چطور لکه رنگ خوراکی قرمز را از فرش پاک کنیم؟

منبع: زیبامون

32

1401/7/24

15:17


---

چطور لکه رنگ خوراکی قرمز را از فرش پاک کنیم؟

رنگ خوراکی چه طبیعی باشد و چه مصنوعی، به خوبی می تواند در انواع دسرها، بستنی ها، کیک و شیرینی و ... مورد استفاده قرار گیرد. اما این رنگ ها به خصوص رنگ قرمز آن، در صورت ریختن روی فرش، می توانند لکه های سرسخت و وحشتناکی ایجاد کنند. هرچقدر هم که دقت کنید رنگ قرمز روی فرش نریزد، باز هم در برخی موارد، یک قطره از آن روی فرش ریخته و همان یک قطره، لکه بزرگی ایجاد می کند.

پس اگر ناخواسته رنگ قرمز خوراکی شما روی فرش ریخت، اقدام سریع برای پاک کردن آن را فراموش نکنید. رنگ قرمز خوراکی شاید نسبت به برخی دیگر از رنگ های روشن تر و خنثی سخت تر پاک شود اما نگران نباشید. این مقاله به شما کمک می کند تا بیاموزید که چگونه باید لکه رنگ قرمز خوراکی را از روی فرش پاک کنید.

      به محض مشاهده لکه رنگ خوراکی قرمز روی فرش، اقدام کنید

بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید رنگ قرمز روی فرش ریخته، یک دستمال کاغذی بردارید و به آرامی روی لکه بزنید تا رنگ را به خود جذب کند.

توجه داشته باشید که این مرحله بسیار حساس است. اگر حواستان را خوب جمع نکنید، لکه روی فرش پخش شده و کار شما را دوچندان خواهد کرد. پس آرامش خودتان را حفظ کنید و قبل از اینکه لکه به عمق الیاف فرش برود، مایع رویی آن را با دستمال جذب کرده و بردارید.

توجه کنید که اگر لکه کمی خشک شده، می توانید ابتدا با کمک آب، کمی آن را خیس کرده و سپس عملیات تمیز کردن را انجام دهید. برای این منظور کمی آب روی لکه بریزید. حدود یک دقیقه صبر کنید. حالا با یک دستمال کاغذی، لکه را پاک کنید.

اگر لکه بیش از اندازه خشک شده و به هیچ وجه پاک نمی شود یا لکه خیلی بزرگ است و یا حتی اگر زمان کافی برای تمیز کردن فرش ندارید، می توانید از خدمات شست و شوی فرش یک قالیشویی مجاز استفاده کنید.

2.      ابتدا ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی را امتحان کنید

سرکه یک ماده عالی برای از بین بردن انواع رنگ های به جا مانده روی فرش است. پس قبل از آن که محلول های قوی تر را امتحان کنید، پیشنهاد می کنیم از سرکه استفاده کنید. 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید را با حدود 2 فنجان آب و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید. اگر فکر می کنید بوی سرکه اذیتتان می کند، می توانید کمی مایع نرم کننده لباس نیز به ترکیب اضافه کنید تا خوشبو شود.

ترکیب را با یک دستمال یا اسفنج به آرامی روی لکه بزنید. مطمئن شوید که تنها از حرکات فشاری و دورانی استفاده می کنید و به هیچ عنوان فرش را مالش نمی دهید.

این مرحله را تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

3.      اگر لکه پاک نشد، از پراکسید هیدروژن استفاده کنید

پراکسید هیدروژن سه درصد یک ترکیب شیمیایی قوی است که می تواند رنگ را از بین ببرد. توجه کنید که اگرچه می توانید با این ماده، رنگ قرمز را پاک کنید اما اگر رنگ الیاف فرش شما نیز طبیعی باشد، احتمالا از بین خواهد رفت و فرش تان سفید می شود. اما راهکار چیست؟ برای این منظور ابتدا کمی پراکسید هیدروژن روی یک قسمتی از فرش مثل زیر مبل یا زیر گلدان بریزید و کمی صبر کنید. اگر رنگ فرش تغییری نکرد، می توانید از آن برای روی فرش و تمیز کردن لکه رنگ خوراکی نیز استفاده کنید.

کمی پراکسید هیدروژن 3 درصد روی یک دستمال بریزید و به محل لکه بزنید. حدود یک ساعت اجازه دهید روی فرش باقی بماند. سپس آن را تمیز کنید. در هنگام استفاده از پراکسید هیدروژن حتما دستکش دست کنید.

 در صورت لزوم این مرحله را نیز یکبار دیگر تکرار کنید.

 کمی شست و شو دهید

وقتی لکه از بین رفت، کمی آب را با یک دستمال تمیز به محل تمیز شده فرش بزنید. با این کار، مواد شیمیایی و شوینده و باقی مانده رنگ نیز از فرش خارج می شود. اگر بطری اسپری دار دارید نیز می توانید ابتدا کمی آب روی فرش اسپری کنید و سپس با یک دستمال، الیاف آلوده شده و تمیز شده را شست و شو دهید.

5.      خشک کردن

در این مرحله باید حتما از یک حوله تمیز استفاده کنید. فرش را خشک کنید. سپس چند دستمال کاغذی حوله ای را با کمک یک کتاب روی محل تمیز شده فرش فیکس کنید تا فرش سریع تر خشک شود. در آخر می توانید از کمی خوشبو کننده فرش استفاده کنید تا بوی سرکه و مابقی مواد شوینده از فرش خارج شود.

اگر لکه حتی پس از استفاده از مواد شیمیایی قوی مثل پراکسید هیدروژن نیز از بین نرفت و یا جنس الیاف فرش شما ابریشمی است، بهتر است با سرشماره 1864 تماس گرفته و به سرعت از خدمات قالیشویی توحید استفاده نمایید.

آیا قالیشویی خدمات لکه بری فرش را نیز ارائه می دهد؟

در قالیشویی های حرفه ای همچون قالیشویی توحید شما می توانید خدمات لکه بری را نیز به طور اختصاصی دریافت کنید.

خدمات لکه بری به شما امکان می دهد تا لکه های فرش هایتان را به صورت تخصصی با مواد شوینده استاندارد و درجه یک، توسط بهترین متخصصین فرش شویی، از بین ببرید. پس اگر ساکن تهران یا کرج هستید و می خواهید فرش هایتان را به یک قالیشویی مجاز بسپارید که تحت نظر اتحادیه است و برای خدمات ارائه شده خود به شما ضمانت می دهد، می توانید قالیشویی توحید را انتخاب کنید.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید به عنوان قالیشویی نمونه 3 سال متوالی امروزه در سراسر تهران شعباتی دایر کرده است تا همشهریان ما بتوانند به راحتی به انواع خدمات ما دسترسی پیدا کنند. پس اگر در یکی از محله های تهران یا کرج ساکن هستید و قصد دارید تا فرش هایتان را به یک قالیشویی خوب و باتجربه بسپارید، شماره 1864 را فراموش نکنید. با این شماره تماس بگیرید تا همکاران ما سفارشات شما را ثبت نمایند. تمامی خدمات تا حداکثر 72 بعد از ثبت سفارش به شما ارائه خواهند شد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو