نوزادان موجب تغییرات مغزی در پدران می شوند

27

1401/7/18

11:24


وقتی مردها پدر می شوند، تغییرات زیادی در زندگی آنها ایجاد می شود مانند خواب کمتر و اختصاص زمان بیشتر به مراقبت از فرزندانشان.

نوزادان موجب تغییرات مغزی در پدران می شوند

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقات جدید کنونی نشان می دهد که مردان زمانی که پدر می شوند، تغییرات متمایزی هم در مغزشان رخ می دهد.
محققان پس از مشکوک شدن به این موضوع و مشاهده شواهدی از مطالعات حیوانی مبنی بر اینکه پدر شدن یکی از مواقعی است که مغز یک مرد انعطاف پذیری عصبی را نشان می دهد، مغز پدران جدید را اسکن کردند تا آن تغییرات را کشف و مطالعه کنند.

«داربی ساکسبی»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، توضیح داد: «زمانی که مردی پدر می شود یاد می گیرد چگونه از نوزاد خود مراقبت کند، سیگنال های او را متوجه شود و با نوزادش ارتباط برقرار کند. همه این کارها واقعاً به رشد، تغییر و توسعه مغز نیاز دارند تا با آن مجموعه رفتاری جدید سازگار شوند».

وی افزود: «مغز انسان در دوره های مختلف زندگی از جمله در اوایل کودکی و نوجوانی دچار تغییراتی می شود. مردم همچنین هنگام یادگیری نحوه نواختن یک آلت موسیقی، صحبت کردن به زبان جدید یا روان درمانی در مغز انعطاف پذیری دارند.»

برای بررسی این موضوع، محققان در ایالات متحده و اسپانیا مغز ۴۰ پدر در انتظار فرزند را اسکن کردند. همچنین مغز یک گروه مقایسه ای متشکل از ۱۷ مرد بدون فرزند هم اسکن شد.

محققان اسپانیایی مغز ۲۰ پدر را قبل از باردار شدن همسرشان و دوباره حدود دو یا سه ماه پس از زایمان اسکن کردند. محققان آمریکایی مغز پدران را زمانی که همسرانشان در سه ماهه سوم بارداری بودند، در حدود ۳۰ هفتگی اسکن کردند. وقتی بچه ها ۷ یا ۸ ماهه بودند دوباره آنها را اسکن کردند.

محققان به دنبال تغییراتی در پدران، همانند مادران، با کاهش شگفت انگیز در حجم ماده خاکستری بودند.

محققان دریافتند که مهمترین تغییرات در مردان در قشر مغز است. اسکن‌های مغزی تغییراتی را در بخش‌هایی از قشر مغز نشان داد که اطلاعات بصری را پردازش می‌کند و بخشی از شبکه حالت پیش‌فرض مغز است که می‌تواند در طول رویاپردازی، یادآوری حافظه یا فکر کردن به آینده فعال شود.

محققان هنوز در تلاش برای کشف دلایل این تغییرات هستند.

ساکسبی گفت: «احتمالاً تجربه تعامل با یک نوزاد باعث ایجاد انعطاف پذیری در مغز مردان می شود.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو