رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!

رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


منبع: نی نی بان

41

1401/7/16

11:06


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سالم هستید که شامل کالری‌شماری، یا قوانین فوق‌العاده سختگیرانه نیست و به شما امکان می‌دهد هر از گاهی از گوشت لذت ببرید، رژیم غذایی فلکسترین را امتحان کنید.
در ساده‌ترین تعریف، رژیم غذایی فلکسترین، ترکیبی از واژه‌های «انعطاف‌پذیر» و «گیاه‌خواری» و ترکیبی است بین وگان و گیاهخوار با توانایی لذت بردن از محصولات حیوانی به صورت هر چند وقت یکبار.

در این مقاله می‌خوانید:

  • آنچه در مورد رژیم غذایی فلکسترین باید بدانید
  • دستورالعمل‌های مربوط به گوشت در رژیم غذایی فلکسترین چیست؟
  • مراحل کاهش گوشت در رژیم فلکسترین
  • انواع گوشت برای مصرف
  • خطرات و فواید رژیم غذایی فلکسترین چیست؟
  • غذاهایی که باید در رژیم غذایی فلکستین مصرف کنید
  • موادی که باید مصرف کنید
  • موادی که باید محدود شوند
  • خلاصه


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


آنچه در مورد رژیم غذایی فلکسترین باید بدانید
رژیم غذایی فلکسترین یکی از بهترین رژیم‌های غذایی است که در رتبه‌بندی، پس از رژیم غذایی مدیترانه‌ای قرار دارد. این رژیم، رتبه بالایی کسب کرده چون یک روش ساده و سالم برای غذا خوردن است.
رژیم غذایی فلکسترین، یک جایگزین انعطاف‌پذیر برای گیاهخواری است. یعنی شما همچنان روی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز می‌کنید، اما گهگاه می‌توانید گوشت هم بخورید.

رژیم غذایی فلکسترین، یک جایگزین انعطاف‌پذیر برای گیاهخواری است. یعنی شما همچنان روی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز می‌کنید، اما گهگاه می‌توانید گوشت هم بخورید.

بنابراین اگر گیاهخواری هرگز به طور کامل برای شما جذاب نبوده چون عاشق همبرگر هستید، رژیم غذایی فلکسترین ممکن است برایتان مناسب باشد. این موضوع را هم در نظر بگیرید که این رژیم بر کاهش مصرف کلی گوشت تمرکز دارد.
مردم جذب این رژیم می‌شوند چون در آن انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد. بیشتر رژیم‌های غذایی مستلزم شروع و توقف هستند و وزنتان می‌تواند دوباره افزایش پیدا کند، اما رژیم فلکسترین بر یک رژیم غذایی عمدتا گیاهی تاکید زیادی دارد که همیشه برای کاهش وزن طولانی‌مدت توصیه می‌شود.


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی غربی شامل چه چیز‌هایی است؟


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


دستورالعمل‌های مربوط به گوشت در رژیم غذایی فلکسترین چیست؟
همانطور که از نام آن پیداست، این رژیم انعطاف‌پذیر است، اما در آن دستورالعمل‌هایی در مورد اینکه چه مقدار و چرا باید انواع گوشت بخورید به شما ارائه می‌شود. بسته به میزان تعهدتان، می‌توانید در هفته بین 255 تا 793گرم گوشت مصرف کنید. اما خوبی این روش غذا خوردن این است که شما انتخاب می‌کنید چقدر می‌خواهید مصرف گوشت را کاهش دهید. 


بیشتر بخوانید: رژیم غذایی تیروئید هاشیموتو، حتماً بخوانید!


مراحل کاهش گوشت در رژیم فلکسترین
در این الگوی غذایی برای کاهش گوشت، سه مرحله اساسی وجود دارد:

مرحله 1
هنگامی که فردی برای اولین بار این رژیم را شروع می‌کند، توصیه می‌شود دو روز در هفته از مصرف گوشت خودداری کند. در مرحله ابتدایی، باید مصرف کلی گوشت خود را به مدت پنج روز و در حد 793گرم در هفته نگه دارید.

مرحله 2
همانطور که در رژیم غذایی خود پیش می‌روید و بیشتر به خوردن میوه‌ها و سبزیجات عادت می‌کنید، سه تا چهار روز در هفته بر پیروی از یک رژیم غذایی کامل گیاهی تمرکز کنید. در این مرحله، مصرف گوشت شما در هفته نباید بیشتر از 510گرم باشد.


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


مرحله 3
در این مرحله، باید پنج روز در هفته را از یک رژیم گیاهخواری پیروی کنید. در دو روزی که گوشت مصرف می‌کنید، مصرف گوشتتان نباید بیشتر از 255گرم باشد.


بیشتر بخوانید: رژیم های لاغری معروف دنیا موثراند؟


انواع گوشت برای مصرف
به یاد داشته باشید، هدف کلی رژیم فلکسترین، خوردن بیشتر غذاهای گیاهی مغذی و مصرف گوشت کمتر است. هنگامی که گوشت را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید، گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون ارگانیک را انتخاب کنید. و همیشه برش‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید تا چربی اضافی حیوانی را به حداقل برسانید.
به این دلیل که این رژیم غذایی واقعا رژیم گیاهخواری نیست، می‌توانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید ماهی مصرف کنید، یا نه. فقط مطمئن شوید که انواع صید وحشی را انتخاب کنید. وقتی صحبت از پروتئین می‌شود، تمرکز اصلی شما باید روی دریافت بیشتر پروتئین از گیاهان به جای حیوانات باشد.


بیشتر بخوانید: آیا رژیم میکروبیوم در سلامت دستگاه گوارش موثر است؟


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


خطرات و فواید رژیم غذایی فلکسترین چیست؟
متخصصان تغذیه همیشه روشی را برای خوردن توصیه می‌کنند که بر میوه‌ها و سبزیجات متمرکز باشد. رژیم غذایی فلکسترین دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، این سبک غذا خوردن، مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

متخصصان تغذیه همیشه روشی را برای خوردن توصیه می‌کنند که بر میوه‌ها و سبزیجات متمرکز باشد. رژیم غذایی فلکسترین دقیقا همین کار را انجام می‌دهد.
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی.
  • کاهش وزن.
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا مدیریت پیش‌دیابت.
  • احتمال پیشگیری از سرطان.
  • مفید برای برای محیط زیست چون مصرف گوشت را کاهش می‌دهید.

حتی با وجود تمام مزایای این الگوی غذایی، این رژیم می‌تواند برای افراد خاص، خطراتی به همراه داشته باشد. کاهش مصرف گوشت می‌تواند منجر به کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین B12، روی و کلسیم شود.
همچنین، برخی از افرادی که از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند، ممکن است در رژیم غذایی گیاهی دچار ناراحتی‌هایی شوند. اگر مشکلات گوارشی دارید، باید بدانید که کدام میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید تحمل کنید.

غذاهایی که باید در رژیم غذایی فلکستین مصرف کنید
همیشه باید سعی کنید کمترین مواد فرآوری‌شده و طبیعی‌ترین نوع غذاها را بخورید. در رژیم غذایی فلکستین نیازی به نگرانی در مورد شمارش کالری ندارید، چون اگر از غذاهای گیاهی که از زمین تهیه می‌شوند، استفاده می‌کنید، این نوع مواد، فرآوری نشده‌اند و در طبیعی‌ترین شکل خود قرار دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت لاغری و تناسب اندام؛ این دو را با هم اشتباه نگیرید!


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


موادی که باید مصرف کنید
رژیم غذایی فلکستین به شکلی طراحی شده است که فراگیر باشد، اما لازم است که پروتئین حیوانی (از جمله غذاهای دریایی) و غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری‌شده را محدود کنید. این مواد را به سبد خرید خود اضافه کنید:

رژیم غذایی فلکستین به شکلی طراحی شده است که فراگیر باشد، اما لازم است که پروتئین حیوانی (از جمله غذاهای دریایی) و غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری‌شده را محدود کنید.
  • میوه‌ها
  • سبزیجات
  • پروتئین‌های گیاهی (انواع لوبیا، نخود، عدس، توفو)
  • غلات کامل (برنج قهوه‌ای، جو، کینوا)
  • شیر گیاهی (اگر چه شیر لبنی هم در حد اعتدال مناسب است)
  • تخم‌مرغ
  • لبنیات (پنیر، ماست یا جایگزین‌های لبنی)
  • آجیل، کره آجیل، دانه‌ها و چربی‌های سالم
  • روغن‌ها، گیاهان و ادویه‌ها

بیشتر بخوانید: سریع ‌ترین رژیم لاغری، تمام رژیم‌های قبلی را فراموش کنید!


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


موادی که باید محدود شوند

  • گوشت و مرغ (تکه‌های بدون چربی گوشت گاو، سینه مرغ، سینه بوقلمون)
  • ماهی (سالمون، تیلاپیا، ماهی کاد، میگو)
  • هر چیزی که قند اضافه‌شده یا کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده داشته باشد

تمرکز روی غذاهای گیاهی و نخوردن گوشت زیاد برای برخی افراد می‌تواند واقعا سخت باشد. اما امروزه می‌توانید برای شروع همبرگرهایی بر پایه حبوبات، کنسرو لوبیا، سوپ عدس و ماکارونی با حبوبات را امتحان کنید، اما در نهایت حتی بهتر است نسخه‌های خانگی خودتان را بپزید. از ماجراجویی با این رژیم نترسید!


پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با کارشناس تناسب اندام و متخصص تغذیه


رژیم غذایی فلکسترین، گیاهخوار باش اما گوشت را حذف نکن!


خلاصه
همان‌طور که در این مقاله متوجه شدید، رژیم غذایی فلکسترین، رژیمی بر پایه گیاهخواری است، اما می‌توانید در آن هر از گاهی مقداری گوشت هم مصرف کنید. در این رژیم باید مصرف انواع گوشت و غذاهای فراوری‌شده را کاهش دهید و میوه و سبزیجات، تخم‌مرغ، آجیل و لبنیات مصرف کنید. این رژیم می‌تواند برای افرادی که سندروم روده تحریک‌پذیر دارند، مشکلاتی را ایجاد کند.

برای یافتن متخصص مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو