دلیل کدر شدن ظروف و روش های رفع آن

دلیل کدر شدن ظروف و روش های رفع آن


منبع: آرگا

49

1401/7/23

14:08


اگر مدتی است که ظرف های شما کدر و نازیبا شده است با این مطلب همراه ما باشید تا دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و نحوه رفع این مشکل را فرا بگیرید.

کدر شدن ظروف علاوه بر از بین بردن زیبایی آن ها حس ناخوشایندی را هم ایجاد می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی و نحوه رفع این مشکل آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

مسلما وقتی ظروف دچار لک شده و فرمی کدر و تیره پیدا می کنند، علیرغم از بین رفتن زیبایی آن ها حس ناخوشایندی در استفاده از آن ها ایجاد می شود. در این مطلب می خواهیم به بررسی دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی بپردازیم و در ادامه با چند راهکار برای حل این مشکل شما را آشنا نماییم.

ضمنا یک روش برای تشخیص لک یا خط و خش روی ظروف در ماشین لباسشویی این است که لکه ظرف را با دستمال تمیز کنید. در صورتی که پاک نشد سعی کنید آن را با سرکه تمیز کنید و اگر بازهم تمیز نشد، خط و خش ایجاد شده است. از جمله دلایلی که سبب کدر شدن ظروف و تاثیر بد روی ظرف های زیبای شما می گذارند می توان به موارد زیر اشاره داشت:

۱. مواد شوینده نامناسب

یک دلیل کدر شدن ظروف تاثیر مواد شوینده نامناسبی است که به کار گرفته می شود. به علت وجود محصولات تقلبی در بازار، امروزه پیدا کردن مواد شوینده ماشین ظرفشویی با استاندارد کمی دشوار شده است. و استفاده از مواد شوینده نامناسب سبب کاهش راندمان ماشین ظرفشویی می گردد.

ضمنا این کار سبب کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی خواهد شد. از این رو قبل از هر چیزی باید اطمینان یابید که مواد شوینده را از برند معتبری تهیه می کنید. برای این که بدانید چه موادی باید استفاده نمایید به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کرده تا اشتباها از موادی که سبب کدر شدن ظرف ها در ماشین می شود، استفاده نکنید.

همچنین انتخاب ترکیب مواد شونده با هم نیز در ماشین ظرفشویی خیلی اهمیت دارد. بهتر است به همراه پودر شوینده، مایع جلا دهنده و نمک مخصوص هم به کار رود. چرا که این پودرها در دمای پایین حل نمی شوند و سطح ظرف را کدر و تیره می کنند. ضمنا ژل ظرفشویی را هم با مایع جلادهنده و نمک استفاده نمایید.

۲. سختی آب

دلیل دیگر در کدر شدن ظروف تاثیر سختی آب می باشد که ممکن است خط و خش نیز ایجاد کند. اگر در منطقه ای هستید که درجه سختی آب بالا است از این رو املاح موجود در آب می تواند همچون آهک به ظروف درون ماشین ظرفشویی چسبیده و آن ها را کدر نماید. ضمنا به علت تنظیم نبودن میزان سختی آب ماشین یا درجه نمک با سختی آب منزل این امر ممکن است روی دهد.

به این ترتیب اگر نمک در مخزن سختی آب به اندازه لازم گرفته نشود، در آبکشی پایانی سبب کدر شدن ظروف می گردد. همچنین از نصب هر گونه وسایل اضافی جهت کاهش سختی آب روی ماشین ظرفشویی خودداری کنید. رزین تعبیه شده در دستگاه و نمک مخصوص ظرفشویی برای این امر کافی بوده و به وسایل اضافی نیازی نیست.

۳. دمای آب

دمای آب نیز در کدر شدن و کثیف ماندن ظروف تاثیر دارد. همه افرادی که از ماشین ظرفشویی استفاده می کنند اهمیت دارد که این نکته را بدانند که آب گرم سبب تمیز شسته شدن ظرف های داخل ماشین ظرفشویی می شود به این ترتیب اگر دمای آب پایین باشد، چربی های روی ظرف ها تمیز نشده و سبب کدر شدن ظروف می گردد.

۴. چیدمان ظروف

چیدمان ظروف در ماشین لباسشویی به این صورت است که برای هر ظرفی قسمتی مجزا تعبیه شده است. باید بدانید که قرار دادن ظرف ها در قسمت مناسبشان اهمیت زیادی در کدر نشدن ظرف ها دارد. چرا که در غیر این صورت آب همه ظرف ها نمی رسد و نمی تواند کاملا همه ظرف ها تمیز کند.

در چیدن ظروف موارد زیر را به یاد داشته باشید.:

  • لیوان ها، فنجان ها و کاسه های کوچک را برعکس و در ردیف بالا قرار دهید. ضمنا بین آن ها کمی فاصله گذاشته و به هم نچسبانید تا آب به همه ظروف برسد.

  • ظرف های پلاستیکی قابل شستشو را هم در طبقه بالا و دور از المنت حرارتی قرار بدهید. قاشق و چنگال ها را نیز به صورت دو به دو، رو به بالا و پایین گذاشته تا از بابت چرخش آب و عدم کدری آن ها خیال شما آسوده شود.
  • بشقاب ها را در قفسه پایین قرار داده و روی بشقاب ها را به طرف وسط قرار داده تا آب روی آن ها خوب پخش شود.
  • ظرف های بزرگ مانند دیس و تخته آشپزی را در کناره ها و عقب دستگاه تعبیه تا از جریان آب و شوینده جلوگیری نکنند.

۵. جرم گرفتن فیلتر تخلیه

فیلتر تخلیه در ماشین ظرفشویی وظیفه دارد آب های کثیف را خارج کند. اگر این فیلتر کثیف شده و جرم بگیرد ممکن است سبب کدر شدن ظرف ها شود. به این ترتیب در بازه های زمانی معین باید نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام نمود.

۶. گرفتگی سوراخ های بازوی شستشو

گرفتگی و مسدود شدن سوراخ های بازوی شستشو در ماشین ظرفشویی هم می تواند دلیل کدر شدن ظروف باشد. این سوراخ های جرم گرفته مانع از پاشش صحیح آب به ظروف می گردند. در نتیجه ظروف تمیز نشده و کدر می مانند. برای رفع این مشکل باید سوراخ های بازو را خوب تمیز کرده و آن ها را خالی نمایید.

ضمنا خرابی بازوهای آب پاش هم می تواند علت دیگر این مشکل باشد که باید از این نظر مورد بررسی قرار بگیرند.

۷. خراب بودن شیر ورودی

در صورت خراب شدن شیر ورودی آب به میزان کافی به درون ماشین ظرفشویی هدایت نمی شود و این کمبود آب سبب می شود ظرف ها خوب شسته نشده  و تمیز نشوند. به این ترتیب برای حل این مشکل باید شیر ورودی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

۸. انتخاب اشتباه برنامه شستشوی

چنانچه برنامه شستشو را اشتباه انتخاب نمایید؛  هم دلیل تار و کدر شدن ظروف می شود. شستن ظرف های خیلی چرب به برنامه های قدرتمندی نیاز دارد. برنامه های سریع نمی توانند خیلی خوب از عهده تمیز کردن ظرف های چرب برآیند.

۹. خراب بودن چا پودری

اگر جا پودری کثیف یا خراب شود این احتمال هست که ظرف ها خوب تمیز نشده و کدر باقی بمانند. برای حل این مشکل جا پودری را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را تمیز کنید. رسوب گرفتن محفظه جا پودری هم سبب عدم باز شدن درب آن حین فرایند شستشو می شود. به این ترتیب در صورت باز نشدن درب جا قرصی مواد شوینده حل نشده و ظرف ها کثیف باقی می مانند.

۱۰. جنس ظروف

برخی موارد دلیل کدر شدن ظروف به جنس آن ها مربوط است. قبل از قرار دادن ظرف ها در ماشین ظرفشویی ابتدا از مناسب بودن آن ها برای شستشو در دستگاه اطمینان حاصل کنید. برخی از ظروف نباید در ماشین ظرفشویی قرار گیرند و باید حتما دستی شسته شوند.

۱۱. خراب شدن پمپ تخلیه

خراب شدن پمپ تخلیه هم یک دلیل کدر شدن ظروف است. موارد مختلفی ممکن است سبب خرابی پمپ تخلیه شده باشد، حتی ممکن است سوخته باشد. برای رفع این ایراد باید پمپ تخلیه را بررسی کرده و آن را تعویض نمایید.

۱۲. مرغوب نبودن مایع جلا دهنده

مایع جلا دهنده وظیفه دارد ذرات باقی مانده غذا روی ظروف را از بین برده و خشک شدن ظرف ها را تسریع نماید. همچنین مانع از بر جای ماندن لکه های آب روی ظروف شده و از ظروف به ویژه نوع شیشه ای محافظت می کند تا درخشندگی و جلای بیشتر به ظرف های بلوری ببخشد.

مرغوب نبودن این مایع جلا دهنده ، تنظیم نبودن فلش مایع جلا دهنده و استفاده همزمان از قرص شستشو و مایع جلا دهنده می تواند سبب کدر شدن ظرف ها گردد. دقت کنید که اگر همه نکات مرتبط با شستشوی ظرف ها در ماشین ظرفشویی را خوب رعایت کنید همواره نیاز به استفاده از جلادهنده نبوده و در صورت نبودن این مایع کدر شدن ظرف ها را نیز شاهد نخواهیم بود.

همچنین هنگامی که از قرص استفاده می شود نیازی به استفاده از براق کننده و نمک نیست. زیرا تعادل را از بین می برد. به طور مثال افزایش جلا دهنده سبب باقی ماندن کف در ظروف شده و کاهش آن روی ظروف لک ایجاد می کند.

راهکارهای رفع کدری ظروف

گاه کدری ظرف ها در ماشین ظرفشویی با سرکه و مایع ظرفشویی یا خمیردندان به راحتی از بین می رود. ولی در مواردی این کدری رفع نشده و علت آن خش روی لیوان و سایر ظروف می باشد. به این ترتیب اگر خش در ظرف ایجاد شود این راهکار موثر نبوده و باید علت کدر شدن را یافته تا مانع از بروز خش روز ظروف گردید. که مهمترین علت سختی بالای آب است.

مواد قلیایی موجود در آب سخت سبب ایجاد آهک شده و ظرف ها کدر می شود. برای این که کدری ظرف ها در ماشین ظرفشویی را رفع کنید می توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

به کار بردن یک اسید خفیف

کافی است یک اسید خفیف به کار گرفته تا مواد معدنی قلیایی را خنثی نموده و سنگ آهک را حل نماید. همواره به جای استفاده تنها از مایع ظرفشویی، مایع ظرفشویی را با سرکه مخلوط نمایید. به این ترتیب میزان مساوی مایع ظرفشویی را با سرکه مخلوط کرده و برای شستن ظرف ها از این ترکیب استفاده نمایید. همچنین می توان مقداری خمیر دندان به جای مایع ظرفشویی روی اسکاچ ریخته و لیوان ها را با آن شسته تا کاملا برق بزنند.

نمک

برای رفع کدری ظروف در ماشین ظرفشویی باید از نمک ظرفشویی خالص بهره بگرید. اگر نمک خوب نباشد حتما نمک ماشین را تعویض کنید. هنگامی که نمک ماشین را پر می کنید، نباید سریعا بعد از آن ماشین ظرفشویی را روشن کنید. بایستی صبر کنید تا نمک در آب خوب حل شود.

خیلی دقت کنید که نمک و آب نمک به داخل بدنه ظرفشویی نفوذ نکند. در صورت بروز این حالت سریعا آن را تمیز کرده و مراقب باشید نشت نکند. چرا که در صورت نشیتی سبب می شود ظرف ها خوب شسته نشده از این رو حتما بررسی کنید که درب محفظه بسته است. گاهی به دلیل تجمع خرده های نمک روی درب محفظه، ممکن است درب محفظه خوب بسته نشده و نمک به درون ماشین نشت نماید.

ضمنا در استفاده از نمک به این موارد هم دقت کنید:

  • همواره از نمک های توصیه شده برند ماشین ظرفشویی بهره بگیرید.
  • هیچ وقت از نمک های ارزان قیمت و متفرقه استفاده نشود.
  • بعد از ریختن نمک در صورتی که نشانگر اتمام نمک خاموش نشد، با استفاده از قاشق؛ نمک را در درون مخزن هم زده تا سنسور آن فعال شود.

  • نمک در ظرفشویی کنترل سختی آب را بر عهده دارد از این رو در مناطقی که سختی آب بالا باشد مصرف نمک نیز بیشتر می شود.
  • دقت کنید که درپوش نمک کاملا بسته شده باشد و در صورت خرابی آن را تعویض کنید. این مورد توسط تکنیسین ها بررسی شود.

دقت کنید ریختن نمک بیش از حد مجاز تا حدی که از مخزن سرریز شود سبب شوره افتادن روی ظرف ها و کدری آن ها می شود. در صورت مشاهده این حالت نمک مخزن را خالی کرده و دوباره یک لیوان نمک بریزید. تجربه نشان داده یک لیوان کافی خواهد بود.

مخزن نمک دستگاه باید از نمک گرانول که به نمک ظرفشویی شناخته می شود، پر شود. ارزان یا گران بودن آن فرقی نداشته و بایستی نمک خالص باشد.

قرص و ژل ظرفشویی

بهتر است برای شستن ظروف تنها از پودر ظرفشویی استفاده نشود زیرا ماشین های ظرفشویی به ویژه در دمای کم به خوبی نمی توانند پودر را حل و آن را برای شستشو مناسب نمایند. از این رو بهتر است قرص و ژل ظرفشویی هم به کار گرفته شود. آن هم از نوع درجه یک باشد. این موضوع تاثیر زیادی روی تمیز شسته شدن ظروف دارد.

البته یک عیب قرص ها این است که سه کاره (شوینده، براق کننده تنظیم کننده سختی آب) بوده و سه عملیات آن در یک زمان صورت می گیرد. از این رو تطابق عملکرد آن ها به هم می ریزد. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با خرید ماشین ظرفشویی همچنین اطلاع از دلیل کدر شدن زیورآلات و رفع این مشکل می توانید روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو