راهکار ترک سیگار در سالمندان

35

1401/7/18

18:40


کارشناس برنامه سالمند مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: سالمندان ابتدا برای ترک سیگار تصمیم بگیرد و سپس زمان خاصی را برای این کار انتخاب کند. و از یک روز معین ترک سیگار را شروع کند و دیگر اصلا"سیگار نکشند.

راهکار ترک سیگار در سالمندان

به گزارش بهداشت نیوز، عذرا باقرنژاد لاهیجی،افزود که اگر عادت به مشغول بودن دست ها دارند، می توانند گرفتن قلم، کلید یا تسبیح در دست را امتحان کنند.

این کارشناس اذعان کرد: سالمندان برای کم کردن استعمال سیگار، می توانند سیگار را نصفه خاموش کنند؛ میزان مصرف روزانه سیگار را کم کنند؛ مکان همیشگی سیگار را عوض کنند و یا زمان همیشگی سیگار کشیدن را به تاخیر بیاندازند.

استمرار به ترک سیگار

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین عنوان کرد: فرد سالمند، زمانی که هوس کرد سیگار بکشد، می تواند از موارد کمک کننده ای مانند: دو بار پشت سر هم نفس عمیق کشیدن؛ نوشیدن یک لیوان آب یا نوشیدنی های دیگر و انجام دادن کار دیگری، مانند: بیرون فتن از خانه و یا قدم زدن و فکر کردن به ضررهای سیگار کشیدن، کمک بگیرد.

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد که سالمند اگر پس از ترک سیگار، بار دیگر کشیدن سیگار را شروع کرد، دلسرد نشود؛ زیرا می تواند در زمان مناسب دیگری، مجدد، سیگار را ترک کند.

برخی اثرات خوب ترک سیگار

وی به اثرات خوب بعد از ترک سیکار اشاره کرد و گفت: 20 دقیقه بعد از ترک سیگار، فشار خون و ضربان قلب به حالت طبیعی بر می گردد؛ 48 ساعت بعد از ترک سیگار، قدرت چشایی و بویایی بهتر می شود و بعد از 72 ساعت، تنفس راحت تر می شود.

به گفته باقرنژاد لاهیجی، سه تا شش ماه بعد از ترک سیگار، سرفه، خِس خِس و مشکلات تنفسی بهتر می شود؛ بعد از پنج سال، خطر حمله قلبی، نصف یک فرد سیگاری و 10 سال  بعد، خطر سرطان ریه، نصف یک فرد سیگاری می شود و خطر سکته قلبی، مانند کسی است که هرگز سیگار نکشیده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو