چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند


منبع: تالاب

50

1401/7/23

23:17


چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

یک نیش کوچک از بچه گربه شـما در این جا و آنجا طبق معمولً بی ضرر اسـت. ما ان را در حال بازی یا ابراز محبت بـه آن ها میگوییم. اما وقتی پای در رخت خواب بـه میان می‌آید، عده اي از گربه ها تمایل دارند کـه بـه شدت و بی امان گاز بگیرند. پس از صحبت با دامپزشکان و متخصصان حیوانات خانگی، متوجه شدیم کـه چند دلیل خاص وجوددارد کـه حیوان خانگی شـما بـه پاهای شـما حمله می کند و راه‌هایي برای کاهش این مشکل وجوددارد تا بتوانید خواب خوبی داشته باشید. اگر انگشتان پای شـما قربانی این رفتار عجیب شده اند، برای اطلاعات مفید بـه ادامه این پست مراجعه کنید. و نگران نباشید، هیچ یک از دلایل این نیست کـه گربه شـما میـــخواهد بـه شـما آسيب بزند!

 

علت گاز گرفتن گربه ها چیست؟

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

اغلب این بچه گربه‌هاي‌ جوان هستند کـه انگشتان پا را گاز می گیرند و اغلب پس از اتمام دندان درآوردن از ان بیرون میروند. گربه‌ها طبق معمولً حدود شش ماهگی شروع بـه دندان درآوردن می کنند، اما این ممکن اسـت بسته بـه نژاد و سن گربه شـما متفاوت باشد.دهنگامی کـه بچه گربه شـما با سایر اشکال ارتباطی مانند میو یا خرخر کردن آسان تر شد، گاز گرفتن بـه احتمال زیاد متوقف می شود. یا فکر می کنند پاهای شـما اسباب بازی اسـت.

 

اول از همه ی، پای تخت شاید رایجترین جایی باشد کـه گربه ها دوست دارند بخوابند. و دقیقاً درکنار صورت انها چیست؟ پاهای شـما کـه احتمالاً کاملاً ثابت نمی‌مانند.

 

«انگشتان پاهایتان ژولیده هستند و بیرون می‌آیند، و انها را برای غریزه گربه سانان بسیار سرگرم کننده می کند». غریزه شـما این اسـت کـه وقتی پاهایتان گزیده می‌شوند، آن ها را دور کنید، کـه فقط تعقیب انها را برای گربه شـما سرگرم کننده تر می کند. اما انها می توانند “شکار” باشند.

 

همچنین این احتمال وجوددارد کـه غرایز حیوانی گربه شـما زمانی کـه در اطراف پاهای شـما قرار می گیرند، بـه کار گرفته شود. حرکت انگشتان پا در زیر پوشش بـه اسانی میتواند بـه عنوان یک موش تعبیر شود و تکان دادن انگشتان میتواند برای گربه مانند یک حیوان شکاری کوچک بـه نظر برسد. در تعداد زیادی از موقعیت‌ها کـه گربه‌ها بی‌صدا بـه صاحبان خود کمین می کنند، صاحبان ناخواسته بـه روشی مشابه عمل میکنند. 

 

بیشتر بخوانید: تصاویری از گربه های ملوس و بامزه دنیا «+عکس»

 

چیکار کنیم که گربه مان دیگر گاز نگیرد

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

یخ زدن از ترس، فرار کردن، یا دویدن در پاسخ بـه گربه. او توصیه می کند مطمئن شوید کـه گربه‌ها دارای اسباب‌بازی‌ها و بازی‌هایي هستند کـه این عمل «شکار» را تقلید می کنند.

 

گربه‌ها باهوش‌تر از ان چیزی هستند کـه ما گاهی تصور میکنیم و احتمالاً میدانند کـه گاز گرفتن انگشتان پا شـما را بیدار میکند. ممکن اسـت آن ها بخواهند با شـما بازی کنند یا گرسنه باشند. در مورد دومی، “یکی از دوره‌هاي‌ فعال گربه‌ها سپیده‌دم اسـت – بنابر این نوک انگشتان پا در اوایل صبح دور از انتظار نخواهد بود.” یک فیدر خودکار قطعا دراین مورد کمک خواهد کرد. اما این می تواند بـه این معنی باشد کـه انها شـما را دوست دارند!

 

باور کنید یا نه، عادتی کـه از نظر شـما آزاردهنده اسـت، می تواند یک عمل عاشقانه باشد. “گزیدن بخشی جدایی ناپذیر از زندگی یک گربه اسـت، حتی از سنین پایین. وقتی گربه هاي‌ مادر بچه هاي‌ خودرا حمام می کنند، اغلب شامل نیش زدن سبک می شود. گربه ها یاد می گیرند کـه این رفتارها رابا ابراز محبت مرتبط کنند.”

 

با این حال، مهم نیست کـه نیت چقدر شیرین اسـت. این عادتی اسـت کـه واقعاً می تواند دردسرساز شود. خوشبختانه راه هایي برای پیشگیری از ان وجوددارد.

 

بیشتر بخوانید: اصول نگهداری از گربه

 

قبل از خواب آنها را خسته کنید.

یکی از راه‌هایي کـه می توانید گربه‌تان را وادار بـه گاز نگرفتن انگشتان پا در رخت خواب کنید، این اسـت کـه انها را خسته کنید. «سعی کنید قبل از رفتن بـه رخت خواب با گربه خود بازی کنید تا مقداری از این انرژی اضافی را از بین ببرید. اما هرگز با دست یا پای خود با گربه خود بازی نکنید. این فقط رفتار را تقویت می کند.

 

«در عوض، همیشه از اسباب‌بازی‌هاي‌ چوبی تعاملی و اسباب‌بازی‌هاي‌ انفرادی مناسب «مانند موش‌هاي‌ فازی یا توپ‌هاي‌ پینگ پنگ» استفاده کنید تا گربه‌تان یاد بگیرد کـه گاز بگیرد و با اسباب‌بازی‌ها بازی کند، نه با انگشتان پا. اگر فکر می کنید کـه این موضوع کمتر بـه بازی و بیشتر جلب توجه شـما مربوط میشود، در عصر زمان کمی باکیفیت رابا حیوان خانگی خود بگذرانید، “مانند یک جلسه مسواک زدن یا فقط نوازش متمرکز”.

 

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

شما همچنین می توانید برخی از نظم و انضباط ملایم را امتحان کنید.

حتی بچه گربه‌ها دندان‌هاي‌ تیز دارند، بنابر این اگر گاز گرفتن دردناک اسـت یا واقعاً نمی توانید بخوابید، یک نظم ملایم را درنظر بگیرید. صدای بلند مانند کف زدن یا حتی یک ضربه کوتاه نفس بـه صورت آن ها نیز می تواند بازدارنده بسیار مؤثری در رفتار گاز گرفتن باشد. اگر ترجیح میدهید رویکرد منفعل‌تری داشته باشید، وقتی گربه‌تان را گاز میگیرد تا حد امکان بـه سادگی نادیده بگیرید. گاهی اوقات، دریافت یک واکنش برای آن ها نیمی از لذت اسـت!

و البته همیشه می توانید در اتاق خواب را ببندید. اما پس از ان شـما این خطر را دارید کـه بچه گربه تان ترسیده یا تنها شود ودر را خراش دهد.

 

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

استفاده از بطری اسپری آب

یک روش معمول برای آموزش گربه ها اسـت، «بطری‌هاي‌ Squirt ابزاری برای اصلاح رفتار ترسناک هستند، زیرا در واقع مشکل اساسی را برطرف نمیکنند و ممکن اسـت گربه‌تان را وادار بـه ایجاد ارتباط ترسناک با شـما کنند». “این می تواند منجر بـه گاز گرفتن بدتر و جدی‌تر شود!” در عوض، توجه آن ها را بـه یک اسباب‌بازی هدایت کنید.

 

می توانید جوراب بپوشید

اگر هیچ چیز دیگری جواب نمی‌دهد، می توانید جوراب بپوشید تا زمانی کـه «امیدواریم!» بچه گربه شـما از این رفتار بزرگ تر شود یا یاد بگیرد کـه ان را انجام ندهد. همچنین مطمئن شوید کـه پاهایتان زیر روکش ها قرار می گیرند و یک لحاف ضخیم را انتخاب کنید. اما بـه خاطر داشته باشید کـه گربه شـما هنوز هم ممکن اسـت انگشتان پای شـما را از پتو گاز بگیرد، بنابر این مطمئن شوید کـه تسلی دهنده ان چیزی اسـت کـه از خراشیدگی و پاره شدن ان ناراحت نیستید.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

5 بیماری که می توانید از گربه خود بگیرید

اگر گربه دارید، احتمالاً می دانید کـه یک همراه خرخر می تواند حیوان خانگی کاملی باشد. اگر شـما در زندگی خود بـه عشق اضافی نیاز دارید، یک دوست گربه‌سنگ با مراقبت کم، باشکوه و اغلب خنده‌دار ممکن اسـت دقیقاً همان چیزی باشد کـه نیاز دارید. اما متخصصان هشدار میدهند کـه در آغوش گرفتن گربه و حتی داشتن یک جعبه آشغال در خانه می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. مرکز بازرسی و پیشگیری از بیماری‌ها «CDC» هشدار میدهد کـه گربه‌ها میتوانند طیف وسیعی از بیماری‌ها را گسترش دهند، اغلب در حالی کـه خود علائم عفونت را نشان نمی دهند. پنج مورد از شایع‍‌ترین بیماری هایي کـه می توانید از گربه خود بگیرید و چگونه از خود در برابر بیماری محافظت کنید، بخوانید.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

1. بیماری خراش گربه

گربه ها می توانند از طریق قرار گرفتن در دسترس کک و کنه بـه بیماری خراش گربه مبتلا شوند و با گاز گرفتن، خاراندن یا لیسیدن شـما ان را منتقل کنند. CDC تخمین میزند کـه بیش از نیمی از گربه ها در طول زندگی خود در دسترس بیماری خراش گربه هستند، اما تنها تعداد کمی از گربه هاي‌ آلوده علائم را نشان میدهند. این ها ممکن اسـت شامل استفراغ، تورم غدد لنفاوی، خستگی یا از دست دادن اشتها باشد.

انسان هایي کـه از حیوانات خانگی خود بـه تب خاراندن گربه مبتلا میشوند ممکن اسـت متوجه تاول یا برآمدگی در محل خراش یا گاز گرفتن خود شوند. CDC میگوید علائم دیگر می تواند شامل تورم غدد لنفاوی، تب، عفونت چشم، درد عضلانی و موارد دیگر باشد.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

2. انگل ها

تعداد زیادی از گربه‌ها حامل انگل‌هایي مانند کرم قلاب‌دار، کرم حلقه‌اي، کرم نواری و کرم گرد هستند و می توانند بـه اسانی این انگل‌ها را از طریق تماس مستقیم یا از طریق تماس با مدفوع خود در هنگام تعویض جعبه بستر بـه مراقبین خود منتقل کنند.

 

در حالی کـه علائم در انسان بسته بـه نوع انگل متفاوت اسـت، علائم احتمالی شامل یک خط قرمز و خمیده زیر پوست «کرم قلابدار»؛ بثورات حلقوی شکل و خارش دار «کرم حلقه»؛ دیدن بخش هایي از انگل در مدفوع شـما «کرم نواری» اسـت. یا علائمی کـه روی چشم ها و اندام ها تأثیر می‌گذارد «کرم گرد».

 

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر انگل ها این اسـت کـه بـه طور مرتب گربه خودرا برای غربالگری بـه دامپزشک ببرید، دست هاي‌ خودرا بعد از نوازش یا بازی با گربه خود بشویید و قرار گرفتن در دسترس جعبه خاک گربه خودرا محدود کنید. CDC همچنین توصیه می کند کـه بـه طور مرتب کف هاي‌ خودرا ضدعفونی کنید ودر خانه خود با پای عریان راه نروید.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

3. MRSA

MRSA مخفف استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم بـه متی سیلین اسـت، نوعی باکتری مقاوم بـه آنتی بیوتیک کـه روی پوست و بینی حیوانات و انسان هاي‌ آلوده یافت می شود. می توانید در حین نوازش کردن گربه‌تان بـه MRSA مبتلا شوید، حتی اگر گربه‌تان بـه نظر بیمار نباشد.

 

بـه طور مشابه، تعداد زیادی از افرادی کـه MRSA دارند علائمی از خود نشان نمی دهند. با این حال، عده اي از افراد مبتلا بـه MRSA ممکن اسـت دچار یک عفونت پوستی جدی شوند کـه میتواند بـه صورت برآمدگی قرمز، متورم و پر از چرک روی پوست ظاهر شود. بخش کوچکی از بیماران MRSA با گسترش باکتری بـه ریه ها یا جریان خون، عوارض تهدید کننده زندگی را تجربه می کنند.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

4. سالمونلا

عفونت سالمونلا اغلب از طریق غذای آلوده منتقل می شود، اما می تواند از حیوان بـه انسان و از فردی بـه فرد دیگر نیز منتقل شود. اگر گربه شـما غذای خام گربه، غذای آلوده گربه بخورد، یا اگر پرنده، جونده یا حیوان دیگری را بخورد، ممکن اسـت آلوده شود.

در حالی کـه گربه ها بـه طور معمول علائم مسمومیت با سالمونلا را نشان نمی دهند، ممکن اسـت درصورت آلوده شدن، علائم گوارشی ناخوشایندی را مشاهده کنید. با توجه بـه CDC، علائم ممکن اسـت شامل اسهال، تب، و گرفتگی شکم باشد کـه اغلب بین شش ساعت تا چهار روز پس از عفونت ایجاد میشود و تا یک هفته ادامه می یابد. در حالی کـه ممکن اسـت بدون درمان التیام پیدا کنید، تعداد زیادی از پزشکان درمان عفونت سالمونلا رابا آنتی بیوتیک توصیه می کنند.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

5. توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز یکیدیگر از دلایل خوب برای احتیاط در مورد جعبه خاک گربه اسـت. CDC توضیح می دهد: “گربه ها با خوردن جوندگان، پرندگان یا سایر حیوانات کوچک آلوده آلوده میشوند.” سپس انگل در مدفوع گربه می ریزد و محیط یا جعبه خاک گربه را آلوده می کند.

زنان باردار و افراد مبتلا بـه بیماری خودایمنی بیشتر در دسترس خطر ابتلا بـه عوارض جدی توکسوپلاسموز هستند. در موارد شدید، می تواند باعث بیماری مغزی یا نقص مادرزادی شود، اگر چه اکثر افراد مبتلا بـه توکسوپلاسموز علائم خفیف و شبیه آنفولانزا را تجربه خواهند کرد.

چرا گربه ها انگشتان پای شما را در رختخواب گاز می گیرند

 

در پایان

اگر احساس می کنید کـه این رفتار «گاز گرفتن» عمیق‌تر از آنچه در این جا بحث شد ریشه دارد، ممکن اسـت گربه شـما با استرس یا اضطراب دست و پنجه نرم کند و مهم اسـت کـه در اسرع وقت با دامپزشک ملاقات کنید. اگر گربه در خانه دارید و فکر می کنید ممکن اسـت علائم بیماری مربوط بـه حیوانات خانگی را نشان دهید، با دکتر خود صحبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو