کشف اثری از فرنان لژه در پشت تابلوی دیگری از این هنرمند

منبع: همگردی

17

1401/7/17

15:01


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، کشف اثری از فرنان لژه در پشت تابلوی دیگری از این هنرمند صورت گرفت.

این اثر در سالهای 1911ـ 1912 ترسیم شده است.

کارشناسان در هلند اعلام کرده اند، این اثر ارزشمند و مهم از فرنان لژه هنرمند کوبیسم فرانسوی (1881-1955) بیش از یک قرن در پشت یکی از آثار او مخفی بوده و اکنون برای نخستین بار دیده شده است.

کشف اثری از فرنان لژه در پشت تابلوی دیگری از این هنرمند

این تابلو با نام «دودی بر پشت بام» که در سالهای 1911ـ 1912 ترسیم شده، در پشت تابلو دیگری از این هنرمند با نام «Le 14 juillet» که یک سال بعد ترسیم شده، مخفی شده بود.

به گفته کارشناسان، این تابلوی کشف شده که کمی آسیب هم دیده بود و با دقت بازسازی شد، نقطه عطفی در کارنامه هنری فرنان لژه، هنرمند پاریسی هم دوره با پیکاسو است.

گفته شده تابلوی کشف شده یکی از مجموعه نقاشی هایی است که لژه در استودیوی خصوصی خود کشیده است. در این اثر او پشت بام های پاریس را تا کلیسای نوتردام را با تمرکز بر دود شومینه ها ترسیم کرده است.

فرنان لژه، تابلو «Le 14 juillet» را در سال 1912 یا 1913 در روز عروسی دوستش به او هدیه داده است. دوست او در جنگ جهانی او کشته شده و تابلو در میان خانواده او باقی می ماند. سپس یک موسسسه هنری این تابلو را از وراث خریداری می کند. این تابلو در چندین گالری به نمایش گذاشته می شود. در آن زمان آثاری از ترمیم در پشت تابلو بچشم میخورد و ماده ای سفید مایل به خاکستری که پشت آن را پوشانده بود مورد توجه قرار میگیرد اما به مجموعه داران گفته می شود که جای نگرانی نیست و به تابلو آسیبی وارد نشده است.

تا اینکه از یکی از کارکنان موزه آمستردام مامور می شود تا درباره این تابلو تحقیق کند. کارشناسان در نهایت در زیر لایه چسپ، رنگ ها و اشکالی را کشف می کنند و تشخیص اینکه این اثر بخشی از مجموعه «Smoke Over the Rooftops» است، دشوار نبود.

این نقاشی از 19 نوامبر تا 2 آوریل در موزه کرولر مولر در هلند به نمایش گذاشته خواهد شد. این نقاشی را در یک محفظه شیشه ای قرار خواهند داد تا بازدید کنندگان بتوانند دو طرف اثر را ببینند.

کشف اثری از فرنان لژه در پشت تابلوی دیگری از این هنرمند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو