دیدار سفیر بلاروس با رئیس سازمان سینمایی

18

1401/7/18

15:17


دیمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش و تعمیق همکاری‌‏های سینمایی بین تهران و مینسک با رئیس سازمان سینمایی دیدار کرد.

دیدار سفیر بلاروس با رئیس سازمان سینمایی

به گزارش هنرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در این دیدار که روز گذشته انجام شد طرفین ضمن تاکید بر اشتراکات دو کشور، بر گسترش همکاری‌های سینمایی به ویژه، در حوزه تولیدات مشترک و عرضه و پخش آثار سینمایی در بازارهای طرفین تاکید کردند.

محمد خزاعی در این دیدار گسترش ظرفیت های بین المللی سینما، تجاری سازی و بازاریابی محصولات آن را مهم خواند و با تاکید بر نقش سینما در همدل کردن ملت ها و تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی گفت: در دنیا دیپلماسی عمومی از مجاری فرهنگی، بویژه سینما محقق می شود.

وی با بیان اینکه می توان از کارکرد سینما برای تسهیل و تقویت و توسعه روابط دو ملت ایران و بلاروس بهره گرفت، افزود: در کنار توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی، سینما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی است.

خزاعی با اشاره به نگاه ویژه دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیپلماسی فرهنگی و گسترش روابط منطقه ای و تقویت ارتباط با کشورهای دوست، آمادگی سازمان سینمایی را برای توسعه مناسبات و امضای تفاهمنامة همکاری‌های مشترک سینمایی اعلام کرد.

وی با اشاره به محورهای مورد نظر برای توسعه همکاری بین دو کشور، فراهم سازی شرایط اکران فیلم های ایرانی در سینماها و پلتفرم های کشور بلاروس، تولید مشترک با استفاده از امکانات و شرایط دو کشور بویژه در حوزه سینمای کودک و نوجوان، برگزاری هفته های فیلم به صورت متقابل، استفاده از ظرفیت های آموزشی و دانشگاهی و نیز، حضور در جشنواره های سینمایی دو کشور را از جمله بسترهای این همکاری خواند و اضافه کرد: در ایران سالانه حدود 100 فیلم سینمایی،  بیش از 2000 هزار فیلم کوتاه و صدها اثر مستند در سال تولید می شود و صنعت انیمیشن ایران روند رو به رشد دارد. می توان از آثار انیمیشن ایرانی و فیلم های سینمایی در سینماها و پلتفرم های بلاروس استفاده کرد.

خزاعی با اشاره به رشد تکینکی و صنعتی سینمای ایران به ظرفیت های آموزشی و دانشگاهی در ایران اشاره کرد و گفت: می توان در قالب تفاهمنامه از این ظرفیت بزرگ در دانشگاهها و مراکز آموزشی بلاروس استفاده کرد و متقابلا از تجربه اساتید بلاروسی در ایران بهره گرفت.

سفیر بلاروس در این دیدار با استقبال از توسعة همکاری های سینمایی، ضمن ابراز علاقمندی خویش به کشور و فرهنگ ایران و اهمیت سینما در شناخت متقابل دو کشور از یکدیگر، بر عزم جدی‌ اش برای پیگیری امضای تفاهمنامه‌ سینمایی تاکید نمود.

دیمیتری کالتسوف با بیان اینکه زمینه های فراوانی برای توسعه روابط فرهنگی و سینمایی پیش روی دو کشور قرار دارد، گفت: فرایند همکاری های فرهنگی و سینمایی، دو کشور و دو ملت را به هم نزدیک تر می کند.

وی خاطر نشان ساخت: زمینه های مختلفی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد که همکاری مشترک سینمایی، تبادل فیلم برای بازار، استفاده از ظرفیت استودیوی "بلاروس فیلم" از جمله آن است.

سفیر بلاروس اظهار داشت: با وزیر فرهنگ بلاروس و مسئولان استودیوی "بلاروس فیلم" پیش از این دیدار صحبت کردم و آن ها آمادگی خود را  برای همکاری های دو جانبه اعلام کردند. ما آمادگی همکاری های سینمایی در کنار اکران متقابل فیلم در دو کشور را داریم.

وی ادامه داد: اطلاع دارم سینمای ایران در زمینه صنعت انیمیشن پیشرفت های خیلی خوبی داشته است، می توان از این ظرفیت در سینمای بلاروس استفاده کنیم.

دیمیتری کالتسوف  با اشاره به آغاز روابط دیپلماتیک بلاروس و ایران در سی سال قبل گفت: به همین مناسبت در ماه مارس سال آینده میلادی، سالگرد دوستی دیپلماتیک میان دو کشور را جشن می گیریم و در همین راستا اجرای چند برنامه فرهنگی را مد نظر داریم. می توانیم هفته سینمای ایران در بلاروس و سینمای بلاروس در ایران را برگزار کنیم.

در این دیدار، لوسیانو مارچنکو وابسته فرهنگی سفارت بلاروس در ایران، یزدان عشیری مشاور رئیس و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی، سیدصادق موسوی مدیر کل دفتر جشنواره‌‌ها و همکاری‌های بین‌‌الملل سازمان، علیرضا اسماعیلی دستیار و مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی نیز حضور داشتند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو