علت دیر پریود شدن، بررسی تمامی دلایل ممکن!

علت دیر پریود شدن، بررسی تمامی دلایل ممکن!


منبع: نی نی بان

38

1401/7/19

13:16


علت دیر پریود شدن، نگران کننده است؟

هر زنی که عادت ماهیانه اش به تاخیر می افتد ،ناخود آگاه این فکر به ذهنش خطور می کند که آیا من باردار هستم؟ اما بارداری تنها علت تاخیر عادت ماهیانه یا همان پریود نمی باشد.در اینجا به چند دلیل رایج اشاره می کنیم که ممکن است به خاطر یکی از آنها عادت ماهیانه شما به تاخیر افتاده باشد.
استرس، اضافه وزن، یائسگی، محاسبه اشتباه، بعضی از داروها و تنبلی تخمدان، برخی از مواردی هستند که در این مطلب به آنها پرداخته می شود. 
هر یک از این علت به شکلی باعث تاخیر در پریود می شود مثلا ورزش سنگین باعث از دست دادن مقدار زیادی از انرژی می شود که آن هم به عقب افتادن پریود منجر می شود. یا لاغر شدن بیش از حد که علاوه بر ایجاد تاخیر در پریود، حتی می تواند باعث توقف آن شود. 
 
 

علت دیر پریود شدن، نگران کننده است؟

تاثیر استرس بر عادت ماهانه

استرس می تواند بر هر چیزی در زندگی تاثیر بگذارد حتی عادت ماهیانه.خیلی وقت ها آنقدر استرس داریم که بدن ما مقدار زیادی از هورمون (GNRH) را از دست می دهد.می توانید با پزشک متخصص مشورت کنید و در زندگی روزمره خود آرامش را جایگزین استرس کنید.

بیماری‌های موثر در تاخیر پریود

یک بیماری ناگهانی می تواند باعث تاخیر در عادت ماهیانه شود.این امر معمولا موقتی می باشد.اگر احساس می کنید که تاخیر در عادت ماهیانه به خاطر بیماری اتان می باشد حتما با پزشک متخصص خود در مورد بازگشت عادت ماهیانه خود صحبت کنید.

تغییر در برنامه زندگی

تغییر در برنامه زندگی می تواند ساعت بدن شما را به هم بزند . مثلا اگر شب را جایگزین روز کرده اید و روز را جایگزین شب ، احتمالا پریود شما به تاخیر افتاده است.

تاثیر تغییر در درمان بیماری

شاید داروی جدیدی را مصرف کرده اید و تاخیر در عادت ماهیانه به همین علت باشد.حتما با پزشک خود راجع به این موضوع مشورت کنید.

داشتن اضافه وزن و نظم پریود

حمل وزن زیاد می تواند هورمون های شما را به هم بریزد و باعث توقف عادت ماهیانه یا پریود شما شود.می توانید یا کاهش وزن ، پریود منظمی داشته باشید.

لاغری بیش از حد

اگر بدن شما چربی کافی نداشته باشد، پریود منظمی نخواهید داشت، حتی می تواند باعث توقف آن شود.با کمی افزایش وزن می توانید به منظم شدن پریود خود کمک کنید.

محاسبه اشتباه

چرخه قاعدگی از زنی به زنی دیگر متفاوت می باشد.وقتی می گوییم چرخه قاعدگی 28 روز می باشد ، به این معنی نیست که همه زنان اینطور می باشند.خیلی وقت ها با محاسبه اشتباه فکر می کنیم پریود ما به تاخیر افتاده است. اگر چرخه قاعدگی نا منظمی دارید اما زمان تخمک گذاری خود را می دانید، زمان قاعدگی شما 2 هفته بعد از تخمک گذاری خواهد بود.
 

علت دیر پریود شدن، نگران کننده است؟

 

احتمال بروز یائسگی

یائسگی به زمانی گفته می شود که دیگر تخمک گذاری در بدن شما انجام نمی گیرد.یائسگی می تواند یا به طور طبیعی اتفاق بیفتد یا از طریق عمل جراحی و برداشتن رحم شروع شود.

حاملگی و قطع پریود

در نهایت تاخیر در پریود شما ممکن است به خاطر حاملگی باشد.یک آزمایش ساده می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا حامله هستید یا نه !

بعد از دیر پریود شدن چه کنیم؟

اگر که حامله هستید به شما تبریک می گوئیم . اما اگر آزمایش داده اید و آزمایش منفی بود ، بهتر است یک هفته دیگر هم صبر کنید و دوباره آزمایش دهید. اگر باز هم آزمایش منفی بود بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

تنبلی تخمدان

عقب‌‌ افتادن پریود علل مختلفی دارد. یکی از علت های عقب افتادن پریود و یا قطع قاعدگی به تخمدان‌هایی مربوط می‌شود که حالت پلی‌کیستیک دارند؛ یعنی دچار تنبلی تخمدان هستند. به این مورد در اصطلاح پزشکی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS گفته می‌شود که یکی از شایع‌ترین عللی است که باعث عقب افتادن پریود یا حتی در مواقعی برای چند ماه متوالی عادت ماهیانه قطع شود.

نامتعادل شدن هورمون‌های عادت ماهیانه

یکی از دلایل اصلی عقب افتادن پریود، تغییر در هورمون ها است و چون چرخه قاعدگی ارتباط مستقیمی با هورمون ها دارد، این مسئله باعث به هم خوردن این چرخه و کامل نشدن این دوره می شود. در این موارد به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش هورمون تغییرات شما مشخص شود و با داروهای مناسب این تعادل برگردد.

مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروها باعث نامنظم شدن عادت ماهیانه می شود. برای همین با پزشک خود در مورد اثرات جانبی داروهایی که مصرف می کنید، صحبت کنید. داروهایی مثل ضد افسردگی، شیمی درمانی و آسم باعث عقب افتادن پریود می شود.

غده تیروئید

یکی از نشانه های عقب افتادن پریود و یا نامنظم شدن عادت ماهیانه را میتوان مشکل در غده تیروئید دانست که باید آزمایش لازم را در این زمینه انجام دهند.

مصرف قرص‌های ضدبارداری

استفاده مرتب از این قرص ها باعث می شود که تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد شود و سیکل همیشگی به طور کامل ایجاد نشود. در این زمان حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

علت دیر پریود شدن، نگران کننده است؟

 
ورزش سنگین
خانم هایی که شروع به ورزش های سنگین می کنند، در بعضی مواقع دچار عقب افتادن پریود می شوند و از دست دادن مقدار زیادی از انرژی باعث عقب افتادن پریود می شود.

سخن آخر
رعایت نظافت شخصی و استفاده از قرص های مولتی ویتامین و آهن می‌تواند در تنظیم دوره پریود شما کمک کند. اگر پریود شما در دوران عقد بیش از یک هفته به تاخیر افتاد، بهتر است از طریق یکی از انواع تست‌های بارداری از وضعیت خود باخبر شوید.

روش های جلوگیری از بارداری

ممکن است فکر کنید که مصرف قرص های ضد بارداری باعث منظم شدن عادت ماهیانه تان می شود اما کاملا در اشتباهید،چرا که زنانی که قرصهای ضد بارداری با سیکل طولانی مانند Seasonique ، Seasonale یا Quartette مصرف می کنند، عادت ماهیانه را در یک چرخه معمولی ۲۸ روزه تجربه نمی کنند.
به این دلیل است که قرص های ضد بارداری زمان بین دوره ها را به تأخیر می اندازند. «جورج پاتوناکیس»- متخصص باروری در فلوریدا -می گوید: “هنگامی که قرص های فعال را بیش از ۲۱ روز معمول مصرف می کنید، دیواره رحمتان پایدار می ماند.
اما وقتی که قرص های غیرفعال را مصرف می کنید، سطح هورمون بدنتان کاهش یافته و باعث ایجاد خونریزی در داخل رحم می شود. در نتیجه این نوع قاعدگی به طور معمول نیست که می بایست با روند طبیعی انجام شود.”
روش های دیگر جلوگیری از بارداری مانند قرار دادن دستگاه های داخل رحمی (IUDs) و تزریق Depo-Provera هم می توانند قاعدگی را به تاخیر بیاندازند و یا قاعدگی های نامنظم ایجاد کنند.
دکتر پاتوناکیس هشدار می دهد که تمام روش های جلوگیری از بارداری به طور ۱۰۰ درصد در جلوگیری از آن مؤثر نیستند و ممکن است حتی با استفاده از این روش ها ،هم باردار شوید.
بنابراین اگر سه یا چهار روز بعد از شروع مصرف قرص های ضد بارداری غیرفعال، عادت ماهیانه تان عقب افتاده باید یک آزمایش بارداری انجام دهید.

پیراموپوز

پیراموپوز مرحله قبل از ورود به یائسگی است. دکتر ویاس می گوید: “میانگین سنی زنان یائسه در ایالات متحده ۵۱ سال است، اما بسیاری از خانم ها از اواخر دهه ۴۰ زندگیشان قاعدگی های نامنظم را تجربه می کنند.
بنابراین به جای ۲۸ روز فاصله معمولی بین دوره های قاعدگی، ممکن است ۳۶ یا ۴۸ روز طول بکشد تا دوباره عادت ماهیانه را تجربه کنند.
اگر زیر ۴۵ سال سن دارید و قاعدگی شما کاملاً متوقف شده، ممکن است به یائسگی زودرس و یا نارسایی زودرس تخمدان دچار شده باشید.”


علت دیر پریود شدن، نگران کننده است؟


تومور هیپوفیز

گرچه ابتلا به این تومور بسیار نادر و بعید است، اما گاهی اوقات یک پرولاکتینوما (نوعی تومور هیپوفیز که مقادیر اضافی پرولاکتین هورمونی که – نشانگر تولید شیر مادر است – را ترشح می کند) در عقب افتادن عادت ماهیانه تان نقش دارد.
دکتر ویاس می گوید :« خانم هایی که فرزندی برای شیردهی ندارند و از سردرد، تاری دید و ترشحات از سینه رنج می برند و چرخه قاعدگی شان به تاخیر افتاده، باید هر چه سریع تر به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا احتمال وجود تومور را بررسی کنند.

دیابت و بیماری تیروئید

«دکتر جی ام برمن » -رئیس خدمات زنان و زایمان در بیمارستان هارپر هاتزل مرکز پزشکی دیترویت و استاد زنان و زایمان در دانشگاه ایالتی وین- می گوید که سایر موارد مانند دیابت و بیماری تیروئید هم می تواند چرخه قاعدگی را نامنظم کرده و با تاخیر مواجه کند.
وی در ادامه می گوید: «در بدن بسیاری از خانم ها به دلایل مختلف تخمک گذاری انجام نمی شود که می تواند باعث به تأخیر انداختن قاعدگی در آنها شود. به همین دلیل به آزمایش های بیشتری برای بررسی علت آن نیاز است.”
در آخر باید یادآور شویم که خونریزی از واژن یا عفونت واژن بعد از به تاخیر افتادن عادت ماهیانه ( قاعدگی ) ممکن است نشان دهنده عادت ماهیانه شما نباشد. همینطور که دکتر مک دونالد می گوید: “هر خانمی که بعد از عقب افتادن عادت ماهیانه و یا آزمایش مثبت بارداری دچار خونریزی و درد شدید شود باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند.”

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو