روایت زمانی از «نوکر شیطان» | مرگی که بیخ گوش همه انسان‌هاست

47

1401/7/19

11:23


فاطمه زمانی گفت: «نوکر شیطان» نمایشی است که می‌تواند با المان‌هایی نظر همه مخاطبان را جلب کند چرا که هم لحظه‌های کمدی دارد هم مفهومی و فنی است.

روایت زمانی از «نوکر شیطان» | مرگی که بیخ گوش همه انسان‌هاست

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «نوکر شیطان» نوشته رسول بانگین با طراحی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فاطمه زمانی از ۲۴ مهر ساعت ۱۹:۳۰ در سالن استاد جعفر والی تالار محراب روی صحنه می‌رود و احمدرضا ‌نورالهی، سیاوش ‌ضابط، رضا ‌حسین ‌نژاد، مهرداد ‌قادری، فرید گلریز، مینا ‌ترکمن، مسعود تاج‌کریمی، علیرضا یاسری، پویا ‌آصفی، سیدمجید حسینی، پرستش ‌پورمیرزا، پوریا رضایی، عارف ‌رستمی، آرمان مراثی، ایمان راعی، فاطمه ‌زمانی، سمیه رجبی، علی صدیقی‌سعید، نگین بیگی و لیلا صفری بازیگران آن هستند.

فاطمه زمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی قرار بود «نوکر شیطان» از ۱۷ مهر روی صحنه برود، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط کنونی جامعه قرار است اجرای این نمایش با کمی وقفه از ۲۴ مهر آغاز شود و امکان دارد زمان اجرا باز هم تغییر کند. گروه ۴۷ نفری ما در تلاش است «نوکر شیطان» را در زمان مقرر به صحنه ببرد.

کارگردان نمایش «پنج ثانیه برف» خلاصه داستان نمایش تازه خود را این‌گونه توضیح داد: داستان «نوکر شیطان» در قهوه‌خانه‌ای در سال ۱۳۵۷ می‌گذرد. یک سری افراد در حال گفت‌وگو هستند که شخصیتی سوررئال وارد می‌شود و ...

او در ادامه درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا افزود: من تاکنون سیزده نمایش روی صحنه برده‌ام که در همه آن‌ها به صورت مشترک به مرگ اشاره شده و «نوکر شیطان» نیز این‌گونه است. یکی دیگر از ویژگی‌های  نمایشنامه برای من این است که به ظاهر علیه زن‌هاست اما در باطن این‌گونه نیست. در تمام رویدادها و اتفاق‌های خوب و بد زندگی مرگ بیخ گوش انسان‌هاست اما ما بی‌توجه به آن هستیم و از آن گذر می‌کنیم.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه تمرین‌های نمایش حدود ۸۰ جلسه و شش ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی آن یادآور شد: نمایشنامه فضای رئالیسم جادویی دارد. نمایش رئال پیش می‌رود و با ورود یک شخصیت وارد فضای سوررئال می‌شود. من در اجرا ۸۰  درصد وفادار به متن اصلی بودم اما به دلیل ممیزی‌ها مجبور شدیم ۴۰ درصد آن را نیز تغییر دهیم.

او درباره ویژگی‌های نمایش گفت: تئاتر چند نوع مخاطب دارد؛ مخاطب عام و مخاطب خاص. «نوکر شیطان» نمایشی است که می‌تواند با المان‌هایی نظر همه مخاطبان را جلب کند چرا که هم لحظه‌های کمدی دارد هم اینکه مفهومی و فنی است.

فاطمه زمانی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هر یک از ما دارای اعتقادها و افکار خاص خودمان هستیم و نباید از سوی فرد یا گروهی مورد قضاوت و آسیب قرار بگیریم. در پی اتفاق‌های کنونی جامعه برخی از ما می‌خواهند از اجرای نمایش صرف‌نظر و با جامعه هم‌دردی کنیم. این نظر دور از فرهنگ است چرا که با تعطیل کردن هنر و اشتغال به چیزی نخواهیم رسید. نکته دیگر اینکه گروه‌های نمایشی برای تولید یک اثر متحمل هزینه‌های بسیار می‌شوند و بهتر است برخی انتظار بلیت رایگان نداشته باشند تا از آثار نمایشی حمایت شود ضمن اینکه مبلغ بلیت‌ نمایش‌ها بسیار ناچیز است.

دیگر عوامل نمایش «نوکر شیطان» عبارتند از مدیر پروژه: محمدحسن فهمیده، مدیر تولید: حمیدرضا ‌طالبی، دستیار یک کارگردان: علی صدیقی‌سعید، گروه کارگردانی: نگین ‌بیگی، ساناز اسماعیلی و نیما حیدری، ویرایش متن: مرضیه زمانی، روابط عمومی: سعیده سرلک و مریم تاج‌کریمی، منشی صحنه: مرضیه علیمرادی، مدیر صحنه: زینب ‌نثاری و الهام جاوید، برنامه‌ریز: مهدی ‌هنرسازان و حمید ناصر، اتاق فرمان: حمید ناصر، عکاس هنری: پارسا رضایی، امور رسانه: علیرضا نیاکان، مدیر فرهنگی: محمود جعفری و حسین محسنی، مشاور هنری: مصطفی رحمانی، طراح لباس: فاطمه ‌زمانی، طراح گریم: فاطمه ‌زمانی و منیر صمدانی‌نیا، مجری گریم: فاطمه وطن‌خواه و لیلا حسن‌پور، طراح دکور: فاطمه ‌زمانی و نازنین ‌بیوک، مجری دکور: نازنین ‌بیوک، نوازنده: مجتبی یوسف‌آبادی، موسیقی متن: رضا موسوی، طراح نور: احسان رنجبرسیفستانی و طراح پوستر: فاطمه ‌زمانی.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سامانه تیوال مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو