کاشت گل کوکب و اصول پرورش این گیاه در منزل

کاشت گل کوکب و اصول پرورش این گیاه در منزل


منبع: آرگا

45

1401/7/19

08:57


کاشت گل کوکب و نگهداری از این گل زیبا یکی از ساده ترین کارها است که کاشت آن در منزل زیبایی خاصی به محیط اطراف خود می هد، این گل زیبا دارای انواع مختلف و رنگ های مختلف و در ابعاد مختلف می باشد که ممکن است در طبیعت به چشم بخورد.

گل کوکب یکی از مقبول ترین گل ها برای کاشتن در گلدان و در باغچه منزل است و حداقل تا ۳۰ سانتی متر ارتفاع دارد و انواع کوتاه برای کاشتن در گلدان مناسب تر هستند، گل کوکب یکی از زیبا ترین و چشم نواز ترین گل هایی است که می توان گفت یا وجود سادگی فوق العاده ای که دارد همه پسند است. به همین دلیل افراد زیادی به کاشت گل کوکب در منزل روی می آورند.

 

طریقه کاشت و پرورش گل کوکب

 گل کوکب یک گل چند ساله و ریشه ای است که دارای یک پیاز قهوه ای رنگ است که در هنگام بهار می رویند، به طور معمول این گیاهان از اواسط تابستان تا زمان اولین سرما به گل دادن خود ادامه می دهند، باید گفت که شدت تنوع این گل از نظر ابعاد زیاد است. طوری که از گل های غول پیکر ۲۵ سانتی متری شروع شده و تا گل های منگوله ای ۵ سانتی متری ادامه پیدا می کند که بیشتر آنها تا قد ۱۵۰ سانتی متری هم رشد می کنند .

نحوه کاشت گل کوکب

گل کوکب را هم با بذر و هم با پیاز می توان کاشت.

کاشت پیاز:

  • بهترین زمان برای کاشت پیاز گل کوکب، اواسط اردیبهشت و خرداد است. در این زمان، طوری که دمای خاک به ۱۵ درجه رسیده باشد.
  • سپس برای کاشتن گل کوکب باید یک مکانی انتخاب کنید که از نور خوبی برخوردار باشد و همچنین خاکش نرم بوده و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، تا بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد.
  • سپس باید محلی که می خواهیم در آن پیاز  پیاز ها را بکارید انتخاب و چاله هایی به عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر و به فاصله ۵۰ سانتی متر از هم در زمین حفر  کنید.

آموزش مفید پرورش کوکب

  • برای هر چاله ای که حفر کردید یک پیاز کافی است تا در آن بکارید.
  • سپس پیاز ها را طوری بکارید تا چشم آنها به سمت بالا باشد.

نحوه کاشت گل کوکب

  • سپس خاکی که از گودال خارج کردید را با مقداری خاک کمپوست مخلوط کنید و داخل گودال بریزید.
  • تا رمانی که از پیازی که کاشتید هیچ گونه رشدی ندید آن را آبیاری نکنید.
  • اگر در منطقه ای که زندگی می کنید دارای آب و هوای خشکی است به مقدار کمی آب دهید تا خاک نم دار شود.
  • بعد از آشکار شدن گل کوکب ۳ بار در هفته گیاه را آبیاری کنید.
  • بعد از گذشت ۱ ماه می توانید به گل کوکب خود کود دهید.( استفاده از کود هایی که برای کاشت سبزیجات استفاده می شود)
  • برای جلوگیری از ضعیف شدن گل از رشد علف های هرز در اطراف گیاه جلوگیری کنید.

کاشت بذر:

  1. اگر می خواهید گل کوکب را از بذرش بکارید ممکن است رنگ گلی که به دست می آید شبیه گل اصلی نباشد. بنابراین بهتر است برای اطمینان بیشتر بذر ها را از جایی مطمئن خریداری کنید.
  2. بذر ها را باید قبل از آخرین سرما در منزل خود نشا گیری کنید.
  3. با تهیه بستر مناسب برای عمل جوانه زنی بذر ها را به آرامی داخل خاک فشار می دهیم و سپس آنها را آبیاری می کنیم و خاک تا زمان جوانه زنی همواره مرطوب  نگه می داریم.
  4. معمولا بعد از گذشت ۱۰ روز شاهد جوانه دادن بذر ها می شویم، زمانی که جوانه ها به قد ۸ سانی متر رسیدند از بستر نشاء گیری خارج کرده و در یک گلدان بزرگتر و یا باغچه منتقل می کنیم.
  5. توجه داشته باشد که گل ها را نباید تا قبل از گرم شدن هوا به بیرون از منزل منتقل کرد.
  6. اگر در منطقه زندگی تان شب های سردی دارید گل را به داخل منزل انتقال دهید.

انواع رنگ های مختلف گل کوکب

قلمه زدن گیاه

یک روش دیگر به منظور تکثیر این گل، قلمه زدن می باشد، بهترین زمان قلمه زدن از اوایل زمستان تا اواخر آن می باشد، برای این منظور بعد از رشد غده ها و زمانی که ارتفاع آنها به ۳ تا ۵ سانتیمتر رسید، قلمه را به همراه کمی از غده برش بزنید و به این قلمه ها، هورمون ریشه زایی بزنید و سپس در عمق یک تا ۲ سانتیمتری در بستر ماسه ای بکارید، در صورت فراهم کردن شرایط گلخانه ای، بعد سه الی چهار هفته ریشه زایی انجام می گیرد و بعد از آن گیاه را به گلدان یا باغچه انتقال دهید.

شرایط نگهداری گل کوکب

آبیاری: زمینی که در آن کوکب کاشته می شود باید آب کافی دریافت کند تا خاک همیشه مرطوب باشد ولی نباید بیش از حد آبیاری شود.

خاک: خاکی که کاشتن گل کوکب در آن انجام می شود باید حاوی مواد آلی کافی و نیز دارای زهکشی مناسب باشد. خاکی غنی با زهکش خوب که اضافه آب را از خود عبور می دهد برای کاشتن گل کوکب مناسب است.

همچنین وجود مواد ارگانیک به رشد این گیاه کمک می کند بنابراین می توان از خاک برگ ، کود بسیار پوسیده گاوی ، پیت موس  استفاده کرد. با اضافه کردن شن به خاک کوکب به زه کشی بهتر آن کمک خواهد کرد.

پرورش گیاه کوکب

دما: این گیاه به هیچ عنوان مناسب سرما و دمای زیر صفر نیست. بخصوص گیاهان جوان که تازه از خاک بیرون آورده اند به سرمای دیررس بهاره حساس هستند و از بین می روند.  بهترین دامنه دمایی برای کاشت و نگهداری گل کوکب  ۲۵-۱۳ و برای گل دهی ۱۵-۱۰ است. بهترین گل ها در مناطق با شب های خنک به دست می آید.

نور: برای کاشتن گل کوکب مکانی را انتخاب کنید دارای نور مستقیم آفتاب به حداقل ۸ ساعت باشد. اما بهتر است که این نور در صبح به مدت ۳ ساعت تامین شود و در طی عصر هنگام، مکان کاشتن این گیاه از مقداری سایه برخوردار باشد.

کود: نیتروژن و فسفر از مهمترین عناصر مورد نیاز برای کاشت گل کوکب هستند. مقدار به نسبت کم پتاسیم و کلسیم برای رشد بهتر و تولید ریشه های ژوخه ای و حفظ تعداد گل ها لازم است.

وضعیت سمی بودن یا نبودن این گل

گل کوکب برای حیوانات خانگی مضر است، البته جزو گیاهان کشنده و خطرناک نیست و گلها و پیاز این گیاه آسیب هایی را ایجاد خواهد کرد.

بنابراین بهتر است، این گل را دور از دسترس حیوانات خانگی خود نگهداری نمایید، در صورتی که متوجه تماس حیوان خانگی خود با این گیاه شدید، باید سریعا آن را به دامپزشکی منتقل کنید.

کاشتن گیاه کوکب

علائم مسمومیت با گل کوکب

  • استفراغ
  • اسهال
  • تحریک دستگاه گوارش
  • تاول
  • درد های شکمی

بیماری ها و آفات گل کوکب

در واقع آفاتی که به گل کوکب آسیب می زنند، همان آفاتی هستند که به دیگر گیاهان گلدار حمله می کنند، حلزون ها از مهمترین این آفات می باشند که به کوکب جوان علاقه بیشتری دارند، انواع حشرات گوش خیزک، کرم ابریشم و ریشک بال ها می توانند مشکلاتی به وجود آورند.

این گیاه می تواند درگیر بیماری های دیگر همچون سفیدک سطحی یا بیماری های قارچی شود، در صورتی که برگ های این گل را تا جایی که ممکن است از خیس شدن جلوگیری کنید و تهویه هوای مناسبی در اطراف گیاه باشد،  از آفات در امان خواهد بود، استفاده از روغن نیم و نیز سایر ترکیبات طبیعی می تواند درمان مناسبی برای آفات این گیاه باشد.

نحوه کاشت گل کوکب

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو