طراحی بزرگ‌ترین ورزشگاه چندمنظوره در چین | یک قطعه از هنر زمین

36

1401/7/16

12:47


مجموعه فرهنگی ورزشی کوژو با طراحی متمایز و الهام گرفتن از عناصر سازه‌ای برای معرفی فرهنگ و رسوم این منطقه چین طراحی شده است.

طراحی بزرگ‌ترین ورزشگاه چندمنظوره در چین | یک قطعه از هنر زمین

گروه معماری هنرآنلاین: استودیو معماری MAD استادیوم بتنی سینوسی با سقف‌های چمنی را در کوژو، چین تکمیل کرده است. ورزشگاه کوژو با مساحت ۳۳۷۳۱ متر مربع که با عنوان «یک قطعه از هنر زمین» شناخته می‌شود، ۳۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد. فضای داخلی به شکل دهانه آتشفشان با صندلی‌های مواج و الهام گرفتن از چشم‌انداز مناظر اطراف طراحی شده است.

استفاده از رنگ‌های سبز مختلف به تپه های اطراف اشاره دارد و برای تضاد با سایه‌بان سفید ورزشگاه طراحی شده است. این ورزشگاه در شهر کوژو در ۴۰۰ کیلومتری جنوب غربی شانگهای در مرکز پارک ورزشی کوژو قرار دارد که در حال ساخت است و نزدیک به ۷۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

معماران استودیو معتقدند این استودیو «بزرگ‌ترین مجتمع محافظت‌شده از زمین در جهان» خواهد بود، در حالی که بخشی از آن در زمین فرورفته است.

استادیوم

ورزشگاه کوژو دارای نمای شیب‌دار با ۹ ورودی است و با ۶۰ ستون بتنی ساخته شده است. ورودی‌های ساختمان را با سطوح منحنی دوتایی طراحی کرده‌اند که به شکل امواج اقیانوس موج می‌زند، در حالی که دیوارها از ورقه‌های بتنی با بافت چوبی ساخته شده‌اند.

بالای ورزشگاه یک سایبان بلند فولادی دیده می‌شود اما نیمه پایینی در یک غشای PTFE پلیمری مصنوعی با قابلیت انتقال نور پیچیده شده که به تقویت آکوستیک کمک می‌کند و برای قسمت بالایی آن نیز از یک غشای PTFE مقاوم در برابر باران طراحی شده است. سالن و نیمکت تماشاچیان بالای زمین قرار دارد اما بیشتر امکانات از جمله پارکینگ در داخل تپه مواج ساخته شده است.

استودیو معماری MAD این ساختمان را با دهانه‌های بزرگی طراحی کرده که نور را به فضاهای زیرزمینی هدایت کند. این ورزشگاه برای جذب، ذخیره و نفوذ آب باران به شکلی ساخته شده که علاوه بر محافظت در برابر باران، مصرف انرژی و نوسانات دما را کاهش می‌دهد.

استادیوم ورزشی

خارج از ورزشگاه، تابلوها از فلز و سنگ ساخته و در زمین تعبیه شده است تا با محیط اطراف ترکیب شود. معماران گفته‌اند محوطه آن را نه تنها یک فضای پویا در مجاورت مرکز شهر می‌دانند که برای تفریحات ورزشی مناسب است، بلکه فرصتی برای ارتباط معنوی بین مردم و طبیعت است.

ورزشگاه کوژو اولین بنای تکمیل‌شده پارک ورزشی کوژو است که در دو مرحله ساخته می‌شود و شامل سالن بدنسازی ۱۰ هزار نفری، موزه علم و فناوری، اقامتگاه دو هزار نفری، هتل، مرکز جوانان و مراکز تجاری است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو