فتحعلی از «مبارک در ژاپن» گفت | اجرای نمایش شاد ایرانی به یاد مرحوم سعدی افشار

45

1401/7/19

07:23


علی فتحعلی گفت: «مبارک در ژاپن» نمایشی تخت حوضی در فضای شاد نمایش‌های ایرانی است و مردم ما در این شرایط به چنین نمایش‌هایی نیاز دارند.

فتحعلی از «مبارک در ژاپن» گفت | اجرای نمایش شاد ایرانی به یاد مرحوم سعدی افشار

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «مبارک در ژاپن» نوشته و کار علی فتحعلی از 14 مهر ساعت 18:30 در سالن شماره دو پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و علی ‌فتحعلی، داوود داداشی، محمود ‌موسوی، حمیدرضا ‌لازمی، نگار ‌مقدسی، حمیدرضا جهانگیری، حمیدرضا ‌مرادی و محمد ‌حاج‌‌محمدی در آن بازی می‌کنند.

فتحعلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه «مبارک در ژاپن» پیش‌تر در تماشاخانه سنگلج و جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شده گفت: نمایش را به یاد سعدی افشار با حضور بازیگران پیشکسوت نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه آوردم اما خروجی آن چیزی نبود که مد نظر داشتم. این نمایش دهه هفتاد با حضور سعدی افشار در استان‌های مختلف اجراهای موفق داشته است.

او با بیان اینکه داستان «مبارک در ژاپن» در سال‌های 1368 تا 1370 می‌گذرد، آن را اینگونه توضیح داد: در دهه شصت پس از تعطیلی سالن‌های لاله‌زار تعدادی هنرمند با مشکلات بسیار مالی، برای کار به ژاپن مهاجرت می‌کنند. فردی که از آن‌ها مبلغی دریافت کرده بود سرشان را کلاه می‌گذارد و آن‌ها در عروسک‌سازی مشغول کار می‌شوند. روزی تصمیم می‌گیرند سیاه‌بازی بر اساس «طبیب اجباری» مولیر را برای ایرانیان مقیم ژاپن اجرا کنند و مدیر عروسک‌سازی که با این نمایش آشنا نیست فکر می‌کند آن‌ها در پی اغتشاش هستند.

این کارگردان و بازیگر باسابقه نمایش‌های ایرانی درباره سبک و فضای اجرایی «مبارک در ژاپن» عنوان کرد: نمایش در خیابانی در ژاپن آغاز می‌شود و سپس اتفاق‌های آن در منزل آمیرزا می‌گذرد. این یک نمایش تخت حوضی در فضای شاد نمایش‌های ایرانی است.

Mobarak1

او درباره تفاوت اجرای دوباره این نمایش نسبت به اجرای آن در جشنواره آیینی و سنتی اظهار کرد: بازیگر زن را حذف و برای اینکه دستمان در اجرا بازتر باشد زن‌پوشی را جایگزین کردیم که این موضوع به جذاب‌تر شدن نمایش کمک کرده است.

فتحعلی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: مردم ما در این شرایط نامساعد نیاز به شادی دارند و مسئولان باید به این امر توجه کنند. قرار بود ما این نمایش را از پنجشنبه 12 مهر روی صحنه بیاوریم که اجرای آن میسر نشد و به تاخیر افتاد. همچنان در بلاتکلیفی هستیم و نمی‌دانیم شرایط اجرا و ادامه آن فراهم می‌شود یا خیر.

دیگر عوامل «مبارک در ژاپن» عبارتند از نوازنده تنبک: امیرحسین زارع‌زاده، مشاور کارگردان: داوود ‌فتحعلی‎‌‌بیگی، دستیاران کارگردان: کسرا ‌ریاحی‌وفا، محمد ‌حاج‌‌محمدی و حمیدرضا جهانگیری، مدیر صحنه: محمد ‌حاج‌‌محمدی، طراح لباس و طراح دکور: مهری پرهیزکار، عکاس: زهرا تفنگدار، طراح پوستر و بروشور: کمال کچوئیان و تبلیغات مجازی: فرشاد فتحعلی. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو