داروی فاموتیدین و آنچه باید درباره آن بدانید

داروی فاموتیدین و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

56

1401/7/20

09:12


در حالت عادی، اسید در معده ترشح می شود تا موجب هضم غذا شود، اما افزایش ترشح اسید معده می تواند مشکلاتی همچون زخم گوارشی، التهاب و رفلاکس را به دنبال داشته باشد، از این رو مصرف قرص فاموتیدین به منظور درمان برگشت اسید و محتویات آن به مری و گلو و نیز برای درمان دردهای عصبی معده بسیار رایج است.

داروی فاموتیدین و آنچه باید درباره آن بدانید

داروی فاموتیدین یکی از دارو های رایج و پر مصرف در درمان مشکلات عادی و شدید گوارشی می باشد که به منظور بهبود زخم های گوارشی که در اثر ترشح زیاد اسید معده به وجود آمده اند، مصرف می شود، این دارو در واقع یک نوع آنتی هیستامین بوده که از طریق تاثیر بر روی سلول های ترشح کننده اسید در معده، می تواند از ترشح اسید جلوگیری کند، برای آشنایی بیشتر با اطلاعات دارویی فاموتیدین می توانید تا پایان این مقاله همراه شوید.

نحوه مصرف داروی فاموتیدین

قبل از شروع درمان با قرص های فاموتیدین، حتما بروشور آن که در داخل بسته قرار دارد را مطالعه نمایید، زیرا اطلاعات این بروشور می تواند نکات زیادی در رابطه با مصرف این دارو در اختیار شما قرار دهد، ضمن اینکه از عوارض جانبی احتمالی دارو آگاهی پیدا خواهید کرد، البته شما می توانید در رابطه با سوالات بیشتر خود درباره مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

موارد مصرف قرص فاموتیدین

مقدار مصرف و دوز این دارو در افراد مختلف متفاوت می باشد، بنابراین باید داروی فاموتیدین را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف نمایید.

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کرده اید باید به محض یادآوری نوبت فراموش شده را مصرف کنید، البته در صورت نزدیک بودن زمان آن به به نوبت مصرف دوز بعدی، باید از مصرف آن اجتناب شود و مطابق برنامه قبلی به مصرف دارو ادامه دهید، هیچگاه دو قرص را همزمان با هم مصرف نکنید.

در صورتی که فاموتیدین برای درمان رفلاکس معده (ترش کردن) یکبار در روز تجویز شده باشد، زمان مناسب مصرف آن در شب و قبل از خواب می باشد.

این قرصها تداخلی با غذا ندارند، از این رو می توانید قبل یا بعد از غذا آن را مصرف نمایید.

برای اطمینان از بهبودی کامل باید آن را مطابق دستور پزشک مصرف کرده و از قطع خودسرانه مصرف دارو خودداری کنید، حتی در صورتی که دردتان بهبود پیدا کرده باشد.

در اغلب موارد مصرف این دارو تا زمان بهبود بیمار بوده و نیاز به مصرف طولانی مدت نمی باشد، البته با توجه به شدت بیماری و نوع آن، طول درمان این قرص ها متفاوت هستند.

اگر با مصرف داروی فاموتیدین، بهبودی حاصل نشده و یا علائم بیماری شدیدتر شود، حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

داروی فاموتیدین

موارد منع مصرف دارو

  • حتما تاریخ انقضای دارو را چک کنید و در صورت منقضی شدن تاریخ دارو های مصرفی خود از مصرف آنها اجتناب کنید.
  • هرگز فاموتیدین یا سایر دارو های مصرفی خود را به افراد دیگر با علائم مشابه بیماری خود تجویز نکنید.
  • در صورت هر یک از موارد بارداری، شیردهی، بیماری های کلیوی و کبدی، مشکلات شکمی مثل تومور، سابقه سندرم طولانی شدن QT، سرطان معده، آسم COPD و دیگر مشکلات تنفسی، سابقه حساسیت به قرص فاموتیدین و یا دارو های مشابه همچون رانیتیدین و سایمتیدین و دیگر دارو ها و مواد حتما پزشک خود را مطلع سازید.

موارد احتیاط و هشدار برای مصرف فاموتیدین

این قرص با برخی تست های آزمایشگاهی تداخل دارد، بنابراین لازم است قبل از انجام این آزمایش ها حتما پزشک را مطلع کنید.

از مصرف دارو ها، نوشیدنی ها و خوراکی های تحریک کننده معده که بیماری شما را تشدید می کنند، اجتناب کنید.

از مصرف آب و غذا های رقیق پیش از خواب پرهیز کنید یا حداقل نیم تا یک ساعت بعد  از غذا از دراز کشیدن خودداری کنید.

پرخوری و مصرف غذا های پر چرب در کاهش اثر درمانی این دارو ها می تواند تاثیر داشته باشد.

اطلاعات دارویی فاموتیدین

به هنگام مصرف فاموتیدین از مصرف الکل خودداری نمایید. کشیدن سیگار نیز موجب کاهش تاثیر دارو می شود.

در صورتی که وزن تان زیاد است، از طریق کاهش وزن به دلیل کاهش فشار بر معده، ترشح اسید کم تر شده و دارو بهتر عمل می کند.

طول درمان طولانی با این دارو (بیشتر از دو سال) موجب اختلال در جذب ویتامین B12 و در نتیجه کمبود این ویتامین می شود.

در سالمندان امکان بروز عوارض جانبی این دارو از جمله گیجی بیشتر است. البته این دارو به نسبت داروهای هم گروه خود از عوارض کمتری برخوردار می باشد.

نکته : تاثیر فاموتیدین در درمان بیماری کرونا (COVID-19) هنوز در حال بررسی می باشد و تاکنون نتایجی مبنی بر اثر بخشی آن مشخص نشده است.

تداخلات دارویی فاموتیدین

از آنجا که تداخل دارویی می تواند عملکرد و تاثیر قرص فاموتیدین را تغییر داده و موجب بروز عوارض جانبی و خطراتی جبران ناپذیر شود، از این رو لازم است به هنگام مصرف این دارو، حتما لیستی از دارو های مصرفی خود اعم از تجویزی و غیر تجویزی را تهیه کرده و با پزشک در میان بگذارید، در زیر با داروهایی که با فاموتیدین تداخل دارند، آشنا می شوید :

قرصهای فاموتیدین

  • آتازاناویر، دلاویردین و داساتینیب
  • داروهای آزول مثل ایتراکونازول و کتوکونازول
  • پازوپانیب
  • سایر داروهای آنتی اسید مثل سایمتیدین، رانیتیدین و نیزاتیدین
  • دیگوکسین
  • تیزانیدین و دارو های مهارکننده مغز استخوان
  • از مصرف قرص فاموتیدین با دارو هایی که اسید معده را خنثی می‌کنند، همچون شربت‌ های معده (منیزیم هیدروکساید، آلومینیوم ام جی و …) خودداری کرده، زیرا اثر این دارو را کاهش می دهد.

عوارض قرص های فاموتیدین

همه داروها با عوارضی همراه هستند، البته خیلی از داروها ممکن است هیچ عارضه ای بروز ندهند، برخی از عوارض نیز بعد از مدت زمان کوتاهی بعد از مصرف دارو، رفع می شوند. حال در صورت بروز عوارض زیر بعد از مصرف داروی فاموتیدین سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید :

  • تغییر ضربان قلب به همراه درد و سفتی مفاصل، گیجی شدید، تب، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره رنگ و نیز تغییرات خلق و خو و خونریزی آسان
  • از عوارض شایع آن نیز می توان به سردرد، گیجی، اسهال یا یبوست اشاره کرد.

موارد احتیاط فاموتیدین

شرایط نگهداری این دارو

  • دارو ها را باید دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • دارو باید در جای خشک و خنک و دور از گرما و تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود.

تاثیرات داروی فاموتیدین در درمان کووید

در ابتدای اپیدمی کرونا، مقالاتی منتشر شدند که نشان می داد؛ مصرف فاموتیدین در کاهش مدت بستری و نیز در کاهش مرگ و میر بیمارن مبتلا به کووید تاثیرگذار است.

فاموتیدین از جمله دارو های آنتاگونیست گیرنده H2 بوده که در سلول های دیواره معده قرار گرفته اند، حال داروی معده با مهار کردن این گیرنده، مانع باند شدن هیستامین به این سلولها شده و در نتیجه ترشح اسید معده کاهش می یابد.

با انتشار این مقاله تا مدتی بعد از آن، از فاموتیدین به عنوان یکی از نسخه های درمانی برای کووید تجویز می شد، اما مطالعات بعدی این نظریه را رد کرد و نشان داد که مقالات اولیه دچار خطاهای تحقیقاتی بوده و قابل استناد نیستند، البته مطالعات همچنان ادامه دارد و در حال حاظر انجمن متخصصان عفونی و سیلیسی، مصرف قرص فاموتیدین را به منظور درمان بیماری کووید توصیه نمی کنند، البته برای بیماران مبتلا به کرونا که دچار مشکلات گوارشی هستند، می تواند با هدف درمان این مشکلات و نه با هدف درمان کرونا تجویز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو