«اتاق کوکی» به روایت مکاری | خوب یا بد فرار از روزمرگی

29

1401/7/24

10:22


مهران مکاری گفت: نمایش «اتاق کوکی» به شیوه جدیدی در کارگردانی و طراحی صحنه اجرا می‌شود و بازی‌های درخشان و تقارن هندسی در طراحی‌ها بر اساس ساختار نمایشی از ویژگی‌های آن است.

«اتاق کوکی» به روایت مکاری | خوب یا بد فرار از روزمرگی

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «اتاق کوکی» نوشته امیر جاسمیان‌آزاد به کارگردانی مهران ‌مکاری و امین ‌سنجربیگی و تهیه‌کنندگی کورش ‌توکلی ساعت 18 در عمارت‌ نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود و رامیار ‌محمودی، مهران ‌مکاری، الهه ناظری و یگانه ‌شمس‌‌آبادی بازیگران آن هستند.

مهران مکاری یکی از دو کارگردان نمایش «اتاق کوکی» در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر گفت: این نمایش را سال 1395 در شهر سنندج به کارگردانی نویسنده اثر در سوله دانشکده مهندسی اجرا کردیم که من بازیگر و طراح صحنه آن بودم. اما همان اوایل اجرا، این نمایش با مخالفت ریاست محترم وقت دانشکده متوقف شد. در این دوره تصمیم بر آن شد به اتفاق امین سنجربیگی به صورت مشترک «اتاق کوکی» را کارگردانی کنیم.

او در ادامه درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا افزود: رویکرد «اتاق کوکی» موجبات دلمشغولی ما را به منظور اجرای دوباره ایجاد کرد چرا که این نمایش همسو با دغدغه‌هایمان بود. هر چند نمایشنامه دستخوش تغییر شد و با بازنویسی مجدد و اضافه شدن دو بازیگر زن به صحنه آمد.

مکاری همچنین اضافه کرد: در بازنویسی به این نتیجه رسیدیم که نمایشنامه پیشین بسیار مردانه است و از این رو بر آن شدیم در اجرای مجدد، نمایش جنبه جنسیتی نداشته باشد و بر این اساس دو شخصیت زن به آن اضافه کردیم تا فراجنسیتی شود. نمایش به مکان و جفرافیا و همچنین زمان خاصی اشاره ندارد اما مخاطب متوجه می‌شود که فاصله زیاد زمانی با تمدن باستان مصر دارد.

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره موضوع و مضمون نمایش «اتاق کوکی» اظهار کرد: انسان‌ها همواره دچار فرار از روزمرگی هستند و این مسئله ناشی از جهان مدرن است. در این نمایش پیشنهادمان این است تا یک‌بار بیاییم و با این روزمرگی و تکرار کنار بیاییم اما آیا این کنار آمدن صحیح است یا خیر که انتخاب و جواب را به تماشاگر واگذار کردیم.

او داستان نمایش «اتاق کوکی» را اینگونه توضیح داد: دو انسان ناگهان خود را در اتاقی می‌بینند که نمی‌دانند چگونه به آنجا آمده‌اند و مسئولیت و وظیفه‌شان این است که اتاق را کوک و راه‌اندازی کنند. هر یک نسبت به خلق و خوی شخصیتی خود وظیفه‌ای را برعهده می‌گیرند و...

مکاری ضمن اشاره به اینکه تمرین‌ها حدود یک سال طول کشید، درباره سبک و فضای اجرایی آن گفت: نمایش ساختار روایی دارد و تماشاگر لحظه به لحظه با آن پیش می‌رود. «اتاق کوکی» دیالوگ‌محور است و ما سعی‌مان بر آن بوده در فضایی سیال فرم‌های اجرایی را وارد کار کنیم. با اجرای نمایش خود را در معرض آزمون و خطایی قرار دادیم که خودمان از نتیجه آن راضی هستیم.

او درباره ویژگی‌های نمایش خاطرنشان کرد: «اتاق کوکی» به شیوه جدیدی در کارگردانی و طراحی صحنه اجرا می‌شود. بازی‌های درخشان و تقارن هندسی در طراحی‌ها براساس ساختار نمایشی از ویژگی‌های این نمایش است.

مکاری با بیان اینکه متاسفانه این روزها هیچ فضایی برای تبلیغات نمایش‌های روی صحنه وجود ندارد، تصریح کرد: پیش از این گروه‌های نمایشی آثارشان را در اینستاگرام به مخاطبان معرفی می‌کردند که متاسفانه این دسترسی مدتی است محدود شده و نهایت می‌توانیم از طریق ارسال پیامک مخاطبان تئاتر را از اجرای نمایش‌ها مطلع کنیم. چاپ بنر نیز هزینه‌بر و از توان مالی گروه‌های نمایشی که با هزینه شخصی و قرض و بدون هیچ حمایتی نمایشی را به صحنه می‌آورند خارج است.

او در ادامه افزود: از دیگر مسائل در تولید نمایش نبود فضای ساختن دکور نمایش‌ها در این شهر بزرگ است. گروه‌ها مجبور می‌شوند دکور نمایش‌های خود را در مکان‌هایی اطراف تهران بسازند که هزینه حمل و نقل آن سرسام‌آور است. دکور نمایش در خانه هنر هور ساخته شد که از مدیریت این مجموعه سپاسگزاریم همچنین آقای داوود نامور مدیریت عمارت نوفل‌لوشاتو همکاری‌های بسیار با ما در جهت اجرای نمایش داشت.

مکاری در پایان عنوان کرد: بسیاری از گروه‌های نمایشی در شرایط کنونی جامعه از اجرای اثرشان صرف‌نظر کردند اما به عقیده من اکنون زمان آن است تا ما باشیم و اجرا کنیم چرا که اینگونه تبادل اندیشه صورت می‌گیرد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از مشاور کارگردان: رامیار ‌محمودی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: امیر ‌ملکی، دستیار تهیه: سجاد طرلانی، مدیر تولید: سمیرا ‌کریمی، طراح لباس: امین ‌سنجربیگی و رامیار ‌محمودی، دوخت و اجرای لباس: سبا تحویلدار، طراح صحنه: مهران ‌مکاری و امین ‌سنجربیگی، مدیر صحنه، فردین رستمی‌راکی، طراح نور: امین ‌سنجربیگی و مهران ‌مکاری، گریم: مهسا درویشی، نور پرداز: سعید سلطانیان، آهنگساز: رامیار ‌محمودی، طراحی صحنه: رضا امانی، دستیار آهنگساز و ساخت افکت: علیرضا ‌یزدان‌‌پناه، پخش و طراحی تصویر: امیر ‌جاسمیان‌‌آزاد و رامیار ‌محمودی، ضبط و تدوین تصاویر: یگانه ‌شمس ‌آبادی و سام چهراقی، طراحی و ساخت تیزر: فرهاد ‌توکلی، طراحی پوستر: فرهاد ‌توکلی و مدیر روابط‌عمومی و مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق ‌سیادت.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش «اتاق کوکی» را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو