چگونه می‌توان عوارض جانبی واکسن‌های بوستر کرونا را کاهش داد؟

24

1401/7/22

01:35


این روزها تقریبا در تمام جهان عرضه و تزریق واکسن کووید ادامه دارد- و در کشورهایی مانند بریتانیا نیز دوزهای اضافی جدیدی برای افرادی که بالاتر از 65 سال دارند، اعلام شده است. در این بین؛ برخلاف این که درباره فواید پرشمار این واکسن بسیار صحبت شده؛ عوارض جانبی واکسن‌های کووید مسکوت مانده است.

چگونه می‌توان عوارض جانبی واکسن‌های بوستر کرونا را کاهش داد؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از شفقنا، در واقع با این که واکسن کرونا فواید زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا و جلوگیری از مرگ ناشی از این ویروس دارد؛ اما در عین حال واکسن‌های کرونا مانند هر داروی دیگری باعث برخی عوارض جانبی احتمالی نیز می‌شوند- که در ادامه یکی از متخصصین پزشکی و داروسازی نحوه کاهش این عوارض را توضیح داده است.

در هفته‌های اخیر به کارکنان خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی، افراد بالای 65 سال و البته کسانی که دچار مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن‌شان هستند، لزوم تزریق دوز بوستر پائیزی واکسن کرونا یا همان دوز تقویت‌کننده کووید پاییزی یادآوری شده است.

فیل دی متخصص داروساز در یک سایت مربوط به داده‌های داروسازی در این زمینه می‌گوید که «به رغم این که بسیاری از جوامع تا حد زیادی به زندگی عادی بازگشته‌اند، اما هنوز احتمال ابتلای شدید افراد آسیب‌پذیر به ویروس کرونا وجود دارد. به خصوص که در پائیز و زمستان امسال هم مانند سال‌های گذشته- و حتی بیشتر از همیشه- انتظار می‌رود بسیاری از عفونت‌های تنفسی از جمله کرونا و آنفولانزا در سطح بالایی به گردش بپردارند و به این دلیل هم هست که کارشناسان تاکید ‌می‌کنند کسانی که واجد شرایط دریافت دوز بوستر واکسن هستند، ضروری است که واکسیناسیون خود را دریافت کنند».

با این حال بسیاری از کسانی که این دوز جدید را دریافت می‌کنند، ممکن است از خود بپرسند که ممکن است بعد از تزریق واکسن درگیر کدام عوارض جانبی شوند.

به گفته پزشکان و متخصصین بهداشتی و دارویی؛ با این که تزریق واکسن کووید بی‌تردید عوارض جانبی خاصی می‌تواند به همراه داشته باشد، با این حال این گونه نیست که همه کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند این علائم ناخواسته را تجربه خواهند کرد.

فیل دی داروساز در ادامه شایع‌ترین مشکلاتی را که ممکن است بعد از تزریق دوز پاییزی واکسن کرونا پیش آید، با مخاطبین در میان گذاشته است. از قبیل:

احساس درد وحشتناک و حساسیت در بازویی که واکسن به آن تزریق شده است- که البته یک تا دو روز پس از دریافت واکسن تا حدودی التیام یافته و از شدت درد کاسته خواهد شد.

به گفته فیل دی؛ «عوارض جانبی رایج برای همه واکسن‌های کرونا که در کشورهای پیشرفته مجوز مصرف و استفاده گرفته‌اند، تا حد زیادی یکسان و مشابه است و این امر حتی واکسن ترکیبی جدید کووید را هم شامل است. اما مهم‌تر این که قرار نیست همه آن عوارض را تجربه کنند».

در این زمینه نباید به علامت‌های اولیه بی‌توجهی کرد- که می‌تواند با خطر قابل توجه مسدود شدن شریان‌ها توسط کلسترول همراه شود. در این زمینه متخصصین و کارشناسان کسانی را که به طور هم‌زمان استاتین و مکمل‌های گیاهی مصرف می‌کنند، در خطر بیشتر و نزدیک‌تری عنوان کرده و هشدار می‌دهند که هر گونه علایمی در این زمینه، هر قدر هم خفیف، نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد. به خصوص که به رغم این واقعیت که اکثر کسانی که دوز بوستر واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، با عوارض ملایمی درگیر خواهند شد، ولی حتی آن عوارض ملایم هم می‌تواند احساس ناخوشایندی به وجود آورد- که فیل دی برای کاهش این احساس ناخوشایند- حاصل از عوارض جانبی واکسن کرونا- توضیحات تکمیلی بیشتری ارائه کرده است.

او می‌گوید: «در صورت لزوم، استراحت و مصرف پاراستامول (طبق توصیه‌های موجود در بسته‌بندی) می‌توانند باعث شوند احساس بهتری داشته باشید».

دی هم‌چنین می‌گوید که «اگرچه ممکن است یک یا دو روز پس از واکسیناسیون دمای بدن شخص بالا برود و به اصطلاح تب داشته باشد، ولی فراموش نباید کرد که اگر شخص دیگر علائم کووید-19 را هم داشته باشد، یا اگر تبش طولانی‌تر شود، نباید به این موضوع بی‌توجهی کند. در چنین شرایطی بهترین کار این است که بیمار در خانه بماند و در صورت امکان یک آزمایش کرونا هم داشته باشد».

دیگر موضوعی که درباره عوارض تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نباید ناگفته بماند این واقعیت است که هر گونه عوارض جانبی پس از واکسیناسیون معمولاً در عرض یک هفته تمام می‌شود- و در واقع کمتر از یک هفته طول می‌کشد.

کارشناس این مطلب در ادامه می‌گوید: «اگر هر یک را این مسایل را تجربه کردید، یا اگر به نظر می‌رسد حالتان دارد بدتر از قبل می‌شود، یا حتی اگر فقط احساس نگرانی می‌کنید، می‌توانید سریع با پزشک خود صحبت کنید».

اما درباره این که چه کسانی واجد شرایط برای تزریق دوز تقویت‌کننده کرونا در پاییز امسال هستند؛ کارشناس این مطلب به یک سری گروه‌های مشخص اشاره می‌کند که در صدر آن‌ها افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند قرار دارند- که می‌توانند در پاییز امسال واکسن اضافی کووید دریافت کنند.

افراد بالای 5 سال سن که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند و در معرض خطر ابتلا به کووید-19 شدید قرار دارند؛ و هم‌چنین پزشکان و پرستاران و دیگر مددکاران بهداشتی یا اجتماعی که در خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند؛ به گفته فیل دی دیگر گروه‌هایی هستند که باید دوز بوستر کرونا دریافت کنند.

با این حال این موضوع را نباید فراموش کرد که در زمان تزریق دور بوستر یا تقویتی واکسن کرونا باید حداقل 12 هفته از تزریق آخرین دوز واکسن گذشته باشد.

این کارشناس هم‌چنین اضافه می‌کند که تزریق واکسن آنفولانزا هم‌زمان با دوز بوستر واکسن کووید مانعی ندارد و بی‌خطر است.

منبع ترجمه:

https://www.msn.com/en-gb/health/familyhealth/the-four-most-common-side-effects-of-covid-booster-and-expert-advice-on-how-to-ease-them/ar-AA12L89i?ocid=msedgntp&cvid=d8e47d7a173843bfca77c18ce9afc8a9

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو