیرهایی که حالا لوله گذاری شده اند و هنوز هم آب مورد نیاز اهالی روستا را تامین می کنند. رد پای آب را که دنبال کنید با کمی دقت به سرچشمه خواهید رسید. با ورود به دنیای تنگه، هوا به سرعت خنک تر و مطلوب تر خواهد شد. همین خنکی هوا هم سبب حضور پرنده های مختلف در این تنگه شده که صدای آوازشان در گوشه و کنار تنگه می پیچد.

گاه سقف شکافی برداشته و نور خورشید بر روی برکه های کوچک می تابد که صحنه های چشم نوازی را خلق می کند. گودال های آب گاه به رنگ سبز هم دیده می شوند که انعکاس رنگشان بر روی دیوارهای صخره ای بلند بسیار دیدنی و حیرت انگیز است. سرتاسر تنگه مملو از حضور این گودال های سبز و فیروزه ای است. در مجاورت گودال های آب دیوارهای تنگه هم به سبب حضور گیاهان متعدد بسیار زیبا و چشم نواز شده اند. صدای حرکت آب و آرامش حاکم بر فضای تنگه آن را بسیار سحرانگیزتر کرد.

تنگه شوتاریکو یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو