محرومیت‌زدایی در جامعه به زبان هنر به روایت ابراهیم‌زاده پزشکی

43

1401/7/19

09:23


شهین ابراهیم‌زاده پزشکی، پژوهشگر و هنرمند باسابقه عرصه دوخت‌های سنتی از تداوم اجرای طرح شناسایی و آموزش هنرمندان عرصه دوخت‌های سنتی و کارآفرینی در استان‌های گیلان و کرمان خبر داد.

محرومیت‌زدایی در جامعه به زبان هنر به روایت ابراهیم‌زاده پزشکی

گروه مد و لباس هنرآنلاین: شهین ابراهیم‌زاده پزشکی پژوهشگر و هنرمند باسابقه عرصه دوخت‌های سنتی است. او درباره اجرای طرح آموزش هنرمندان و علاقه‌مندان به سوزن‌دوزی مناطق مختلف کشور در استان‌های گیلان و کرمان به هنرآنلاین گفت: پس از برگزاری فاز نخست این طرح در زمینه بلوچ دوزی با همراهی بالغ‌بر 30 هنرمند، در مرحله دوم به اجرای این طرح در استان‌های گیلان و کرمان پرداختیم و بر این اساس دو هنرمند شاخص از هر دو استان به‌عنوان مدرس با این طرح همراه شدند.

او در ادامه افزود: البته نکته حائز اهمیت در اجرای این طرح آن است که افرادی که به‌صورت رایگان تحت آموزش قرار می‌گیرند، باید این تعهد را به متولیان برپایی این طرح بدهند که به‌عنوان نیروی کار در کنار شرکت نخ و نگاره هیما به‌عنوان مجری بمانند حال‌آنکه در فاز نخست، شاهد آن بودیم که از میان 30 هنرمند حاضر در دوره آموزشی تنها 5 نفر برای همکاری و فعالیت در کنار ما باقی ماندند و سایر افراد پس از پایان دوره آموزشی رایگان دیگر تمایلی به همکاری و فعالیت شغلی نداشتند.

ابراهیم‌زاده پزشکی در ادامه افزود: همان‌طور که اخیراً روز ملی روستا و عشایر را در کشورمان پشت سر گذاشته‌ایم، چنین مناسبت‌هایی تأکید بیشتر بر این مهم است که شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در مناطق مختلف کشور رسالتی مهم بر دوشمان است حال‌آنکه بسیاری از افراد تحصیل‌کرده و یا از تحصیل بازمانده در این بخش‌ها، علاقه و استعداد بسزایی در حوزه صنایع‌دستی به‌ویژه دوخت‌های سنتی دارند که باید ضمن کسب مهارت و دانش، زمینه اشتغال این افراد نیز در این حوزه فراهم شود.

این پژوهشگر حوزه پوشاک اقوام و دوخت‌های سنتی بیان کرد: جای‌جای کشور ما می‌تواند محفلی برای مرور تاریخچه فرهنگ و هنر در حوزه دوخت‌های سنتی باشد و بر این اساس اگر روند آموزش مطابق با استانداردهای مورد تأیید از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پیش رود و مدارک معتبر در پی گذراندن این دوره‌ها به افراد اعطا شود، شاهد تربیت نیروی کاری هستیم که خود می‌تواند در مقام مربی در ادامه مسیر به پرورش نیرو بپردازند.

ابراهیم‌زاده پزشکی در پایان محرومیت‌زدایی در جامعه به زبان هنر را یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در عرصه‌های ملی و جهانی برشمرد و تصریح کرد: بخش اعظمی از اهداف ما معطوف به همین امر است و خود را موظف به آن می‌دانیم که با تربیت نیروی متخصص در زمینه دوخت‌های سنتی به‌صورت ملی، فرصت‌های فروش محصولات را بیش‌ازپیش فراهم سازیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو