چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید


منبع: تالاب

51

1401/7/23

23:17


چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

اگر در مورد سلامت روانی یا عاطفی خود نگرانی هایي دارید، بـه دور از تنهایی هستید. میلیون ها نوجوان و جوان با مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی زندگی میکنند. در واقع، سازمان بهداشت جهانی «WHO» گزارش می دهد کـه نیمی از تمام بیماری هاي‌ روانی از سن 14 سالگی شروع میشود.

 

اذعان بـه وجود مشکل نخستین قدم برای احساس بهتر اسـت. کمک خواستن دوم اسـت. با این حال، پرسیدن در مورد درمان ممکن اسـت بسیار طاقت فرسا باشد، اما همچنین بسیار شجاعانه اسـت.

 

اگر آماده برداشتن قدم بعدی و صحبت با والدین خود در مورد درمان هستید، ممکن اسـت از خود بپرسید کـه چگونه گفت و گو را شروع کنید. همچنین ممکن اسـت از خود بپرسید کـه اگر والدینتان حمایت نمی‌کنند، چگونه آماده شوید، چه انتظاری داشته باشید و چگونه با این وضعیت کنار بیایید.

 

این‌ها همه ی نگرانی ها و سوالات معتبری هستند. بـه همین دلیل اسـت کـه ما از سه کارشناس بهداشت روان خواستیم تا نکات و پیشنهادات خودرا در مورد نحوه برخورد با والدین خود در مورد تمایل بـه رفتن بـه درمان بـه اشتراک بگذارند.

 

نکاتی برای صحبت با والدین خود در مورد درمان روانی

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

تماس گرفتن و تقاضای کمک هرگز کار سهولت نیست. و طرح موضوع با والدینی کـه ممکن اسـت حمایت کننده نباشند، می تواند بر ناراحتی تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان بیفزاید. خبر خوب این اسـت کـه راه‌هایي برای نزدیک شدن بـه این مکالمه وجوددارد کـه می تواند بـه روان‌تر شدن ان کمک کند.

 

قبل از این کـه با والدین خود بنشینید، بسیار مهم اسـت کـه کمی وقت بگذارید تا برای گفت‌وگو آماده شوید. اول و مهم‌تر از همه ی، واضح اسـت کـه چرا می خواهید درمان را شروع کنید. یک لحظه پدر و مادرت را فراموش کن و با خودت چک کن. قبل از شروع این گفت و گو با والدینتان، سؤالات زیر را در رابطه با درمان از خود بپرسید:

 

چرا این برای من خوب خواهد بود؟

چرا حالا؟

چه امیدی دارم کـه از ان بـه دست بیاورم؟

 

اگر بـه پاسخ‌هاي‌ خود مطمئن باشید، میتوانید بـه‌گونه‌اي ارتباط برقرار کنید کـه باعث احترام و جدیت شـما شود. انجام برخی تحقیقات را پیشنهاد میشود، بنابر این شـما یک استدلال آگاهانه ارائه دهید. بـه عنوان مثال، در مورد نوع درمانی کـه دوست دارید و چرا فکر کنید. زمانی کـه شـما عضو مکالمه کمتر مطلع هستید، بحث کردن بسیار سخت‌تر اسـت.

 

بـه اشتباه پدر و مادرت هدایت نکن. در حالی کـه درمان می تواند مکانی باشد کـه در ان با استراتژی‌هاي‌ فرزندپروری کمتر از حد مطلوب یا حتی تجارب آسیب‌زا کنار بیایید، این راهی برای باز کردن نیست. در عوض، از این بـه‌عنوان فرصتی برای بـه اشتراک گذاشتن آنچه امیدوارید در مورد خودتان یاد بگیرید، استفاده کنید، نه آنچه را کـه امیدوارید در مورد والدین خود بیاموزید.

 

مراحل آماده شدن برای مکالمه

نکات زیر را در مورد نحوه تقاضای یا گفتن از والدین خود ارائه داده شده کـه می خواهید بـه یک درمانگر مراجعه کنید:

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

 

برای مکالمه برنامه ریزی کنید

وقتی با برنامه وارد میشوید، بازرسی بیشتری خواهید داشت. دریابید کـه بهترین زمان برای صحبت با والدینتان بر اساس زمانی اسـت کـه فکر می کنید سطح استرس انها کمترین میزان خواهد بود. انچه را کـه می خواهید بگویید بنویسید. اکنون زمان ان اسـت کـه بـه طور کامل در مورد انچه کـه با ان دست و پنجه نرم می کردید فکر کنید، تا بتوانید با والدین خود شفاف باشید.

 

شکل ارتباط خود را انتخاب کنید

یکگام مهم این اسـت کـه تصمیم بگیرید کـه آیا بهتر اسـت شخصاً با والدین خود صحبت کنید، از طریق پیامک یا از طریق تماس تلفنی، یا اگر نیاز بـه نوشتن نامه یا ایمیل دارید.

 

مکالمه را تمرین کنید یا محتوا را پیش نویس کنید

انچه را کـه قرار اسـت بـه والدین خود بگویید و فکر می کنید کـه آن ها چگونه پاسخ خواهند داد تمرین کنید. مکالمه را ساده نگه دارید و خیلی پیچیده نباشید. بـه عنوان مثال، «مامان/بابا، اخیراً با [جای خالی را پر کن] مشکل داشتم و این باعث شد کـه جای خالی را پر کنم. فکر می‌کنم بـه کمک بیشتری نیاز دارم و از درمان سود خواهم برد. میشه بـه من کمک کنید؟”

 

آنها را در تصمیم گیری و فرآیند مشارکت دهید

در حالی کـه عده اي از والدین ممکن اسـت بـه درمان “باور” نداشته باشند یا حتی از درمان ترس نداشته باشند، تعداد زیادی از والدین بهترین چیز را برای فرزندانشان می‌خواهند. دریافته ام کـه اگر از والدین خواسته شود در یافتن یک درمانگر مشارکت داشته باشند یا از آن ها کمک بخواهند، تمایل بیشتری برای کمک بـه روند درمانی دارند.

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی جالب خرس سفید و فیل صورتی

 

سوالات و پاسخ هایی که باید پیش بینی کنید

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

انگی در مورد بیماری روانی وجوددارد کـه میتواند برای نوجوانان و بزرگسالان جوان نزدیک شدن بـه والدین خود برای دریافت کمک را چالش برانگیز کند. برنامه ریزی برای گفتن و پیشبینی سوالات و پاسخ هایي کـه ممکن اسـت والدینتان داشته باشند می تواند بـه شـما کمک کند تا بر نیازهای خود متمرکز بمانید.

 

با این حال، سعی کنید آن قدر زیاد فکر نکنید کـه برای گفت و گو با والدینتان استرس زیادی نداشته باشید. بـه یاد داشته باشید، اکثر والدین حاضرند برای کمک بـه فرزندان خود هر کاری انجام دهند. اگر چه عده اي از والدین از مشکلات آگاه هستند و سعی کرده اند کمک کنند، ممکن اسـت دیگران از این مشکلات بی خبر باشند و شنیدن میزان مبارزات شـما برای انها ممکن اسـت تازگی داشته باشد.

 

با درنظر گرفتن این موضوع، در یک میگوید کـه عده اي از سوالات متداول والدین اغلب حول محور تلاش برای درک بیشتر در مورد مشکل و چگونگی کمک بـه آن ها اسـت.

 

سوالاتی که ممکن است والدینتان از شما بپرسند

چه مدت اسـت کـه این احساس را دارید؟

آیا برای شـما اتفاقی افتاده اسـت کـه این اتفاق بیفتد؟

آیا ما کاری کردیم کـه این اتفاق بیفتد؟

ما چه کمکی می توانیم بکنیم؟

وقتی صحبت از نحوه واکنش والدین بـه میان می‌آید، بهر می گوید کـه نوجوانان و بزرگسالان جوان می توانند انتظار طیف وسیعی از پاسخ ها را داشته باشند.

 

فقط با من صحبت کن

والدین ممکن اسـت نگران یا حتی آزرده شوند کـه شـما ممکن اسـت بخواهید با شخص ثالثی بـه جای این کـه بـه او اعتماد کنید، صحبت کنید. بـه همین دلیل، او توصیه میکند کـه آماده پاسخگویی باشید کـه چرا می خواهید بـه جای یک عضو خانواده با یک متخصص صحبت کنید.

یکی از راه‌هاي‌ رسیدگی بـه این موضوع این اسـت کـه بـه اشتراک بگذارید کـه صحبت کردن با شخص ثالث ممکن اسـت توانایی یا تمایل شـما را برای بـه اشتراک گذاشتن و باز شدن بیشتر با خانواده‌تان التیام بخشد.

 

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

 

آیا درمان را جدی می گیرید؟

والدین ممکن اسـت بپرسند کـه آیا قصد دارید درمان را جدی بگیرید و بخواهند بشنوند کـه بـه اهداف درمان متعهد هستید و فقط بـه یک راه حل سریع امیدوار نیستید. اگر می خواهید زمان و پول خودرا صرف درمان کنید، از تعهد خود مطمئن باشید.

دلایلی دارید کـه چرا فکر می کنید درمان برای شـما خوب اسـت و شواهدی از درک شـما از سرمایه‌گذاری و تعهد مورد نیاز نشان میدهد.

 

هزینه درمان چقدر خواهد بود؟

والدین شـما احتمالاً در مورد هزینه جلسات سؤال خواهند کرد. آن ها ممکن اسـت از شـما سؤالاتی بپرسند: «آیا قصد دارید از بیمه خود استفاده کنید؟ آیا والدین شـما نیاز بـه پرداخت هزینه درمانی شـما دارند؟ آیا می توانید در هزینه ها کمک کنید؟ آیا سرمایه گذاری را درک می کنید؟»

او پیشنهاد می کند تا آنجا کـه می توانید درباره جنبه مالی درمان تحقیق کنید، تا بتوانید برای پاسخ بـه سؤالات آن ها در رابطه با هزینه‌هاي‌ درمان آماده باشید.

 

چه اطلاعاتی را درباره درمان با ما فاش خواهید کرد؟

باید درنظر بگیرید این اسـت کـه آیا می خواهید خانواده شـما بخشی از درمان شـما باشند یا ترجیح می‌دهید این مکان خصوصی برای کاوش شـما باشد؟ آماده پاسخ دادن بـه سؤالات در مورد مرزها با والدین خود باشید، کـه ممکن اسـت بخواهند بیشتر و کمتر از انچه شـما ترجیح میدهید درگیر شوند.

 

بیشتر بخوانید: نکاتی برای رفتن به پیش روانشناس و جواب گرفتن از او

 

اگر والدین حمایت نمی کنند چه کاری می توانید انجام دهید

چگونه به والدین خود بگویید که نیاز به روانشناس دارید

متأسفانه، حتی پس از برنامه ریزی کافی و گفتگوهای متفکرانه، عده اي از والدین ممکن اسـت هنوز از درمان حمایت نکنند. اگر چنین باشد، نوجوانان و جوانان می توانند بـه دنبال مشاور مدرسه، دکتر یا بـه مرکز بهداشت یا کلینیک رایگان بروند. اغلب، این متخصصان میتوانند با والدین خود با انها صحبت کنند یا بـه آن ها کمک کنند تا یک استراتژی جدید برای دریافت کمک و حمایت مناسبی کـه نیاز دارند ارائه دهند.

 

اگر والدین شـما با تمایل شـما بـه دنبال درمان مخالفند، دادن زمان لازم بـه این فرآیند ضروری اسـت. والدین میتوانند از نسل‌هاي‌ مختلف، فرهنگ‌هاي‌ مختلف یا ذهنیت‌هاي‌ مختلف باشند کـه سلامت روان را چیزی میدانند کـه میتوان انتخاب کرد یا باید خصوصی نگه داشت. بگذارید غرق شود، و سعی کنید خشمگین نشوید، اما درک کنید کـه ممکن اسـت برای والدینتان زمان لازم باشد تا با درمان کنار بیایند.

 

گاهی اوقات والدین حمایت نمیکنند زیرا نمیدانند درمان چیست و چگونه کار می کند. “اگر انها خودشان بـه درمان نرفته باشند یا کسی را کـه تحت درمان بوده را بشناسند، ممکن اسـت از اطلاعاتی در مورد انچه در درمان انتظار دارند بهره مند شوند. در یک می گوید: کمک بـه انها برای درک این کـه درمان چیست یا نیست، می تواند مفید باشد.

 

اگر درمان را شروع کرده اید «علی‌رغم مخالفت والدینتان» و متوجه تأثیرات مثبت یا بینش‌هاي‌ بـه‌دست‌آمده از درمان شده‌اید، روش‌هایي را کـه درمان بـه شـما کمک کرده یا توانایی‌تان را برای برقراری ارتباط یا درک والدینتان التیام بخشیده اسـت، درنظر بگیرید. «با نشان دادن والدین کـه درمان واقعاً میتواند رابطه انها با شـما را التیام بخشد، یا بهزیستی کلی شـما را التیام بخشد، انها میتوانند بیایند و شروع بـه تجدید نظر در نظرات خود کنند.»

 

اگر در مورد سلامت روانی و عاطفی خود نگرانی دارید، تقاضای کمک نخستین قدم برای بهتر شدن اسـت. با والدین خود صحبت کنید

 

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از روی مدل چهره و صورت + روانشناسی شخصیت

 

در پایان

احساس شـما ممکن اسـت بـه کاهش اضطراب کمک کند و بـه شـما این امکان را می دهد کـه راه هایي را برای مشاوره گرفتن فکر کنید.

اگر نگران واکنش والدینتان هستید، قبل از صحبت کردن با آن ها، کمی وقت بگذارید تا افکارتان را سازماندهی کنید. مکالمه را روی شـما و نیازهایتان متمرکز کنید. و بـه یاد داشته باشید کـه برای پردازش اطلاعات بـه انها زمان بدهید. اگر هنوز حمایت نمی‌کنند، با یک مشاور مدرسه، دکتر یا یک خط کمک بحران تماس بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو