مرداب هسل، رویایی واقعی در دل جنگل‌های چالوس

منبع: دلتا پیام

53

1401/7/22

12:13


مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس است که همچون زیبای خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان انبوه و سربه فلک کشیده پنهان است.

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس است که همچون زیبای خفته در میان جنگلی سرسبز با درختان انبوه و سربه فلک کشیده پنهان است.

مرداب هسل در چالوس

مرداب هسل یا تالاب کنیچال یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز استان مازندران است. سطح این مرداب به قطر نیم‌سانتی‌متر با جلبک پوشیده‌شده است و در فصل‌های مختلف سال به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود. این مرداب را در نزدیکی‌ روستاهای سرسبز و تماشایی طلاجو و سینوا و در دل جنگل مشل می‌توانید ببینید. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با مرداب هسل در چالوس آشنا شوید.

مرداب هسل در چالوس

برای رسیدن به این مرداب رویایی و زیبا باید در دل جنگلی سحرآمیز پیاده‌روی کنید و هرچه به‌ این مرداب نزدیک‌تر می‌شوید، متوجه اسیدی شدن و ترش‌مزه بودن هوا خواهید شد و این نویددهنده نزدیک شدن به این مکان شگفت‌انگیز است.

وقتی به مرداب هسل برسید، خواهید دید که درختان و گیاهان همچون مرواریدی آن را احاطه کردند و جلوه و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. این مرداب در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن در زمانی که بیشترین آب را دارد، کمتر از یک هکتار است.

آب مرداب هسل از کف و کانون آن می‌جوشد و هیچ رود یا جویباری به آن نمی‌ریزد. در پایین دست تالاب چشمه‌ای از زیر درختی کهنسال می‌جوشد و در واقع این چشمه زیرآب هسل محسوب می‌شود. در سمت شرقی مرداب شیاری وجود دارد و هنگامی که آب سر ریز می‌کند، از آن شیار به‌سمت دره چالوس رود سرازیر می‌شود. پرحجم‌ترین آب موجود در مرداب هسل از ریزش باران‌های موسمی است که در نیمه دوم فصل پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

مرداب هسل کجاست

پوشش گیاهی و جانوری مرداب هسل

مرداب هسل در گذشته زیستگاه جانوران و حیوانات متعددی بوده است؛ اما امروزه با برهم خوردن اکوسیستم مرداب، این گونه‌ها دیگر دیده نمی‌شوند یا کمتر هستند. شاید دلیل این اتفاق باز شدن پای گردشگران به این منطقه با احداث جاده در دل جنگل باشد.

لاک‌پشت‌ها، وزغ‌ها و زالوها از جمله جاندارانی هستند که در هسل زندگی می‌کردند؛ ولی اکنون کمتر به چشم می‌خورند. در این مرداب ماهی زندگی نمی‌کند؛ اما زیستگاه ایدئالی برای دوزیستان است. این مکان در گذشته آبشخور حیواناتی چون یوزپلنگ و پلنگ نیز بوده است.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

برای دسترسی به مرداب هسل، ‍۱۰ کیلومتر مانده به شهر چالوس بعد از پلیس راه، اولین فرعی خاکی را پیش بگیرید که جاده‌ای جنگلی است و به‌سمت روستای سینوا می‌رود. در این مسیر، بعد از عبور از پل رودخانه (یعنی مسافتی حدود ۳۰۰ متر)، به یک دوراهی می‌رسید که باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید تا به مرداب رویایی هسل برسید.

بهترین زمان برای سفر به مرداب هسل

بهترین زمان سفر به این تالاب، پاییز خواهد بود. زمانی که مرداب هسل به رنگ قرمز آجری و نارنجی در می‌آید تا در کنار شاخ و برگ انبوه درختان، چشم‌اندازی بی‌نظیر را برای شما به ارمغان آورد.

پاییز کجا برویم

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند این شهر بکر و رویایی در ایران را از دست ندهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو