مثبت گرایی سمی چیست و این دیدگاه چه ضررهایی دارد؟

مثبت گرایی سمی چیست و این دیدگاه چه ضررهایی دارد؟


منبع: آرگا

46

1401/7/16

22:13


شما از مثبت گرایی سمی چه می دانید؟ نشانه ها و راه های درمان این نوع از مثبت اندیشی چیست ؟ با ما همراه باشید تا همه چیز را درباره این نوع مثبت گرایی بدانید.

مثبت گرایی سمی در کل به معنای حفظ خوش بینی و نگرش مثبت در هر شرایطی است. درست است که مثبت اندیشی کاری پسندیده است و توصیه می شود مثبت فکر کنیم. ولی اگر چیزی بیش از اندازه به آن بیندیشم برای بدن به عنوان سم عمل می کند و ضرر دارد. مثبت اندیشی بیش از اندازه باعث می شود به جای اینکه فرد اتفاق های تلخ و ناگوار را درک و رسیدگی کند، سعی می کند ذهن انسان را از فکر های مثبت خیالی پر کند .

علت مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی چیست؟

ضرر های این نوع از مثبت اندیشی به صورت های گوناگون مشاهده می شود. احتمالا شما با بعضی از شکل های ضرر آور این نوع از مثبت اندیشی در زندگی روبرو شده باشید. برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید، به مثال های زیر را مشاهده کنید.

۱. هنگامی که اتفاق ناگواری رخ می دهد، مثلا بیکار می شوید دیگران به شما می گویند به جنبه های مثبت این مسئله فکر کنید. گرچه این یک توصیه و پیشنهاد با نیت خیر خواهی به شما گفته می شود. ولی شاید شما را از درد و دل کردن با دیگران و بازگوی  تحمل رنجی که بر روی دوش شماست، باز دارد.

۲. هنگامی که یک فرد می گوید ناراحت و غمگین است احتمالا کسی در برابر این ناراحتی فرد بگوید خوشحالی یک انتخاب است. به معنی این می باشد که شما را به دلیل اینکه ناراحت می باشید سرزنش می کند و اینکه شما خوشحال نیستید به این دلیل است که خودتان نخواستید خوشحال باشید.

۳. برخی اوقات که فرد یک چیز ارزشمند را از دست می دهد، دیگران بگویند ناراحت نباش حتما حکمتی در این کار بوده است. گر چه چنین نظراتی اغلب با هدف اینکه شما آرام شوید به شما گفته می شود اما امکان دارد روشی برای دور نگه داشتن خودشان از ناراحتی باشد.

دلیل مثبت اندیشی سمی

چرا مثبت گرایی سمی ضرر دارد؟

این روش از مثبت اندیشی به افرادی که دوران سخت و ناراحت کننده ای را تجربه می کنند، آسیب می رساند. این مثبت اندیشی بیهوده در چنین مواقعی باعث می شود امکان اینکه فرد به سراغ همدلی و درد و دل کردن برود، افکار و احساسات منفی فرد ناخودآگاه زیر سوال برود و آن را نادیده بگیرد. حال بعضی از آثار زیان بار این نوع از مثبت گرایی را برای شما بیان می کنیم:

فرد را از ابراز احساسات واقعی سلب می کند

مثبت گرایی سمی نوعی پرهیز است. هنگامی که دیگران چنین رفتارهایی از خود نشان می دهند، فرد را از ابراز احساسات واقعی اش و نحوه درست مواجهه با مشکلات باز می دارند. در برخی از مواقع این افکار مثبت سمی را در رفتار با خود به کار می گیریم و آن را درونی می کنیم. بنابراین زمان روبرو شدن با سختی های عاطفی، آنها را نادیده می گیریم.

باعث احساس شرم می شود

زمانی که فردی رنج می کشد، تمایل دارد بقیه متوجه احساسش شوند، عزیزان و خانواده اش در این زمینه او را حمایت کنند. ولی مثبت گرایی سمی باعث می شود این احساس رنج زیر سوال برود. در نهایت فرد به این علت که رنج می کشد، شرمنده می شود.

بیان مثبت گرایی سمی

در فرد باعث احساس گناه می شود

این نوع از مثبت گرایی باعث می شود فرد به این خاطر که احساس منفی دارد و غمگین است، سرزنش کند. پس باعث می شود فرد خود را مقصر بداند و احساس گناه داشته باشد.

از رشد فردی جلوگیری می کند

مثبت اندیشی سمی احساسات ناراحت کننده و منفی را خفه می کند و از اینکه ما با این احساسات مقابله کنیم، جلوگیری می کند. در حالی که این مقابله با مشکلات می تواند باعث رشد ما شود و نگرش ما را عمیق کند. مثبت اندیشی سمی باعث نابودی انگیزه ما در تغییر شرایط می شود، چرا که از اساس و پایه، وجود هر مشکلی را منکر می شود.

باعث بی رحم شدن ما می شود

زمانی که فردی شرایط سختی را تجربه می کند، مثبت اندیشی بیهوده ما نه تنها باعث نمی شود که با طرف همدلی کنیم بلکه زمانی که فردی با مشکلاتی نظیر بیکاری، مشکل مالی، بیماری و … درگیر است، با گفتن جمله « مثبت فکر کن » باعث بهتر شدن شرایط نمی شود، ما را از نظر دیگری فردی سنگدل و بی رحم نشان می دهد.

توضیح مثبت گرایی افراطی

نشانه‌های مثبت گرایی سمی

مثبت گرایی سمی اکثر اوقات می تواند به صورت نامحسوس باشد اما با شناخت نشانه هایش راحت تر می توان آن را شناخت. در ادامه نشانه هایش را برای شما بیان می کنیم.

  1. پنهان کردن احساسات واقعی خود در پشت جملات انگیزشی که دیگران آن را می گویند
  2. فرار از مشکلات به جای آنکه با مشکلات روبرو شویم
  3. پنهان کردن و نادیده گرفتن احساس واقعی خود درباره یک فرد یا یک چیز
  4. احساس شرمندگی درباره ناراحت بودن، ناامیدی و عصبانیت
  5. سعی و تلاش در کمتر کردن احساسات منفی و ناراحت کننده دیگران
  6. داشتن احساس شرم به دلیل نداشتن احساس مثبت
  7. سعی و تلاش برای قهرمان بازی و انکار ناراحتی و آزاری که تجربه می کنید.

مثبت اندیشی سمی چیست

چگونگی صحبت کردن با فرد دارای مثبت گرایی سمی

دیدگاه خود را نسبت به خوش بینی بیش از حد او بیان کنید. به او تذکر دهید که این نوع از مثبت اندیشی به مرحله انکار رسیده و او با انکار واقعیت ها به خودش و دیگران آسیب می زند. البته در ابراز این نوع از دیدگاه خود نرم رفتار کنید و تأکید داشته باشید که هدف شما تنها این است که نگران حال او هستید. برخی از مثبت گرایی های سمی اش را به یاد داشته باشید تا بعد برایش بازگو کنید؛ چون که شما موضوعی را مطرح می کنید که بیش تر برای خود فرد ناشناخته است. مثال زدن بهترین راه برای این است که به او ثابت کنید دچار مثبت اندیشی سمی شده است.

پیشنهاد می شود مسئله را زمانی مطرح کنید که فرد عواقب مثبت اندیشی سمی را تجربه می کند؛ چون در این زمان، احتمال اینکه شما او را متوجه نگرش و دیدگاه اشتباهش کنید بیشتر است. با این وجود نباید در بیان نظر خود اصرار کنید. زندگی آنها به خودشان ربط دارد و شما قادر نیستید نگرش دیگران را به زور از ذهنشان پاک کنید.

اگر کسی به خاطر بیان این مسئله عصبانی شد، کنار بکشید و اراده و انتخاب او را درباره تصمیمات و نگرشش تایید کنید (به او بگویید هر طور که دوست دارد، فکر کند یا عمل کند) ولی اگر او مجدد یک شکست دیگر را به دلیل این نوع از نگرشش تجربه کرد و دوباره به سراغ شما آمد، به او بگویید قبلا نظرتان را در مورد این مسئله دادید و به او توصیه کردید به جای آنکه این کارها را تکرار کند، نگرش خود را تغییر دهد.

از مثبت اندیشی سمی چه می دانید

زمانی که خودمان به مثبت گرایی سمی گرفتار شویم

با انجام راهکار های زیر از مثبت اندیشی سمی رها شوید و  سعی کنید ذهنتان را کنترل کنید تا دیگر دچار چنین مشکلی نشوید.

  • گفت و گو کنید

با یک دوستی که قابل اعتماد است یا یک مشاور درباره این موضوع صحبت کنید تا پایه و اساس این مشکل شناسایی شود. می توانید چنین سوالاتی را از خودتان بپرسید:

  1. آیا از بروز درگیری و کشمکش می ترسم؟
  2. آیا  توانایی حل مسائل و روبروی با مشکلات را ندارم؟
  3. آیا معتقد هستم برخی از احساسات مانند خشم، ذاتا بد هستند؟

آیا مثبت گرایی سمی مضر است

ابتدا باید درک کنید که چنین نگرشی دارید تا با آن مقابله کنید. از دوست قابل اعتماد و مشاور خود بخواهید گوش به زنگ باشند و اگر زمانی رفتاری یا صحبتی که نشان دهنده مثبت اندیشی سمی بود به شما متذکر شوند. بیشتر افراد از بیان نظر خود به دیگری صرف نظر می کنند چون نمی خواهند دوست خود را ناراحت کنند. دوست خود را مطمئن کنید که نقد و بازخورد او را قبول می کنید تا آنها به راحتی بتوانند نقاط کور و مثبت اندیشی شما را شناسایی و بیان کنند

  • انتظاراتی واقعی از خود داشته باشید

زمانی که در موقعیتی استرس زا قرار می گیرد، عادی است که دچار استرس و نگرانی شوید. فکر نکنید قهرمان هستید تا استرس و نگرانی را از خود دور کنید.

  • نوشتن یادداشت روزانه

راه دیگر که برای مثبت اندیشی سمی وجود دارد نوشتن یادداشت های روزانه است. این یادداشت ها باعث می شوند تا شما افکار خود را ثبت و ضبط کنید. در نتیجه با مرور آنها به الگو های مثبت اندیشی سمی احتمالی پی می برید.

در پایان برای اطلاع از نحوه تغییر نگرش در زندگی و تغییر نگرش منفی می توانید از این مطالب دیدن نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو