نقاشی ۵۳ ساله دیوید هاکنی ۲۳ میلیون دلار چکش خورد

22

1401/7/23

12:10


تابلو «صبح زود، سنت-ماکسیم» دیوید هاکنی در حراجی کریستیز لندن به بهای ۲۳ میلیون دلار، سه‌برابر برآوردهای ابتدایی چکش خورد و به فروش رسید.

نقاشی ۵۳ ساله دیوید هاکنی ۲۳ میلیون دلار چکش خورد

گروه تجسمی هنرآنلاین: هنرمند و نقاش نامدار انگلیسی چشم‌انداز برآمدن آفتاب در افق دریای مدیترانه را سال ۱۹۶۹ آفریده بود و این تابلو بیش از سه دهه در اختیار یک مجموعه‌دار خصوصی بود. در شرایطی که گمان می‌رفت «صبح زود، سنت-ماکسیم» با رقم هشت تا ۱۱ میلیون دلار چکش بخورد اما یک خریدار ناشناس در حراجی کریستیز لندن پس از شش دقیقه رقابت آن را با ۲۳ میلیون دلار به گنجینه خود افزود.

با وجود فروخته شدن «صبح زود، سنت-ماکسیم» به سه برابر برآورد ابتدایی اما این تابلو ۵۳ ساله با فاصله‌ای زیاد پایین‌تر از رکورد ۹۰ میلیون دلاری هاکنی ایستاده است. نقاشی «پرتره یک هنرمند» نقاشی ۸۵ ساله انگلیسی سال ۲۰۱۸ به بهای ۹۰ میلیون دلار چکش خورد و همان زمان دیوید هاکنی گران‌ترین هنرمند زنده جهان لقب گرفت.

این نقاش و عکاس سرشناس «صبح زود، سنت-ماکسیم» را از روی تصویری کشید که خودش از چشم‌انداز برآمدن آفتاب روی دریای مدیترانه گرفته بود. هاکنی آن زمان در خانه دوست فیلمسازش تونی ریچاردسن اقامت داشت و این منظره رویایی را هر روز از پنجره‌های آن خانه می‌دید.

کارشناسان می‌گویند نورها و رنگ‌های جادویی موجود در «صبح زود، سنت-ماکسیم» هاکنی همان است که آنری ماتیس و پابلو پیکاسو هم دلباخته‌شان بودند. هاکنی در سال‌های اخیر به کشیدن نقاشی با دستگاه آیپد روی آورده و از دوران تجربه کردن با فکس و فتوکپی و پولاروید گذشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو