شستن فرش ۱۲۰۰ شانه ❤️ + نکات و توضیحات کامل

شستن فرش ۱۲۰۰ شانه ❤️ + نکات و توضیحات کامل


منبع: روزیاتو

33

1401/7/23

13:31


شستن فرش ۱۲۰۰ شانه ❤️ + نکات و توضیحات کامل

شستن فرش ۱۲۰۰ شانه ❤️ + نکات و توضیحات کامل

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هزینه و بهای بالایی که خریداران بابت خرید فرش ۱۲۰۰ شانه می‌پردازند، سبب شده است تا در نگهداری از این بافته‌های ظریف کوشا باشند. فرش های ۱۲۰۰ شانه در هر فضا و دکوراسیونی که طنین انداز هستند، مسلما بعد از مدتی آلودگی‌های مختلفی را به خود جذب کرده و به شست و شو نیاز پیدا می‌کنند.

از آنجایی که فرش های ۱۲۰۰ شانه با طرح‌های زیبا و نگاره‌های ظریف در بالا بردن جلوه بصری دکوراسیون نقش مهمی دارند، از این رو تمیز نگه داشتن این بافته‌ها بالاخص در رنگ‌های روشن می‌تواند جلوه آن فضا را بیشتر کند.

یکی از دلایلی که افراد به سمت خرید فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه با طرح و نگاره‌های اصیل ایرانی رفته‌اند، این است که تمیز کردن و شستن قالی‌های دستباف حساس‌تر است و نیاز به توجه و دقت بیشتری دارد و شستن فرش ۱۲۰۰ شانه بسیار راحت‌تر از قالی‌های دستباف و فرش‌های ۱۵۰۰ شانه ظریف بافت است.

خرید هوشمندانه و منطقی این است که علاوه بر توجه به زیبایی طرح و نگاره‌ها و کیفیت بالای آن به موارد نگهداری از آن‌ها نیز توجه شود؛ برای مثال خرید قالی‌های دستباف با شرایط نگهداری سخت و شست و شوی با دقت بالای آن غیرمنطقی است؛ چون کسی که قرار است فرش بخرد، به این فکر می‌کند که چگونه می‌شود همیشه فرش را تمیز و نو نگه داشت و از آنجایی که پاک کردن لکه و شستن قالی‌های دستباف کار بسیار سخت است و باید توسط کارشناسان صورت گیرد، از این رو به محض تولید فرش‌های دستباف گونه اعم از فرش‌های ۱۲۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه همه نگاه‌ها به سمت این بافته‌ها رفت و بدین صورت نگرانی افراد از شستن و پاک کردن آلودگی از روی سطح فرش رفع شد.

آیا نحوه نگهداری از فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه با دیگر فرش های ماشینی متفاوت است؟

همه خانه‌های ایرانی با فرش‌های ماشینی آراسته شده‌اند و کمتر کسی است که به سراغ فرش‌های ماشینی با شانه و تراکم پایین برود و استفاده از فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه بیشتر از محصولات با شانه و تراکم پایین است.

درست است که زیبایی طرح و نگاره‌های این بافته‌های ظریف، نقش اساسی در زیبا ساختن دکوراسیون دارد؛ ولی نگهداری از این بافته‌ها با دیگر محصولات با شانه و تراکم پایین متفاوت است؛ چون هر اندازه شانه و تراکم بالاتر رود، میزان نازکی الیاف نخ خاب بیشتر می‌شود و آن بافته نیازمند مراقبت بیشتری است.

یک فرش ۱۲۰۰ شانه در دکوراسیون زیباتر از یک فرش ۵۰۰ شانه جلوه دارد و به دنبال آن شرایط نگهداری از این بافته‌ها بیشتر است؛ ولی آنقدر زیبایی و ظرافت ۱۲۰۰ شانه‌ها بالاخص فرش ۱۲۰۰ شانه برجسته بالاست که خریداران شرایط سخت نگهداری و شست و شوی اصولی آن را با جان و دل می‌پذیرند و اصالت و زیبایی را به منزلشان می‌آورند.

از عادت های نادرست دوری کنید

دوری کردن از عادت‌های نادرست در استفاده از فرش‌های ماشینی سبب می‌شود تا فرش پهن شده در وسط دکوراسیون همیشه سالم و نو باشد. قرار دادن وسایل سنگین روی فرش های ۱۲۰۰ شانه سبب آسیب رساندن به بافت و تار و پود آن می‌شود.

بهتر است سایز و ابعاد فرش‌های ظریف ۱۲۰۰ شانه کوچکتر از فضا انتخاب شود و دیگر وسایل به دور آن چیده شود؛ برای مثال پایه‌های جلوی مبل در مُماس با لبه فرش قرار گرفته یا اینکه پایه‌های جلوی مبل روی فرش قرار بگیرند. با این روش بیشتر سنگینی مبل روی تار و پود قالی نیست.

فرش‌های روشن ۱۲۰۰ شانه از قبیل کرم، صدفی و… اگر در معرض آلودگی و رفت و آمد بسیار قرار بگیرند، زودتر کثیف می‌شوند؛ از این رو توصیه می‌شود که در مناطق پررفت و آمد از رنگ‌های تیره‌تر اعم از سرمه ای، خاکستری یا دودی استفاده شود و یا اینکه طرح‌های شلوغ و پرنگاره رنگ زمینه روشن در مناطق پررفت و آمد پهن شود.

فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند؛ چون به مرور زمان روی سطح قالی اثر رنگ پریدگی ایجاد می‌شود.

فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ به دلیل بافته شدن با الیاف نمره نازک آکریلیک هیت ست شده بهتر است در فضاهای کم رفت و آمد پهن شود و به عنوان فرش‌های تزیینی به آن‌ها نگاه شود.

جارو کشیدن

جارو کردن مرتب و اصولی سبب ایجاد جلوه خاصی روی فرش های ۱۲۰۰ شانه می‌شود. درست است که این بافته‌ها با الیاف آکریلیک هیت ست شده بدون پرز بافته می‌شوند، ولی هر فرش نو و جدیدی دارای حدقل پرزهایی است که این پرزها با جارو کردن مرتب از بین می‌رود و طرح و نقشه جلوه و جلا پیدا می‌کند.

هزینه و بهای بالایی که خریداران بابت خرید فرش ۱۲۰۰ شانه می‌پردازند، سبب شده است تا در نگهداری از این بافته‌های ظریف کوشا باشند.

استفاده از جارو برقی سبب می‌شود که گرد و خاک روی سطح از بین برود و به ریشه‌های فرش نفوذ نکند و در نتیجه نیاز به شست و شوی زود هنگام آن نیست و بدین صورت عمر فرش طولانی می‌شود.

پاک کردن سریع لکه ها

لکه‌هایی که روی فرش‌های ماشینی اعم از فرش‌هایی که در قسمت پذیرایی و مکان‌های لوکس پهن می‌شود، سبب کم کردن زیبایی طرح و نقشه و جلوه فرش می‌شود و مسلما کسی که به سراغ خرید فرش ۱۲۰۰ شانه ۳۶۰۰ تراکم می‌رود، به دنبال زیباکردن دکوراسیون با طرح و نگاره آن است و درست نیست که لکه ایجاد شده روی طرح و نقشه از زیبایی آن کم کند.

با روش‌های ساده و بدون نیاز به شست و شو می‌توان از شر این لکه‌ها و کثیفی‌ها نجات پیدا کرد و بدون دردسر و تنش روانی آن‌ها را پاک کرد.

پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰

شستن فرش های ماشینی برای عده ای طاقت فرسا و سخت است؛ بالاخص کسانی که در خانه‌های آپارتمانی و در طبقات بالا زندگی می‌کنند، حمل و نقل فرش‌های ماشینی و بردن آن‌ها به قالیشویی دردسر آور است.

بهتر است بعد از ایجاد لکه روی فرش ۱۲۰۰ شانه نسبت به پاک کردن آن‌ها اقدام شود؛ چون باقی ماندن لکه و کثیفی برای مدت طولانی تمیز کردن آن را سخت‌تر می‌کند.

قبل از پاک کردن لکه از روی فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ افراد باید آن لکه و کثیفی را شناسایی کنند؛ چون پاک کردن لکه‌ها از روی سطح قالی به دلیل متفاوت بودن ماهیتشان، متمایز است.

برخی از افراد به محض رویت لکه روی فرش ۱۲۰۰ شانه سریع آن را به قالیشویی می‌برند؛ ولی افراد باید بدانند که قبل از بردن به قالیشویی برای اینکه لکه و آلودگی به تار و پود نازک فرش‌های ظریف بافت ۱۲۰۰ شانه نفوذ نکند، باید آن را با روش‌های خانگی و ترفندهای ساده پاک کنند.

لکه های طبیعی

از آنجایی که فرش‌های ۱۲۰۰ شانه در پذیرایی و مکان‌های رسمی پهن می‌شوند، از این رو شاهد لکه‌های طبیعی مانند لکه چای، قهوه، میوه، شیر و یا غذا روی آن هستیم. برای پاک کردن لکه‌های میوه از روی سطح بهتر است با آب و سرکه سفید انجام شود.

برای پاک کردن لکه‌های چربی بهتر است پارچه ای کهنه روی لکه قرار داده و سپس اتو با شرایط حرارتی متوسط روی پارچه کشیده شود. این کار باید بلافاصله بعد از ایجاد لکه چربی صورت گیرد.

لکه چایی یا قهوه

رسم ما ایرانیان این است که با چایی یا قهوه از میهمانان خود پذیرایی کنیم. فرش‌های ماشینی که در وسط پذیرایی پهن می شوند، مسلما در قسمت‌هایی که مهمانان روی آن حضور دارند، شاهد لکه‌های چایی یا قهوه در برخی از موارد هستیم. با ایجاد این لکه‌ها خیلی سریع باید اقدام کرد تا رنگ مایع به بافت و تار و پود آن نفوذ نکند؛ چون پاک کردن آن لکه سخت‌تر می‌شود.

مخلوط جوش شیرین و آب نیمه گرم می‌تواند خیلی سریع لکه چایی یا قهوه تازه را پاک کند. استفاده از نمک یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه است؛ بدین صورت که نمک را روی لکه چایی بریزید تا تمامی لکه با نمک پوشیده شود؛ سپس با کمی آب گاز دار بی رنگ روی آن را مالش دهید و این روش را می‌توانید چندین بار تکرار کنید تا لکه محو شود.

با ترکیب سرکه و آب نیز می‌توان از شر لکه‌های چایی و قهوه خلاص شد؛ بدین صورت که محلول آب و سرکه را داخل شیشه اسپری ریخته و به صورت مستقیم روی لکه اسپری شود و با تکرار این کار از شر لکه چایی خلاص می‌شوید.

ریختن آبلیمو روی لکه، ترکیب مایع ظرفشویی با آب گرم و پوشش لکه با ماست و پاک کردن آن بعد از چند دقیقه نیز از روش‌های خانگی پاک کردن لکه چای تازه از روی فرش است.  ولی لکه‌های قدیمی تر چایی یا قهوه بهتر است با مخلوط جوش شیرین و سرکه تمیز شوند؛ بدین صورت که روی لکه با مقداری آب گرم مرطوب شده و سپس مخلوط جوش شیرین، سرکه و نمک روی آن قرار گرفته و بعد از چند دقیقه با دستمال تمیز شود.

به هیچ عنوان برای پاک کردن لکه چایی یا قهوه از محلول‌های سفید کننده مانند وایتکس استفاده نکنید.

موم و لکه‌های آدامس

جدا کردن لکه آدامس از روی فرش‌های ماشینی نیاز به دقت دارد و نباید این کار با شیء نوک تیز صورت گیرد؛ چون به الیاف نازک فرش ۱۲۰۰ شانه آسیب می‌رساند. برای این کار باید یخ روی آدامس قرار داد تا آدامس سفت شود و سپس به آرامی آن را از روی سطح فرش جدا کرد.

شستن فرش ۱۲۰۰ شانه بدون آنکه آسیب ببیند

درست است که باید نسبت به پاک کردن انواع لکه‌ها از روی فرش‌های ۱۲۰۰ شانه مبادرت کرد، ولی بهتر است چند سالی یکبار نسبت به شستن فرش های ۱۲۰۰ شانه اقدام کرد؛ چون برخی از آلودگی‌ها به عمق و ریشه فرش نفوذ می کند.

شاید شستن گلیم‌ها و محصولات ماشینی در شانه و تراکم پایین کار راحتی باشد و بتوان این کار را در خانه انجام داد؛ ولی بهتر است فرش‌های ۱۲۰۰ شانه به دلیل ظرافت طرح و نگاره و به دلیل قیمت بالایی که دارند به صورت حرفه ای توسط قالیشویی شسته شوند. البته امروزه به دلیل آپارتمانی شدن خانه‌ها کمتر کسی است که شستن قالی‌ها را در خانه انجام دهد.

بهتر است قبل از اینکه این بافته‌های ظریف به قالیشویی داده شود، گرد و غبار روی سطح آن با جارو کشیدن زدوده شود و به هیچ عنوان برای بردن آن‌ها به قالیشویی، فرش ۱۲۰۰ شانه را تا نزنید و آن را لول کنید.

برخی از افراد شاهد آن هستند که بعد از اینکه فرش‌های ماشینی در خانه شسته می‌شوند، ریشه‌هایی که در امتداد عرضی بافته قرار دارند، زرد می‌شود. از آنجایی که فرش‌های ۱۲۰۰ شانه جزو کف پوش‌های زینتی هستند که زرد شدن آن‌ها سبب از بین رفتن زیبایی طرح و نگاره آن می‌شود، باید از شستن آن‌ها بالاخص فرش‌های ۱۲۰۰ شانه رنگ روشن در خانه خودداری کرد.

فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته به دلیل استفاده از الیاف ظریف هایبالک بسیار ظریف تر هستند و نگهداری از آن‌ها کمی سخت‌تر است. ظرافت و ریز بافتی و قیمت فرش گل برجسته ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰، سبب حساس شدن استفاده کنندگان این بافته‌ها شده است و بهتر است این کف پوش‌ها به قالیشویی‌هایی متبحر داده شوند؛ چون آن‌ها بهترین مواد شوینده برای فرش‌های ماشینی ظریف را می‌دانند.

راهنمای خرید فرش ۱۲۰۰ شانه ای که در برابر شست و شو مقاوم است

با کمی آگاهی و درایت می توان خرید فرش ۱۲۰۰ شانه را انجام داد که هم کف پوشی شاعرانه برای منازل ایرانی باشد و هم اینکه از کیفیت بالا برخوردار باشد.

درست است که طرح و نگاره‌های فرش های ۱۲۰۰ شانه گل برجسته و غیر برجسته زیباست؛ ولی نباید از کیفیت آن‌ها در هنگام خرید غافل ماند و بهتر است این بافته‌ها از بهترین برندها خریداری شود.

هزینه و بهای بالایی که خریداران بابت خرید فرش ۱۲۰۰ شانه می‌پردازند، سبب شده است تا در نگهداری از این بافته‌های ظریف کوشا باشند.

فرش کاشان دارای برندهای زیادی است که ساویز بافت یکی از برترین برندهای تولید فرش ماشینی کاشان است و این افتخار را دارد که فرش‌هایی را تولید کرده است که طرح و نگاره‌هایی بسان قالی‌های دستباف ۸۰ رج را دارد و در برابر شست و شو نیز مقاوم هستند.

استفاده از الیاف مقاوم و مرغوب آکریلیک و هایبالک هیت ست شده در بافت فرش کاشان ١٢٠٠ شانه درست است که سبب بالا رفتن قیمت آن می‌شود؛ ولی کیفیت بی‌نظیری برای این بافته‌ها ایجاد می‌کند که خریداران به راحتی می‌توانند چند سالی یکبار این بافته‌ها را برای شست و شو به قالیشویی بدهند؛ بدون آنکه تغییر شکل، رنگ و یا تغییر ماهیت دهد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو