فواید بخور برای گیاه و فاصله و محل قرار گیری دستگاه بخور

فواید بخور برای گیاه و فاصله و محل قرار گیری دستگاه بخور


منبع: آرگا

68

1401/7/18

00:09


یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در طولانی مدت استفاده از دستگاه بخور می باشد. این مطلب به فواید بخور برای گیاه می پردازد.

به طور کلی در زمستان به علت استفاده از وسایل گرمایشی خشک، هوای منزل خشک می شود. از این رو استفاده از بخور سرد در متعادل نمودن هوا به ویژه برای گیاهان بسیار تاثیر گذار خواهد بود. در این مطلب به بررسی فواید بخور برای گیاه می پردازیم.

آشنایی با فواید بخور برای گیاه

بعضی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بومی مناطق آب و هوای مرطوب می باشند از این رو به محیطی با رطوبت بالا برای رشد نیاز دارند. در صورتی که محیط آپارتمان شما خشک است، به طور مثال در فصل زمستان که وسایل گرمایشی به کار گرفته می شود هوای منزل خشک می شود در نتیجه لازم است گیاهان از یک دستگاه بخور بهره مند شوند.

در مقایسه با مه پاش یا استفاده از سینی سنگریزه، یک دستگاه بخور سرد، می تواند رطوبت پایدارتری برای گیاهان آپارتمانی فراهم نماید. برای کسب بهترین نتیجه، دستگاه بخور را برای چند ساعتی در طی روز بین طلوع آفتاب و ظهر به کار بیندازید. رطوبت ساز باید در همان اتاق گیاه رطوبت دوست شما باشد ولی نه آنقدر نزدیک به گیاه که رطوبت متراکم شده و به اصطلاح روی برگ ها شبنم ایجاد شود.

اگر در مورد میزان رطوبت منزل خود تردید دارید می توانید از یک رطوبت سنج برای اندازه گیری دقیق کمک بگیرید. گیاهان مختلف دارای محدوده های ترجیحی متفاوتی بوده ولی بیشتر آن ها به محدوده ای بین ۴۰-۶۰ درصد رطوبت نسبی نیاز دارند. به طور کلی دستگاه بخور یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در طولانی مدت محسوب می شود.

دستگاه بخور و رطوبت ساز علیرغم فواید برای گیاه برای سلامتی پوست و دستگاه تنفسی شما نیز حائز اهمیت بوده و میزان رطوبت منزل شما را به ویژه در فصول زمستان و تابستان ارتقا می بخشد. همچنین این دستگاه برای گیاهان رطوبت دوستی مانند کالاتیا، مارانتا، سرخس و خزه خیلی عالی می باشد.

در صورتی که برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی خود نگران هستید رطوبت به وسایل منزل آسیب بزند، دستگاه بخور را در جایی بلندتر قرار دهید و مستقیما روی زمین نگذارید. در ادامه به فواید بخور برای گیاه می پردازیم.

دستگاه بخور چه مزیت هایی برای گیاه دارد؟

همانطور که پیشتر اشاره شد در زمستان هوای منزل به علت استفاده از وسایل گرمایشی خشک می شود. یک راه رفع این مشکل استفاده از دستگاه بخور می باشد. گیاهان با تحمل گرمای مناسب بدن انسان، دچار اختلال نمی شوند ولی رطوبتی که آن ها احتیاج دارند بین ۵۰-۶۰ درصد می باشد. در زمستان رطوبت محیط منزل بین ۱۰-۲۰ درصد نوسان یافته که این عدد تقریبی بوده و به اقلیم محل زندگی بستگی دارد.

به جز ساکولنت ها و کاکتوس ها بیشتر گیاهان آپارتمانی محبوب هنگامی که رطوبت بیشتری در هوا باشد، رشد مطلوبی دارند. گیاهانی مثل ارکیده و آرویدها تنها به آب و هوای مرطوب عادت دارند. گیاهان برای به دست آوردن رطوبت محیط روش های مختلفی بکار می گیرند. اما در این میان می توان به کمک دستگاه بخور این امر را ساده تر و سریعتر نمود.

برای انتخاب دستگاه بخور سرد یا گرم باید اشاره کرد دستگاه بخور سرد ارزان تر و کم خطر تر از نوع گرم می باشد. بخار گرم تمایل به صعود داشته ولی بخار سرد در فضا پخش می گردد. دستگاه بخور سرد برق کمتری استفاده کرده و سر و صدای کمتری دارد. همچنین بهتر است از آب مقطر استفاده نمایید تا مواد اضافه شده به آب در هوا پخش نشود.

بکارگیری از بخور برای گیاه در تامین رطوبت آن فواید زیادی داشته و بسیار پرکاربرد و کارامد می باشد. رطوبت از فاکتورهای حیاتی در رشد گیاه بوده که کمبود آن سبب آسیب رسیدن به گیاه و یا از بین رفتن آن می شود. درباره گیاهان آپارتمانی این موضوع اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا محیط بسته منزل شرایط ایده آل رشد گیاه را به هم می زند. از این رو با استفاده از روش هایی از جمله بخور باید به تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان کمک کرد.

پیشتر نیز اشاره بعضی از گل ها و گیاهان گران قیمت آپارتمانی از جمله خزه و سرخس ها و ارکیده ها توسط برگ آب را جذب می کنند. فقدان رطوبت کافی روی برگ سبب زرد و پژمرده شدن و از بین رفتن آن ها می گردد. ضمنا بعضی از گیاهان آپارتمانی ریشه کمتر مقاومی دارند و به راحتی نمی توانند آب را جذب کنند.

راه اصلی جذب آب توسط گیاه از طریق ریشه ها می باشد. گیاهانی که در بیابان رویش دارند به نحوی سازگار شده اند که ریشه های قوی تولید کرده تا در هر شرایطی خود را به منابع آبی برسانند و نیاز آبی گیاه را مرتفع نمایند. از سویی برخی گیاهان استوایی چنین سیستم ریشه ای قوی نداشته زیرا در موطن خود همواره آب در دسترس داشته اند.

گیاهان اپی فیتیک هم برای جذب رطوبت از هوا تکامل پیدا کرده اند. این گیاهان معمولا روی گیاهان یا درختان دیگر رشد می کنند. به این ترتیب برخی گیاهان آپارتمانی ریشه در خاک داشته و برخی ریشه های هوایی دارند و برخی ممکن است اصلا ریشه نداشته باشند. ضمنا اپی فیت ها برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند.

از این رو در صورت نگهداری چنین گیاهانی در آپارتمان به نحوی باید رطوبت مورد نیاز آن ها تامین شود تا رشد مطلوبی داشته باشند. بنابراین با استفاده از یک دستگاه بخور می توان به تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی کمک کرد.

محل قرارگیری دستگاه بخور

دستگاه بخور را در فاصله ۲۰-۵۰ سانتی متری گیاهان آپارتمانی قرار دهید. مدت زمان استفاده از این دستگاه نیز به نوع برگ گیاه و تعداد آن ها بستگی دارد. هر قدر پهنای برگ بیشتر است، جذب رطوبت سریعتر روی می دهد. در نهایت نیاز به رطوبت گیاه زودتر برطرف می شود. به صورت متوسط صبح و عصر یک ساعت دستگاه را روشن نگاه دارید، کفایت می کند.

سعی کنید گیاهان را کنار یکدیگر قرار دهید با این کار هوای کمتری در اطراف آن ها جریان یافته و رطوبت خود را دیرتر از دست می دهند. گیاهان را خیلی جابجا نکنید چرا که سازگاری آن ها با محیط کاهش می یابد. و به عبارتی قهر می کنند. در صورتی که پس از بررسی رطوبت منزل با رطوبت سنج متوجه شدید اتاق هنوز رطوبت کمی دارد.

می توانید دستگاه رطوبت ساز را یک ساعتی بیشتر روشن نگاه دارید. ضمنا آن را خیلی دیر تا عصر یا شب هنگام غروب خورشید روشن نگذارید. چرا که رطوبت زیاد در شب روند تعرق طبیعی گیاه را با اختلال روبرو می کند. باید بدانید که گیاهان مختلف محدوده رطوبتی متفاوتی دارند که در آن راحت تر می باشند.

معمولا اگر رطوبت منزل زیر ۴۰ درصد باشد باید دستگاه بخور را روشن نمایید. و هنگامی که رطوبت هوا به بیشتر از ۶۵ درصد رسید می توانید آن را خاموش نمایید. به طور کلی در زمستان با کاهش دما و روشن شدن بخاری ها که همه رطوبت منزل گرفته می شود نیاز است تا دستگاه بخور بیشتر روشن باشد و در تابستان این موضوع کمتر خواهد بود.

آب مورد نیاز برای دستگاه بخور

بهترین آب برای استفاده در دستگاه بخور آب تصفیه شده یا آب مقطر می باشد و این اطمینان ایجاد می شود که تنها آب خالص به منزل تبخیر می گردد. همچنین استفاده از آب مقطر مانع از رشد جلبک و باکتری در مخزن آب برای مدت طولانی می گردد. به این مفهوم که به تمیز کردن مکرر دستگاه نیاز نخواهد بود.

در صورتی که بخواهید از آب لوله کشی برای دستگاه مرطوب کننده استفاده نمایید، دقت کنید که مواد معدنی می تواند به مرور در دستگاه تجمع و رسوب نماید. استفاده از آب تصفیه شده یا آب مقطر کمک می کند طول عمر دستگاه افزایش یافته و نیاز به تمیز کردن مداوم آن نباشد.

دستگاه های بخور سرد می توانند عمر اکثر گیاهان آپارتمانی را افزایش دهند زیرا بیشتر آن ها از رطوبت ۴۰-۷۰ درجه محیط لذت برده و این در حالی است که هوای اکثر منازل خشک است. اضافه کردن دستگاه بخور سرد یک روش عالی برای شادابی گیاهان باشد. همچنین می توانید برای اطلاع از فواید جوش شیرین برای گیاه و آب برنج برای گیاه روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو