از فیلم لاتاری تا خود لاتاری با حامی مهاجر

منبع: پلازا

30

1401/7/17

15:08


از فیلم لاتاری تا خود لاتاری با حامی مهاجر

اگر از دنبال کنندگان فیلم های سینمای ایران باشید، به احتمال زیاد فیلم لاتاری را دیده‌اید. این فیلم در سال 1396 و به کارگردانی محمد حسین مهدویان ساخته شده است و یک درام عاشقانه است. داستان کلی این فیلم روایت زندگی عاشقانه نام امیرعلی و نوشین است که به پایانی تلخ می‌انجامد.

امیرعلی و نوشین دو جوان پایین شهر تهران هستند که به یکدیگر علاقه دارند و قصد دارند با یکدیگر به خارج از کشور مهاجرت کنند، اما ماجرای مهاجرت این دو نفر به خوبی پیش نمی‌رود. نوشین فریب می‌خورد و گرفتار گروه های قاچاق انسان می‌شود. امیرعلی به دنبال ماجرای نوشین وارد کشور امارات می‌شود و متوجه نحوه کار گروه های قاچاق انسان و عوامل پشت پرده آن می‌شود و اتفاقاتی نیز در انتهای فیلم رخ می‌دهد که تقریبا غیرقابل پیش بینی است.

در این روزها که موضوع مهاجرت باز هم داغ شده است و عده زیادی از جوانان به دنبال راه هایی برای مهاجرت هستند. تصمیم گرفتیم که از زاویه دیگر به فیلم لاتاری نگاه کنیم و با استفاده از راهنمایی‌های کارشناسان موسسه مهاجرتی حامی مهاجر، به بررسی قانونی بودن یا نبودن راه های مهاجرتی نام برده شده در فیلم لاتاری بپردازیم و  حتی به این مساله بپردازیم که بهترین راه مهاجرت چیست؟

فهرست عناوین مطلب:

دلیل نام گذاری فیلم لاتاری

تمام دلیلی که این فیلم لاتاری نام گذاری شده است، به یک سکانس کوتاه از فیلم باز می‌گردد که امیرعلی و نوشین با هم در حال صحبت هستند و در میان این صحبت به ثبت نام در لاتاری و انتظار برای اعلام نتیجه آن اشاره می‌کنند. به غیر از این هیچ اشاره دیگر به لاتاری نمی‌شود و حتی ادامه داستان فیلم نیز ارتباطی با برنامه لاتاری گرین کارت آمریکا ندارد.

بنابراین نام گذاری این فیلم کمی عجیب به نظر می‌رسد و ارتباط خاصی میان موضوع فیلم و نام آن مشاهده نمی‌شود. از آنجا که موضوعیت اصلی فیلم درباره قاچاق انسان و موسسات غیرقانونی مهاجرت است، این تصور در مخاطب ایجاد می‌شود که شاید لاتاری یک روش غیرقانونی برای مهاجرت است. در صورتی که این موضوع اشتباه است و در این مطلب ضمن دادن اطلاعات کارشناسی در مورد مهاجرت، به نقد این فیلم نیر خواهیم پرداخت.

لاتاری چیست؟

لاتاری به معنی بخت آزمایی و قرعه کشی است. به هر برنامه‌ای که در آن با قرعه کشی به شرکت کنندگان جایزه داده شود، لاتاری می‌گویند. چیزی که عموم مردم به عنوان لاتاری می‌شناسند، برنامه هایی است که بعد از انجام قرعه کشی به شرکت کنندگان پول، خانه یا ماشین داده می‌شود. به این برنامه های اصطلاحا لاتاری پولی یا برنامه بخت آزمایی گفته می‌شود.

در اینجا قصد نداریم به اینگونه لاتاری های پولی بپردازیم، بلکه هدف ما توضیح لاتاری گرین کارت آمریکاست که یک روش راحت و ارزان برای مهاجرت به آمریکا محسوب می‌شود و در فیلم لاتاری نیز به آن اشاره شده است. پس در ابتدا باید توضیح دهیم که لاتاری گرین کارت چیست؟ و در ادامه ارتباط آن با فیلم لاتاری را توضیح دهیم.

لاتاری گرین کارت آمریکا چیست؟

برای کسب اطلاعات درباره لاتاری آمریکا از تجربیات و تخصص کارشناسان موسسه حامی مهاجر کمک گرفتیم که جز معدود موسسات مهاجرتی دارای مجوز برای اخذ ویزای آمریکاست و سابقه طولانی در اجرای پرونده های اقامتی امریکا دارد. سوالی که در ابتدا از کارشناسان داشتیم این بود که لاتاری آمریکا چیست و آیا یک روش قانونی برای مهاجرت است یا خیر؟

کارشناسان جواب این سوال را با این توضیح شروع کردند: آمریکا کشوری مهاجرپذیر است که اساس تشکیل آن نیز بر پایه مهاجرانی از سراسر جهان بوده است. بنابراین بدیهی است که نژادهای مختلفی در این کشور زندگی می‌کنند و دارای جمعیت های متفاوتی هستند. یکی از هدف‌های دولت آمریکا نیز برقراری تعادل میان جمعیت نژادهای مختلف در این کشور است.

لاتاری گرین کارت امریکا یکی از برنامه های حفظ تنوع نژادی آمریکاست. دولت آمریکا هر سال این برنامه را برگزار می‌کند و در طی آن 55000 ویزای تنوع نژادی یا ویزای DV میان سراسر مردم جهان توزیع می‌شود. هر کس که این ویزا را دریافت کند، پس از ورود به امریکا، کارت اقامت دائم دریافت می‌کند و می‌تواند برای همیشه در آمریکا زندگی کند.

برای توزیع عادلانه ویزا تنوع نژادی، میان افرادی که در این برنامه ثبت نام کرده‌اند، یک قرعه کشی انجام می‌شود و به صورت کاملا تصادفی، تعدادی از افراد ثبت نام شده انتخاب می‌شوند و باید برای دریافت ویزا به سفارت آمریکا مراجعه کنند.

برای ثبت نام در لاتاری آمریکا هم شرایط سنی و یا محدودیت خاصی وجود ندارد. هر کس که حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشد، می‌تواند در لاتاری امریکا ثبت نام کند و شانس خود را برای برنده شدن در این برنامه امتحان کند. شانس برنده شدن در لاتاری نیز به موقعیت شغلی، میزان تحصیلات و هیچ چیز دیگر بستگی ندارد و همه افراد از همه نژادها و کشورها شانس برابری برای انتخاب شدن در لاتاری دارند.

بنابراین در یک جمع بندی می‌توان گفت که مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری نه تنها یک روش کاملا قانونی است، بلکه راحت‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش مهاجرت به آمریکا نیز محسوب می‌شود. روشی که هر کس فقط با مدرک حداقلی دیپلم می‌تواند در آن ثبت نام کند و شانس خود را برای زندگی همیشگی در آمریکا امتحان کند. هزینه ثبت نام لاتاری نیز بسیار ارزان است و همه افراد از عهده آن برمی‌آیند. پس هیچ مشکل و مانعی برای استفاده عموم افراد از این روش وجود ندارد.

ارتباط فیلم لاتاری با لاتاری گرین کارت آمریکا

آنچه در فیلم لاتاری می‌بینیم این است که امیرعلی و نوشین ثبت نام لاتاری را انجام داده‌اند و منتظر شانس خود برای برنده شدن هستند. آنچه که در این فیلم، به درستی به آن اشاره شده است، این است که لاتاری یک روش بسیار مناسب برای افرادی است که از شرایط کافی برای مهاجرت برخوردار نیستند، اما یک چیز عجیب در این فیلم وجود دارد و آن این است که نام فیلم از یک سکانس کوتاه گرفته شده است و کل داستان فیلم هیچ ارتباطی با لاتاری ندارد.

در ادامه این فیلم مشاهده می‌کنیم که نوشین فریب وعده های فردی به نام سامی را می‌خورد و برای کار در یک شرکت حسابداری به دوبی می‌رود. البته همه این وعده ها فریب است و متاسفانه نوشین در دام یک باند سازمان یافته قاچاق دختران می‌افتد و کشته می‌شود. امیرعلی بعد از این اتفاق تلخ به دنبال دلیل کشته شدن نوشین وارد دوبی می‌شود و با همراهان خود به دنبال عوامل اصلی این باند می‌گردند.

سراسر فیلم لاتاری درگیر معماهایی برای پیدا کردن عوامل این باند قاچاق دختران به دبی است. در هیچ جا از فیلم به دلایل مهاجرت جوانان از کشور یا راه های اصولی برای مهاجرت از کشور اشاره نمی‌شود. در عوض نام فیلم لاتاری است که یکی از روش‌های قانونی و آسان برای مهاجرت عموم مردم به آمریکاست. این موضوع فقط باعث ایجاد یک تصور منفی در میان مخاطبین فیلم نسبت به لاتاری گرین کارت آمریکا می‌شود و شاید بسیاری از افراد به دلیل همین تصور منفی به دنبال استفاده از روش مهاجرتی لاتاری نروند.

آیا سازندگان این فیلم قصد داشته‌اند که با ایجاد ترس مانع از مهاجرت جوانان به خارج از کشور شوند یا فقط سعی بر ساختن فیلمی بوده است که حس ناسیونالیستی و غیرت ایرانیان را زنده نگه دارد؟ اگر هدف جلوگیری از مهاجرت جوانان بوده است، مسلما بدنام کردن روش‌های آسان و قانونی مهاجرت، روش خوبی برای این موضوع نیست. اگر هدف فقط ایجاد حس وطن پرستی بوده است، چرا این فیلم لاتاری نام گذاری شده است، در صورتی که هیچ ارتباطی با لاتاری ندارد.

در هر صورت بزرگ‌ترین نقدی که می‌توان به این فیلم وارد کرد، این است که به علت مهاجرت جوانان نمی‌پردازد، راه های اصولی مهاجرت را معرفی نمی‌کند و حتی برخی از روش های قانونی را به صورت منفی جلوه می‌دهد. تنها چیزی که در فیلنامه باقی می‌ماند، یک حس حسادت به توسعه کشوری مثل امارات و شعارهای ناسیونالیستی است که هرچند مخاطب را به شور و وجد می‌آورد، اما تاثیر دیگری بر مخاطب ندارد.

ویزای لاتاری، به صورت رسمی یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی آمریکا به حساب می‌آید و یک روش قانونی و آسان برای دریافت کارت اقامت دائم آمریکا (یا همان گرین کارت) به حساب می‌آید. هزینه ثبت نام در لاتاری نیز بسیار ارزان است و همین باعث می‌شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از این روش مهاجرتی استفاده کنند. اینکه به دنبال روش هایی برای عدم مهاجرت جوانان باشیم، خوب است. ولی بد نشان دادن روش های اصولی مهاجرت، هیچ چیز جالبی ندارد و حتی با یک نتیجه معکوس، اقشار کم درآمد را به دام کلاهبرداران و رویافروشان می‌اندازد.

سخن پایانی

فیلم لاتاری در سال 1396 ساخته شده است، مسلما نقدهای سینمایی و تخصصی زیادی در مورد این فیلم انجام شده است. بنابراین هدف ما در این مطلب این بود که حالا که تب مهاجرت در میان ایرانیان دوباره داغ شده است؛ فیلم لاتاری را از یک دیدگاه کارشناسی درباره مهاجرت نقد کنیم و در ضمن آن اطلاعات کارشناسی شده و دقیق درباره روش‌های قانونی و اصولی مهاجرت در اختیار شما قرار دهیم.

برای تمامی مطالب مهاجرتی که در این نقد استفاده شده است، از اطلاعات و تجارب کارشناسان موسسه حامی مهاجر استفاده شده است. حامی مهاجر یک موسسه معتبر و بسیار با تجربه در اخذ انواع ویزای آمریکاست. اگر قصد مهاجرت دارید، برای یافتن یک روش اصولی و مناسب با شرایطتان، می‌توانید از مشاوره کارشناسان حامی مهاجر استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو