درمان سوختگی زبان و توصیه های پیشگیرانه

درمان سوختگی زبان و توصیه های پیشگیرانه


منبع: آرگا

84

1401/7/24

09:07


با خوردن غذا یا مایعات داغ ممکن است سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار دهنده ای روی می دهد که خوشبختانه درمان آن به راحتی در خانه امکان پذیر است. با روش های خانگی درمان سوختگی زبان همراه ما باشید.

سوختگی زبان یک اتفاق رایج می باشد که معمولا بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی داغ روی می دهد. این سوختگی ممکن است خفیف یا ملایم باشد که آزاردهنده بوده که البته قابل مداوا است. این مطلب به درمان سوختگی زبان می پردازد.

روش های خانگی درمان سوختگی زبان

اغلب بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی داغ ممکن است با سوختگی زبان روبرو شوید که امری رایج می باشد. این سوختگی خفیف یا ملایم آزاردهنده است. اما در نهایت قابل مداوا می باشد. هر چند در سوختگی شدید مراجعه فوری به پزشک نیاز است. بعضی اوقات ممکن است سوزش در زبان داشته که در حقیقت بدون هیچ نوع سوختگی احساس می شود که این حالت ممکن است مربوط به سندرم سوزش دهان باشد.

به طور کلی سوختگی زبان بعد از صرف یک غذا یا نوشیدنی داغ بدون علائم هشدار دهنده ای روی می دهد و برخی افراد تا مدت ها احساس سوزش روی زبان را دارند. البته تاکید می شود که سندرم سوزش دهان که فرد بی دلیل و مدام در زبان احساس سوزش دارد با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است.

علت اصلی سوختگی زبان

همانطور که اشاره شد سوختگی زبان از غذا یا مایعات مورد استفاده با درجه حرارت بالا یا داغی و بخار ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی ها بروز می کند. که البته در این حالت سوختگی در دهان و لب ها نیز حس می شود. خوردن و نوشیدن مکرر غذاها و نوشیدنی های داغ بودن تست دمای آن ها ریسک ابتلا به سوختگی دهان را بالا می برد.

تفاوتی ندارد که به چه دلیل سوختگی زبان روی داده به هر حال پرز های چشایی صدمه دیده و طعم غذاها کمتر حس می گردد. با توجه به درجه سوختگی ممکن است علائمی مانند درد، قرمزی و تاول روی سطح زبان، و تورم مشاهده شود. حتی یک سوختگی خفیف زبان هم ناراحتی های زیادی را به دنبال دارد که مخصوصا با خوردن یا نوشیدنی گرم بیشتر هم می شود.

البته این سوختگی در نهایت التیام پیدا می کند ولی با استفاده از روش هایی که در ادامه مطلب ارائه می شود می توانید به درمان سریعتر سوختگی زبان کمک کنید. همانطور که می دانید بافت گلو ضخامت خیلی کمی دارد از این رو به غذای داغ خیلی حساس است. به این ترتیب ممکن است علاوه بر سوختگی زبان سوختگی گلو هم به خاطر نوشیدن مایعات بسیار داغ، بلعیدن حلال های شیمیایی یا استنشاق بخار خیلی داغ روی می دهد.

شایان ذکر است در سوختگی زبان درجه یک لایه سطحی آن دچار آسیب شده و با درد و قرمزی و تورم همراه است. در صورتی که سوختگی بیشتر باشد و لایه های عمقی تر درگیر شود، سوختگی درجه دو با تشکیل تاول ، تورم و قرمزی بیشتر همراه است. در سوختگی درجه سه زبان، رنگ آن به سفید یا سیاه تغییر رنگ داده و احساس گزگز در زبان بروز می کند.

قابل ذکر است در صورت ایجاد سوختگی های درجه دو و سه زبان با توجه به احتمال بروز عفونت در مراحل بعد باید به پزشک مراجعه شود.

روش های خانگی برای بهبود سوختگی زبان

جهت درمان سوختگی زبان می توانید از روش های خانگی زیر کمک بگیرید.

۱. شربت عسل و آبلیمو

بهترین روش برای تسریع بهبودی بعد از آسیب دیدگی زبان و گلو این است که روزانه دو نوبت شربت عسل و آبلیمو میل کنید. به این ترتیب در یک لیوان آب خنک مقداری لیمو اضافه و آن را با عسل شیرین نمایید. ضمنا مصرف این شربت در حالت عادی نیز فواید زیادی برای بدن دارد.

۲. شیر سرد

یک لیوان شیر سرد بنوشید تا سبب تسکین سوختگی خفیف زبان شود. شیر خواص آرامش بخش داشته و می تواند التهاب زبانی ناشی از حرارت و گرما را کاهش دهد.

۳. تکه های یخ

برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت در سوختگی درجه یک زبان، بایستی زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه ای شستشو بدهید و اگر ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته وجود دارد، خیلی آرام آن را پاک کرده و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک خیس نموده و در دهان روی ناحیه سوخته قرار دهید. همچنین برای کاهش درد می توانید از مکیدن تکه های کوچک یخ بهره بگیرید.

۳. تنفس از دهان

به محض این که غذا یا نوشیدنی داغی را خوردید سریع آن را از دهان بیرون ریخته و سعی کنید از دهان نفس بکشید. وقتی با دهان تنفس نمایید، هوای سرد روی زبان جریان یافته و سبب تسکین درد می شود. به همین ترتیب که زبان شما بیرون است به تنفس از دهان ادامه داده تا درد به تدریج آرام شود.

۴. گلیسیرین خوراکی

گلیسیرین خوراکی هم می تواند سبب تسکین سوختگی زبان گردد و با آرام نمودن بافت های ملتهب، زبان را مرطوب نگه داشته که برای بهبود سریع الزامی است. زبان خود را به میزان زیاد گلیسیرین آغشته نموده تا حدی که بتوانید طعم آن را تحمل کنید. بعد صبر کنید چند دقیقه ای روی زبان باقی مانده سپس آن را بیرون بریزید. در آخر زبان را با آب سرد شستشو دهید.

این عمل ار روزی چند مرتبه انجام دهید. همچنین می توانید در طول روز چندین بار از دهانشویه حاوی گلیسرین استفاده نمایید.

۵. ماست

ماست نیز یک تسکین دهنده فوری برای سوختگی زبان محسوب می شود. ماهیت ماست آرامش بخش بودن است و می تواند گرما و حرارت سوختگی را از زبان بکاهد و حساسیت و سوزش آن را کاهش دهد. به این ترتیب نصف فنجان ماست ساده و سرد را به تدریج میل کنید و البته چند ثانیه ای در دهان نگه داشته و بعد قورت بدهید. این کار را چند مرتبه در طی روز تکرار نمایید.

۵.  بستنی یخی

می توانید سوختگی زبان و گلو را با یک قاشق ماست یخ زده یا بستنی یخی تسکین دهید. خنک شدن می تواند به طور موقت سوختگی را تسکین دهد.

۶. شکر یا پودر قند

این روش نیز یک روش خانگی خوب برای معالجه سوختگی زبان محسوب می شود. کمی شکر یا پودر قند را روی ناحیه سوخته زبان ریخته تا در تایم خیلی کمی سوختگی تسکین یابد.

۷. آب گرم

یک روش تسکین دهنده دیگر برای سوختگی زبان ، نگه داشتن آب گرم در دهان است. می توانید برای معالجه سوختگی و پیشگیری از پیشرفت آن از آب نمک گرم استفاده نمایید. نمک به پیشگیری از عفونت دهان و زبان و بخش های سوخته آن کمک زیادی می کند. بنابراین ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم ترکیب نموده و سی ثانیه در دهان نگه دارید. این کار را هر روز چند مرتبه تکرار نمایید تا موقعی که سوختگی زبان بهبود یابد.

۸. آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از روش های شگفت انگیز برای سوختگی زبان می باشد. این گیاه علاوه بر این که سبب تسکین سوزش سلول های آسیب دیده زبان می شود ، التهاب و درد را هم تقلیل می دهد. ژل آلوئه ورای تازه را از برگ آن خارج کرده و روی تمام زبان قرار دهید تا سوختگی زبان تسکین یابد. این کار را روزی چند بار تکرار نموده و می توانید از ژل آلوئه ورا به صورت تکه های یخ منجمد شده برای این موضوع کمک بگیرید.

۱۰. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی می باشد. همچنین به عنوان التیام دهنده سریع سوختگی شناخته می شود. از این رو می توان برای بهبود سوختگی زبان از آن بهره برد.

۱۱. عسل

همانطور که می دانید عسل خواص بسیار عالی برای تمام سوختگی ها از جمله سوختگی زبان دارد. عسل خاصیت ضد باکتری داشته که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است آلودگی پوستی ایجاد کنند، جلوگیری می کند.

 ۱۲. نعناع

از خمیر دندان نعنایی استفاده کرده و آن را روی زبان بمالید و بعد از خشک شدن آن را با آب سرد بشوید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید. همچنین می توانید به جای آن آدامس نعناع جویده یا چای نعنای خنک بنوشید.

۱۳. روغن ویتامین ای

یک عدد کپسول ویتامین ای را باز کرده و روغن آن را روی زبان بریزید و با انگشتان آن را روی کل زبان بمالید. این کار را هر روز تکرار نمایید.

عوارض ناشی از سوختگی زبان

در صورتی که سوختگی زبان تشخیص داده نشده و مورد درمان قرار نگیرد ممکن است به سوختگی شدید تبدیل شده و ویروسی شود. در سوختگی های درجه دو و سه زبان بایستی به پزشک مراجعه کرد.

توصیه های پیشگیرانه

برای این که دچار سوختگی زبان نشوید توصیه می شود موارد زیرا را رعایت کنید:

  • از مصرف مایعات داغ که ممکن است سوختگی را تحریک کنند، خودداری نمایید.
  • از خوردن غذاهای حاوی مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی یا میوه های مرکبات خودداری نمایید.
  • چیپس و آجیل نخورید
  • اجتناب از غذاهای تند که سوختگی را تحریک می کنند.
  • نوشیدن آب سرد برای مرطوب نگه داشتن زبان
  • جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات برای تحریک تولید بزاق
  • حفظ بهداشت دهان و دندان
  • تست دمای غذا قبل از خوردن آن

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از درمان خانگی سوزش زبان و درمان سوختگی گلو روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو