تفسیر نتیجه کیت تخمک گذاری

منبع: اوما

45

1401/7/17

14:50


تفسیر نتیجه کیت تخمک گذاری

اگر قصد باردار شدن را دارید باید بتوانید  زمان تخمک گذاری را مشخص کنید چون به اندازه تمامی اقدامات  به عمل آمده برای بارداری و پس از آن اهمیت دارد . از این رو برای به دست آوردن اطلاعات در این باره ما را در متن زیر همراهی کنید .

نوارهای تست تخمک گذاری، آزمایش های مبتنی بر ادرار هستند که در خانه برای تشخیص تخمک گذاری قریب الوقوع استفاده می کنید. آنها با تشخیص هورمون lh کار می کنند، گاهی اوقات آنها را opks، کیت های پیش بینی تخمک گذاری یا آزمایش های تخمک گذاری می نامند.

هنگام خرید کیت تخمک گذاری، چندین نوار تست (کاغذهای خیلی باریک ) به همراه دارد، یا ممکن است بیشتر شبیه بی بی چک بارداری باشد. در یک فنجان ادرار می کنید و سپس نوار تست را با دقت در ادرار خود فرو می برید.

نتایج می تواند به شما بگوید که آیا ممکن است به زودی تخمک گذاری داشته باشید یا خیر. استفاده از نوارهای تخمک گذاری می تواند به شما در تعیین رابطه جنسی برای بارداری کمک کند. هنگامی که در آزمایش نتیجه مثبت گرفتید، باید در  دو یا سه روز آینده هر روز رابطه جنسی برقرار کنید.

ویژگی های کیت تخمک گذاری

ارزانترین آزمایشات تخمک گذاری، نوارهای کاغذی هستند. شما می توانید نوارهای تست را بصورت عمده به صورت آنلاین خریداری کنید، اما اغلب بدون دستورالعمل استفاده هستند.

آنچه برای خرید و استفاده انتخاب می کنید بیشتر به  راحتی شما در خواندن نوارهای تست مربوط می شود. تفسیر آنها همیشه آسان نیست. در بی بی چک بارداری فقط مشخص میشه که در آن خط دارید یا ندارید، اما در یک تست opk از شما می خواهد تعیین کنید که آیا خط آزمایش تیره تر از خط کنترل است یا خیر. 

کیت های پیش بینی کننده چگونه کار می کنند؟

کیت های پیش بینی تخمک گذاری با شناسایی سطح هورمون lh در ادرار شما کار می کنند. lh مخفف هورمون لوتئینیزه کننده است. با نزدیک شدن تخمک گذاری ، lh افزایش می یابد تا تخمک را وارد مراحل نهایی بلوغ کند. این جهش lh افزایش lh نامیده می شود. حدود 36 ساعت پس از افزایش lh، تخمک گذاری رخ می دهد.

برای افزایش احتمال بارداری، باید دو روز قبل از تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کنید. از آنجا که opks موج افزایش lh را که 12 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد تشخیص می دهد، می توانید مطمئن باشید که در زمان مناسب برای بارداری رابطه جنسی دارید.

نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

مطمئن شوید که دستورالعمل های کیت پیش بینی تخمک گذاری خاص خود را بخوانید، زیرا ممکن است تغییرات کمی در نحوه عملکرد آنها وجود داشته باشد. با این حال، به طور کلی، یک کیت پیش بینی تخمک گذاری با مجموعه ای از نوارها یا چوب های تست ارائه می شود. برخی از opks دارای پنج آزمایش، برخی دیگر با حداکثر 10 تست هستند.

شما باید دو روز قبل از تخمک گذاری شروع به استفاده از آزمایشات کنید. اگر از زمان تخمک گذاری خود مطمئن نیستید، می توانید از ماشین حساب تخمک گذاری یا نمودار استفاده کنید. همچنین اپلیکیشن تخمک گذاری اوما وجود دارد که سعی می کند، حدس بزند چه موقع تخمک گذاری برای شما اتفاق می افتد.

اگر چرخه های شما نامنظم است، باید بر اساس اولین و آخرین تاریخهایی که انتظار می رود تخمک گذاری داشته باشید آزمایش کنید.  کیت های پیش بینی تخمک گذاری دو خط دارند. یک خط، خط کنترل است. این فقط به شما اطلاع می دهد که از آزمون به درستی استفاده شده است و کار می کند. خط دوم خط آزمایش است. وقتی خط آزمایش  تیره تر از خط کنترل باشد، lh در حال افزایش است. این زمانی است که شما باید رابطه جنسی کودک سازی را شروع کنید.

اگر پنج روز آزمایش کنید، 80 درصد احتمال پیش بینی تخمک گذاری را دارید. اگر 10 روز آزمایش کنید، 95 درصد احتمال پیش بینی تخمک گذاری را دارید. از هر کیت تست تخمک گذاری که استفاده می کنید، حتماً دستورالعمل ها را به دقت بخوانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مزایا استفاده از کیت ها

نسبتاً آسان برای استفاده. بر خلاف رسم درجه حرارت پایه بدن، لازم نیست به یاد داشته باشید که دماسنج را درست در رختخواب خود داشته باشید یا هنگام بیدار شدن از حرکت زیاد خودداری کنید.

بر خلاف نمودار bbt، آنها به شما می گویند که تخمک گذاری نزدیک است، نه اینکه در حال حاضر از بین رفته باشد. مگر اینکه مخاط دهانه رحم خود را نیز بررسی کنید، نمودار bbt نمی تواند به شما بگوید که چه زمانی باید رابطه جنسی داشته باشید.

کیت های تخمک گذاری نیازی به استفاده درست در هنگام بلند شدن ندارند. ادرار بهترین است، اما انجام آزمایش در همان محدوده شش ساعته هر روز باید نتایج دقیقی به همراه داشته باشد. اگر برای بررسی مخاط دهانه رحم راحت نیستید، ممکن است با استفاده از نوارهای آزمایش احساس بهتری داشته باشید.

معایب استفاده از کیت ها

استفاده در طول مدت یک ماه می تواند گران تمام شود. این امر به ویژه در صورتی که چرخه های شما نامنظم باشد و شما نیاز به استفاده از بیش از پنج نوار تست داشته باشید، بسیار مهم است.

برخی از افراد در خواندن نتیجه آزمایش تخمک گذاری مثبت مشکل دارند. اگر افزایش شدید lh نداشته باشید ، تشخیص اینکه خط آزمایش به اندازه خط کنترل پررنگ است یا خیر دشوار است.

آزمایشات تخمک گذاری ممکن است برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که در طول سیکل خود چندین موج افزایش lh یا سطح بالای lh دارند، خوب عمل نکند. از آنجا که کیت های تخمک گذاری برای lh آزمایش می شوند، ممکن است نتایج مثبت را در تمام مدت یا چند روز نشان دهند. این نتایج مثبت، مثبت کاذب هستند، این بدان معنا نیست که شما تخمک گذاری دارید.

آنها می توانند نشان دهند بدن شما در حال تلاش برای تخمک گذاری است، اما نمی توانند تأیید کنند که تخمک گذاری اتفاق افتاده است. ممکن است lh افزایش یابد و تخمک هرگز آزاد نشود.

در حالی که کیت های پیش بینی تخمک گذاری نمی توانند وقوع تخمک گذاری را تأیید کنند، نمودار درجه حرارت پایه بدن می تواند. از کیت های پیش بینی تخمک گذاری می توان در کنار سایر روش های تشخیص تخمک گذاری، مانند نمودار bbt، استفاده کرد. این می تواند به شما اطمینان بیشتری بدهد و به شما کمک کند بدن خود را بهتر بشناسید.

تجزیه و تحلیل نتایج

فرض کنید نوارهای تست تخمک گذاری خود را استفاده می کنید و هرگز نتیجه ای را نشان نمی دهد که تخمک گذاری نزدیک است. چرا ممکن است این اتفاق بیفتد؟

یکی از دلایل احتمالی این است که شما آزمایش را خیلی زود در چرخه خود شروع کرده اید. فرض کنید شما یک کیت تخمک گذاری دارید که شامل پنج آزمایش است و آزمایش را در روز 13 چرخه شروع کرده اید. روز 17 آخرین روز آزمون شما خواهد بود. اما اگر به عنوان مثال تا روز 25 تخمک گذاری نکنید، ممکن است نتیجه مثبتی دریافت نکنید زیرا در بارورترین روزهای خود، روز 22، 23 و 24 آزمایش نکرده اید.

احتمال دیگر این است که شما آزمایش را دیر شروع کرده اید. فرض کنید در روز 12 تخمک گذاری کرده اید، اما آزمایش را تا روز 14 شروع نکرده اید. در این وضعیت، ممکن است افزایش lh را از دست بدهید.

این یکی از دلایلی است که به شما در مورد زمان تمایل به تخمک گذاری بسته به طول چرخه خود کمک می کند. هرچه چرخه های شما طولانی تر باشد ، احتمال تخمک گذاری دیرتر از حد متوسط وجود دارد. هرچه چرخه های شما کوتاه تر باشد، احتمال تخمک گذاری زودتر از حد متوسط بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی که نتیجه مثبتی دریافت نمی کنید تخمک گذاری نکردن است. داشتن یک چرخه خاموش ، هر چند وقت یکبار غیر طبیعی نیست. با این حال، اگر پس از چند ماه نتیجه مثبتی دریافت نکردید یا چرخه های شما نامنظم است، با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو