میزان درد ایمپلنت دیجیتال نسبت به سایر جراحی ها

منبع: نی نی بان

62

1401/7/16

12:26


سوال : آیا ایمپلنت دیجیتال نسبت به سایر جراحی های کاشت دندان درد کمتری دارد؟

پاسخ : ایمپلنت دیجیتال (که به آن جراحی ایمپلنت با هدایت دیجیتالی نیز گفته می‌شود)  از فناوری تصاویر ۳ بعدی کامپیوتری برای بررسی وضعیت استخوان فک و موقعیت قرارگیری عصب استفاده می‌کند. به واسطه این اطلاعات، دندانپزشک می‌تواند  جراحی را با حداقل برش و آسیب انجام دهد. از آنجایی که هدف عمده ایمپلنت دیجیتال جراحی با کوچکترین برش ممکن است، این روش کاشت ایملپنت، درد بسیار کمتری نیز نسبت به سایر روش‌های سنتی کاشت ایمپلنت دارد.

برای آگاهی بیشتر از میزان درد ایمپلنت دیجیتال نسبت به سایر جراحی ها به سراغ دکتر نیما نداف پور، متخصص جراحی لثه و ایمپلنت رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر نیما نداف پور یا دریافت نوبت از دکتر نیما نداف پور کلیک کنید.

میزان درد  ایمپلنت دیجیتال نسبت به سایر جراحی ها

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یکی از روش های مهم و مورد تایید در دندانپزشکی به منظور جایگزینی دندان از  دست رفته است ، در این روش درمانی با استفاده از ریشه دندان مصنوعی انجام می شود (که اغلب از جنس تیتانیوم است) و این پایه ها داخل استخوان فک قرار گرفته و سپس روکشی مانند تاج های دندان برای این پایه ها طراحی شده و روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد. اگر بیمار یک یا چند دندان دائمی خود از دست داده باشد و تمایل به داشتن لبخندی زیبا داشته باشد، دندانپزشکان، کاشت دندان به روش ایمپلنت را پیشنهاد می کنند.

ایمپلنت های دندانی تیتانیوم را می توان به راحتی در استخوان قرار داده ولی به دلیل این که نیاز به برش های عمیق در ناحیه لثه دارند، خیلی از افراد از انجام آن اجتناب می کنند. تاج ایمپلنت همانند دندان های اصلی از شکل، اندازه و رنگ یکسانی برخوردار هستند تا کاملا مشابه با سایر دندان ها به نظر برسند.  بسته به شرایط منحصر به فرد شما، یک دندانپزشک باتجربه ممکن است تغییراتی را در ایمپلنت دندان، مانند بریج با پشتیبانی از ایمپلنت یا پروتز مصنوعی ببر پایه ایمپلنت، توصیه کند.

ایمپلنت دیجیتال چگونه انجام می شود ؟ 

برای انجام ایمپلنت دیجیتال نیاز به استفاده از مدل سازی کامپیوتری است. با استفاده از مدل سازی کامپیوتری سه بعدی شرایط استخوان فک و موقعیت قرار گرفتن رشته های عصبی مورد بررسی قرار می گیرد. اطلاعاتی که در این بخش به دست می آید کمک می کند تا فرآیند کاشت ایمپلنت دندان با کمترین شکاف و کمترین آسیب به فک طراحی و اجرا شود. هدف و قصد استفاده از این روش ایمپلنت ایجاد شکافی بسیار کم و کاهش قابل توجه میزان دردی است که در ایمپلنت سنتی بیمار تحمل می کرد. 

آسایش و کیفیت بیشتر با انجام این روش از ایمپلنت و اسکن سه بعدی می توان در درکمترین زمان ممکن و کاشت ایمپلنت را انجام داد و در نتیجه شما مدت زمان کمتری را در دندانپزشکی خواهید بود و سبب کاهش ریسک آسایش ذهنی و عفونت شما می شود.

با استفاده از روش این ایمپلنت دیگر آسیبی به دندان های مجاور و بافت عصبی اطراف آن وارد نخواهد شد. برای کاشت ایمپلنت به یک شکاف نیاز است که در این روش سعی می شود کمترین شکاف ایجاد شود به حدی که دیگر نیازی به بخیه نداشته باشد. طبیعتا هر چه شکاف کمتری ایجاد شود دوره بهبودی کوتاه تر خواهد شد و قطعا بیمار آسایش بیشتری خواهد داشت.

به طور کلی روش انجام این ایمپلنت را به صورت زیر میتوان خلاصه کرد :

نحوه کاشت ایمپلنت های دیجیتال تقریبا با ایمپلنت سنتی مشابه است. مراحل آن نیز مثل ایمپلنت استاندارد در دو مرحله انجام می گیرد. جلسه اول حدود یک ساعت و جلسه دوم حدوداً ۳۰ دقیقه وقت نیاز دارد.
  • پس از اینکه دندانپزشک عکس های اشعه ایکس را بررسی کرده و نتایج مورد نظر را تشخیص داد؛ پایه ایمپلنت دیجیتال با بی حسی موضعی بدون نیاز به هیچ گونه ماده بیهوشی در استخوان فک بیمار کاشته می شود.
  •  شکافی در بافت لثه ایجاد می شود تا استخوان فک بیرون آید.
  • یک سوراخ کوچک داخل استخوان فک ایجاد می‌شود تا پایه ایمپلنت کاشته شود.
  • ایمپلنت در آن سوراخ پیچ شده و در محل طراحی شده محکم می شود.

میزان درد  ایمپلنت دیجیتال نسبت به سایر جراحی ها

  • یک stop-cap برای پوشش دادن ایمپلنت روی آن قرار گرفته و محل عمل با بخیه بسته می شود.
  • بعد از حدود ۱۰ روز بخیه ها کشیده شده و دندانپزشک بهبودی محل کاشت ایمپلنت را ارزیابی می کند.
  • معمولاً ایمپلنت های دیجیتال فرآیند بهبود را تسریع کرده و به این معنی است که درمان ثانویه حدوداً بعد از ۱۰ تا ۱۲ هفته پس از جلسه اول می‌تواند انجام گیرد.
  • در مرحله دوم یک بی حسی موضعی استفاده شده و یک شکاف  کوچک برای بیرون آمدن پایه ایمپلنت ایجاد می شود.
  •  stop-cap موقتی برداشته شده و یک اباتمنت به ایمپلنت متصل می شود.
  • پس از اینکه فرآیند بهبودی کامل شد؛ پروتز دندان دیجیتال جدید یا همان تاج دندانی دیجیتال که از طریق جای گاز زدن بیمار ساخته شده؛ روی ایمپلنت ها سوار می شود.
  •  از یک پیچ کوچک برای محکم کردن پروتز دندان دیجیتال روی اباتمنت استفاده می شود.
  • اتصالات تنظیم شده تا راحت بودن پروتز دندان در دهان بیمار تضمین شود.
  • پس از تکمیل کاشت ایمپلنت دندان دیجیتال، استفاده از پروتز دندان دیجیتال تقریباً تا پایان عمر بدون هیچ مشکلی برای بیمار امکان پذیر است.

ایمپلنت دیجیتال برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که می دانید امروزه انواع ایمپلنت های متفاوتی مانند ایمپلنت فوری ، مینی ایمپلنت ، ایمپلنت دیجیتال وجود دارد . هر کدام از این انواع ایمپلنت دارای مزایای مخصوص به خود و معایبی هستند.

هدف ایمپلنت های دیجیتالی جراحی با حداقل برش می باشد و با استفاده از تکنولوژی های نوین ، ایمپلنت در جای دقیق خود قرار می گیرد و باعث افزایش کیفیت و طول عمر ایمپلنت ها می شود . همچنین با جراحی حداقل برش ، باعث کاهش درد و خونریزی می شود .

در جراحی ایمپلنت های سنتی ، در محل ناحیه بی دندانی باید به طور کامل برش انجام شود به همین دلیل بسیار از بیماران به ایمپلنت های دیجیتال روی آورده اند . جراحی کاشت دندان دیجیتال نیاز به عکس های سه بعدی داشته و به وسیله شبیه ساز به بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی می پردازند . برشی در کاشت دندان دیجیتال بر روی لثه شما به قدری کوچک است که دیگر بعد از عمل ایمپلنت نیاز به بخیه ندارد و همچنین خونریزی و تورم شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند .

ایمپلنت های دندانی ، از لحاظ سنتی دارای محدودیت های سنی نیستند و تمامی افرادی که فک آن ها به طور کامل رشد کرده است می توانند ایمپلنت انجام دهند. اما برخی عوامل ممکن است سبب شکست در درمان شود. مهم ترین عامل در شکست ایمپلنت عفونت است و افرادی که دارای دیابت ، سرطان و اشعه درمانی هستند برای انجام ایمپلنت با مشکل مواجه می شوند. همچنین افرادی که مصرف دخانیات دارند باید بعد از ایمپلنت آن را قطع یا تا حد زیادی آن را برای جلوگیری از ایمپلنت کاهش دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو